Wątek przeniesiony 2023-02-13 12:40 z Społeczność przez furious programming.

Wybór przedmiotu obieralnego

0

Cześć, na drugi semestr muszę wybrać jeden z przedmiotów: optymalizacja algorytmów, grafika cyfrowa lub rysunek CAD. Jakby komuś się chciało w skrócie opisać do czego każdy mi się moze przydać i na czym polega ;) Bo np nie mam pojęcia co z tym rysunkiem, czy bedziemy projektować wygląd komputera czy jak?

2
maksym572285 napisał(a):

Bo np nie mam pojęcia co z tym rysunkiem, czy bedziemy projektować wygląd komputera czy jak?

Czemu komputera? Raczej pokój, mebel, może prosty samochód, albo cegłę.

Jeśli interesuje Cię programowanie, to wybierz algorytmy, jeśli grafika, to grafikę, a jeśli projektowanie, to CAD.

0

@somekind: wlasnie to mnie zastanawia, czemu mamy na informatyce przedmiot po którym miałbym projektować meble. I czy jego wybór nie jest bez sensu, czy na cos mi sie przyda, bo raczej nie zostanę po informatyce projektantem wnętrz

3

Można pracować przy programowaniu systemów CAD (nawet w Polsce znajdzie się taka praca) i wtedy znajomość ich podstaw się przyda. Przydaje się to też przy tematyce druku 3D, gdzie można sobie samemu zrobić obudowę czy uchwyt do jakiego hobbystycznego projektu już bardziej informatyczno-elektronicznego.
Trzeba mieć jakieś zainteresowania, inicjatywę, podjaranie, a nie tylko być kukłą od "mówcie mi, jak wbić na programistę XXk". ;)
Podobnie grafika - czy chodzi o 2d czy 3d?
Zobacz na dokładne programy czy spisy tematyki przedmiotów. Poza tym warto się dowiedzieć, czy to jest prowadzone sensownie, czy też sensem danego przedmiotu jest, żeby jakiś leśny dziadek miał godziny, i na jego zajęciach przeniesiesz się w czasy, gdy mu jeszcze włosy nie wyszły. ;P Może to być widać trochę już po spisie tematyki.

2
maksym572285 napisał(a):

@somekind: wlasnie to mnie zastanawia, czemu mamy na informatyce przedmiot po którym miałbym projektować meble.

Bo będziesz do tego używał komputera i oprogramowania, więc pasuje, abyś umiał je obsługiwać.

I czy jego wybór nie jest bez sensu, czy na cos mi sie przyda, bo raczej nie zostanę po informatyce projektantem wnętrz

Źle na to patrzysz. Wybór specjalizacji ma na celu zawięzić zakres nauki do konkretnej dziedziny informatyki, tak abyś mógł się z nią bliżej zapoznać. Jeśli np. wybierzesz grafikę, to będziesz się uczył obsługi Photoshopa, może Illustratora (lub GIMP-a i Inkscape'a). Nauczysz się obsługiwać programy graficzne i tworzyć grafiki, a to czy będziesz chciał zawodowo tworzyć layouty stron, tekstury do gier, ilustracje książek czy opakowania produktów, na etapie edukacji szkolnej nie ma znaczenia. I podobnie, jeśli chodzi o pozostałe specjalizacje.

1
maksym572285 napisał(a):

@somekind: wlasnie to mnie zastanawia, czemu mamy na informatyce przedmiot po którym miałbym projektować meble. I czy jego wybór nie jest bez sensu, czy na cos mi sie przyda, bo raczej nie zostanę po informatyce projektantem wnętrz

Po pierwsze, to studia na kierunku informatyka mają przekazać wiedzę z różnych jej dziedzin, jakby nie patrzeć CAD jest istotną częścią. Podobnie jak np. protokoły sieciowe czy podstawy elektroniki.
Po drugie sama wiedza ne przyda Ci się, jeśli chcesz zostać np. programistą webowym czy sieciowcem, ale zapewne są ludzie o innych zainteresowaniach, którym się takie treści przydają.
Po trzecie mam znajomych, którzy w CADach projektują roboty, a nie meble.

Skoro to przedmiot obieralny, a Ciebie ta tematyka nie interesuje, to go po prostu nie wybieraj.

2
furious programming napisał(a):

Jeśli np. wybierzesz grafikę, to będziesz się uczył obsługi Photoshopa, może Illustratora (lub GIMP-a i Inkscape'a). Nauczysz się obsługiwać programy graficzne i tworzyć grafiki, a to czy będziesz chciał zawodowo tworzyć layouty stron, tekstury do gier, ilustracje książek czy opakowania produktów, na etapie edukacji szkolnej nie ma znaczenia. I podobnie, jeśli chodzi o pozostałe specjalizacje.

Na grafice może być nie tylko tworzenie grafiki jako takiej, ale też obrazowanie działania algorytmów. Ja na studiach miałem przedmiot "Grafika komputerowa" i lwią część przedmiotu nie było malowanie w Photoshopie czy modelowanie w 3D, tylko szeroko rozumiane reprezentowanie obliczeń w postaci graficznej. Chodzi tu o wszelkie automaty komórkowe z "grą w życie" na czele. Automat może być jednowymiarowy (liniowy automat komórkowy), dwuwymiarowy. Samych sposobów działania takich automatów jest bardzo dużo.

Co prawda, to bardziej sztuka dla sztuki, ale można się przy tym dobrze bawić. Na przykład liniowy automat komórkowy, do każdego możliwego stanu komórki przypisuje się kolor, a potem każda linia bitmapy to jedna iteracja automatu. Tak właśnie powstaje obraz, na którym często można wyróżnić pionowe i ukośne strumienie. Jak dwa takie strumienie się spotkają, to od algorytmu zależy, co się stanie.

0

Ja bym wybrał optymalizacja algorymtów, chodź nie wiem czy tam nie było przypadkiem algorytmy optymalizacyjne, bo to dwie różne rzeczy.

Algorytmy dość często się optymalizuje, można kompresować graf żeby szybciej go przeszukać, cachować dane gdyż często będziemy przechodzić graf z podobnymi parametrami czyli możemy zwrócić zcachowaną wartość.
Albo jakieś tricki matematyczne.

Często problemy są złożone i mogą nie być obliczalne, w krótkim czasie i każda optymalizacja jest na wagę złota, a nie łatwo wymyślać sposóby na przyspieszenie.
Każdy problem jest indywidualny, ale mogą mieć pewne cechy wspólne przez co jest to też wyuczane przez praktykę.

Co do CAD nie mając zielonego pojęcia i umiejętności możesz suwmiarką pomierzyć jakiś przedmiot i go wykonać w parę godzin i wydrukować na drukarce 3d jako zamiennik.
Grafikę to nie wiem czy będziesz miał bardziej algorytmiczną, czy używanie tooli, bo