Projektowanie interface'ów użytkownika

0

Poszukuję materiałów na temat projektowania interface'ów użytkownika, ergonomii interface'ów i tym podobnych tematów.

Chodzi o to jak zaprojektować mechanizmy przełączania między modułami programu. Jak "wyprodukować" atrakcyjną dla uzytkownika szatę graficzną i układ elementów okna.

Jak optymalnie ułożyć kontrolki edycyjne i oprogramować je w taki sposób, żeby ułatwiały pracę.

Krótko - jak zaprojektować frontend aplikacji, który użytkownicy będą chcieli używać, będzie przejrzysty, prosty w obsłudze i przyjemny dla oka.

0

Pewne zalecenia maja też producenci systemów operacyjnych, np.:
Windows User Experience Interaction Guidelines: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa511258.aspx

0

to samo gnome oraz KDE i apple

np.
http://developer.kde.org/documentation/standards/kde/style/basics/index.html

Inna sprawa, ze dla obecnych interwejsow dla czlowieka (mysz, myszo podobne, klawiatura, joy, tablet) juz niewiele da sie zrobic i wprowadzanie na sile niektorych rozwiazan bazuje na pozniejszym przyzwyczajeniu sie do nich (np. MS i ribbon).

Mozna tez myslec w calkoiemnowym kierunku - np. multi touch screen zyskujace coraz wiecej na popularnosci. Tu niestety ame systemy nie sa na to gotowe bo mozna sobie wyobrazac osobe rozmawiajaca przez skypa jedna reka przeszukujaca kontakty a druga ukladajaca freecalla - dzis aplikacjie przelaczaly by na zmiane focus'a - a czemu by nie zrobic multi focusa.

Z pewnoscia aplikacja powinna miec opcje dostosowania sie do systemu (tzw styl klasyczny) oraz mozliwosc korzystania z tradycyjnych sprzetow jakim sa mysz i klawiatura (a najlepiej klawiatura, chyba ze jest to np. paint).

0

Nie chodzi mi o odkrywanie ameryki (choć nie zgadzam się, że nic się nie da zrobić/wymyśleć - po prostu cierpimy na syndrom Microsoftu - wiekszość używa produktów tej firmy, więc inni siłą rzeczy muszą iść podobną ścieżką - jeżeli nie, albo przepadną na rynku, albo zostaną przez niego wykupieni. Ale nie zamierzam konkurować z gigantami, bo nie o to chodzi).

Chodzi mi o ergonomie interfejsu - czyli jezeli mam dla użytkownika jakiś zestaw funkcjonalności - jak poukładać elementy edycyjne i/lub prezentacji danych na formie. Jakich kolorów użyć. Jakich wzorów (krztałty kontrolek sposob reakcji na najechanie myszką). W jaki sposób wywoływać okienka - czy tak jak w IDE Delphi 7, Czy MDI, czy osobne okienka, czy panele, czy może ala-webowy układ.

Chodzi bardziej o design, a nie motorykę.

Design i Layout to dobre słowa kluczowe, które opisują mój tok myślowy (heheh ... ale to dumnie brzmi ;) )

0

Wydaje mi sie, ze wiekszosc elementow nie wymyslil MS a byly juz wczesniej i nie wiele sie zmienilo (cienie pod guzikami, animacje w menu etc. nawet ribbon jest takim sobie rozwinietym toolbarem.

Wymyslac sie da duzo, ale nie spotkalem czegos nowego co by zostalo na dluzej u mnie. Wyksztalcil sie mniej wiecej optymalny obraz do tego co jest i do tego w jaki sposob korzystamy z komputera, mniej wiecej jak przycisk do zapalania i gaszenia swiatla. Ten sie zmienil z czapeczki do gaszenia swiec w przycisk i tak jest bylo wiele pomyslow ale ten pozostal (no moze teraz w dobie lenistwa jest to pilot).

Najlepsza ergonomia jest dac uzytkownikowi wersje standard i mozliwosc zmiany niemal kazdego elementu bez tajemnej wiedzy (skrypty etc.) np. Opera

Ale skoro mowimy o ,,Design i Layout'' to w ogole nie to forum i nie ten dzial. Standardowe aplikacje raczej nie powinny odbiegac od calosci (czemu ... nie wiem ale wiem, ze spora czesc ludzi to denerwuje). Podobnie strony OK pierwsze wrazenie to grafika ale jak funkcjonalnosc jest slaba to i tak sie wywala ta strone. To bardziej pytanie do grafikow/artystow.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1