Ubuntu 16.04 i sterowniki dla kart AMD

0

Witajcie,

Niedawno wyszło nowe Ubuntu 16.04 LTS. Nowe Ub nie wspiera sterownika fglrx. Fglrx tak samo nie wspiera nowego Xorga, który jest w nowym Ub. Jak to jest z tym otwartym sterownikiem do radeonów? Implementuje OpenGL software'owo na CPU czy polecenia OpenGL wykonuje karta? W benchmarku 14.04 fglrx i 16.04 w większości testów w grach przegrywał sterownik z 16.04, a czasem z Mesą z 14.04... Tylko czy AMD wypuści fglrx, który jest zgodny z nowym kernelem i X.org.

1

Daj sobie spokój z Ubuntu... problem sterowników graficznych pod Linuksem powinien już być dawno rozwiązany.
Canonical chyba specjalnie sabotuje dystrybucję żeby podtrzymać "tradycję" problemów z grafiką.

Ostatnio próbowałem zainstalować 15.10 na vm.
Unity 2D już nie ma, mam się poczuć uszczęśliwiony wersją 3D. Wydajność denna, mimo włączonej akceleracji. Tego nie da się używać.

1

Jeśli chodzi o AMD to nie ma znaczenia czy windows czy linux. I tak sterowniki działają jak chcą lub nie działają. Niestety codziennie tego doświadczam...

1

Chcesz grać w gry na tym Linuksie? To pozostaje sprawdzić, jak jest wydajność. Nie sądzę, żeby to była software'owa implementacja.
Mam starego laptopa z Radeonem tak starym, że współczesny fglrx go nie wspiera, więc używam sterownika otwartego w 14.04. Jest to używalne, także do mało wymagających gier, wydajność jest pewnie rzędu połowy tej z Windows. Oczywiście dla nowszych GPU różnica wydajności może wyglądać inaczej.

1

Otwarte sterowniki AMD na Linuksie bardzo dobrze działają jeśli chodzi o codzienne użytkowanie. Nie mają wsparcia dla najnowszych wersji OpenGL w przeciwieństwie do fglrx, więc niekoniecznie pograsz w wymagające gry (ale i tak gry na Linuksie działają sporo gorzej niż na Windowsie na sprzęcie AMD, więc to nie ma sensu). Otwarte sterowniki nie mają też wsparcia dla OpenCL, albo jest to wsparcie mocno kiepskie.

Otwarte sterowniki AMD nie są programową implementacją. Wtedy to by nie miało sensu - po co AMD miałoby używać nazwy radeon w sterownikach, które nie wykorzystują funkcjonalności ich kart graficznych? Programowym renderowaniem zajmują się sterowniki softpipe i llvmpipe. Otwarte sterowniki AMD gadają ze sprzętem i ogólnie interfejs chodzi bardzo płynnie, moim zdaniem nawet lepiej niż pod fglrx.

Ja sam używam fglrx na Ubuntu 14.04 właśnie praktycznie tylko ze względu na OpenCL (bo wykorzystuję go w hobbystycznych programach). Gdyby nie to to siedziałbym na otwartych sterownikach.

Jeśli chodzi o OpenGL na kartach AMD to i tak sterowniki od AMD oferują wyraźnie niższą wydajność w OpenGLu niż w DirectX nawet pod Windowsem. Stąd nie ma sensu kupowanie wydajnej grafiki i granie na Linuksie z użyciem OpenGL. Lepiej zainwestować w Windowsa lub konsolę do grania. Nie widać by sytuacja z OpenGLem u AMD miała ulegać zmianie. W (prawdopodobnie) niedługim czasie (czyli ze 2 lata na przykład) może się jednak zacząć opłacać kupować kartę AMD do grania na Linuksie, ale zależy to od szybkości rozpowszechnienia API Vulkan. Vulkan daje bardziej niskopoziomowy dostęp do sprzętu i jest lżejszym API (mniej obciąża procesor, bo ma lżejszy kontrakt i pozwala na konstruowanie poleceń do GPU w wielu wątkach równocześnie).

Już teraz wydajność w Vulkan jest podobna między Windowsem i Linuksem. Na razie jest tylko jedna gra warta testowania, ale wyniki już są obiecujące (mimo iż konwersja na Vulkana została zrobiona na szybko, bez gruntownych zmian w silniku gry). http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Radeon-VLK-Windows-Linux http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Win10-Linux-Vulkan-Early

0

Co do wydajności fglrx w porównaniu Linux vs. Windows sprawa wygląda tak, że to zależy od optymalizacji. Była jakaś gra Valve co jak ją zoptymalizowali pod OpenGL na Linuxa to działała szybciej niż DirectX pod Win. Zależy mi na dobrym sterowniku bo do pisania engine jednak wolał bym, żeby to było pewne i były dostępne nowsze wersje OpenGL (>=3.3).

Czytałem właśnie dzisiaj o Vulkan. Z tego co było w tabelce na Wikipedii to seria HD5000 nie jest wspierana przez żadne sterowniki, a nowsze karty (Radeon R9 285, R9 380, Fury, Fury X i nowsze) tylko przez ten nowy sterownik AMDGPU co jest w 16.04.

Wolę zdecydowanie programowanie pod Linuxem z tego względu, że nie ma tego bałaganu Windowsa (chociaż to też jest trochę wada). Znaczy, że nie muszę kompilować bibliotek i podawać wszystkich ścieżek do bibliotek tylko wpiszę komendę w terminalu i już, a jak muszę skompilować bo np. chcę nowszą wersję to też parę poleceń w terminalu i jest. Na Windowsie jest zabawa z tym durnym Visual Studio i to, że do bibliotek .dll musi być przystosowana biblioteka, albo .dll i .exe kompilowane tą samą wersją kompilatora. Chciałem używać Nugeta, ale wersje bibliotek są za stare. Z drugiej strony chciałem kiedyś dołączyć do czyjegoś projektu silnika i u siebie do mojego engine miałem poinstalowane biblioteki, które tamten engine też używał, ale potrzebne były różne wersje, a właśnie z nowym Ubuntu miało wejść Snaps, które z tego co zrozumiałem miało rozwiązać ten problem.

0

Ta gra co była szybsza w OpenGL była testowana na sprzęcie nVidii: http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/ więc to żaden argument w sprawie wydajności OpenGL na AMD :)

Oprócz tabelki na Wikipedii jest jeszcze jedna ważna tabelka: https://mesamatrix.net/ (r600g jest dla architektur Terascale, radeonsi jest dla GCN). Opisuje ona wsparcie dla OpenGL w najnowszej wersji Mesy (czyli śledzi co się dzieje w repozytorium), ale przecież w dystrybucjach Linuksa oprogramowanie pojawia się z większym lub mniejszym opóźnieniem. No chyba, że mamy rolling-release (np Arch) to wtedy możemy dogrywać na bieżąco (ale za to trzeba się kopać z ciągłą konfiguracją i kombinowaniem jak się coś popsuje).

Vulkan na nowych kartach AMD na razie jest obsługiwany poprzez sterownik: http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMDGPU-PRO-Beta-Driver-for-Vulkan-Release-Notes.aspx
Jak widać sytuacja na Ubuntu 16.04 jest trochę skomplikowana, bo jednak są dostępne zamknięte sterowniki dla AMD, ale tylko dla kart opartych na architekturze GCN 1.2 i wyższych (są wymienione na stronie ze sterownikiem).

Wsparcie dla Vulkana ma być docelowo (w nieodległej przyszłości) otwartoźródłowe. AMD planuje rozszerzenie wsparcia dla Vulkana dla architektury GCN 1.1, ale GCN 1.0 i starszych nie ma w planach. nVidia wspiera Vulkana w serii 600 i późniejszych, serie 400 i 500 nie dostaną Vulkana od nVidii choć sprzęt na to pozwala.

Ubuntu Snappy istnieje w Ubuntu 16.04 i powinno robić to co chcesz (osobne biblioteki): https://developer.ubuntu.com/en/snappy/

Ubuntu 16.04 ma Mesę w wersji 11.2, więc na Radeonach powinien być dostępny OpenGL w wersji 4.1 (właśnie z użyciem otwartoźródłowej Mesy).

0

Pocieszę Cię, że jakbyś miał NVidię, to też nie byłoby wcale tak różowo.

Sterowniki własnościowe NVidii działają całkiem szybko i sprawnie, ale np. nadal nie wspierają prawidłowo technologii NVidia Optimus w laptopach, więc co z tego, że gry działają dobrze, jak na laptopie przy normalnej pracy niewymagającej grafiki bateria trzyma połowę tego co powinna. Z kolei sterowniki otwarte wspierają Optimusa praktycznie w pełni jak trzeba (aż się zdziwiłem), ale mają za to kiepską wydajność, bo nadal nie poradzono sobie z re-clockingiem i często karta chodzi na 1/4 swoich możliwości, i trzeba jakieś parametry ręcznie podawać aby wymusić wyższy pstate (do tego to na własną odpowiedzialność, bo jak coś pójdzie nie tak, to można zagrzać kartę). W moiim przypadku wydajność na tych sterach jest tak denna nawet w 2D, że zintegrowany Intel HD radzi sobie lepiej :D

0

@Krolik, mam PCta. Jesli brałbym laptopa to raczej z kartą Intela. W gry nie zabardzo gram na Windowsie nawet.
@Wibowit, ale do Snappy trzeba właśnie 16.04, a Mesa nie wiem czy bedzie taka dobra.

1

Z wydajnością nie jest źle, popatrz tutaj: http://www.phoronix.com/vr.php?view=22568
Weź też pod uwagę, że część z różnicy wydajności wynika z tego, że zamknięte sterowniki mają specjalne optymalizacje robione pod konkretne gry (ZTCP to są np ręcznie optymalizowane shadery albo zmieniona konfiguracja zarządzania zasobami). Pod twoje gry nikt z zespołu w AMD optymalizacji nie będzie robił (jeśli się mylę, to postawię piwo :P ), więc różnica w wydajności nie będzie dokuczliwa. Z drugiej strony spodziewałbym się nawet, że otwarte sterowniki powinny działać stabilniej.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1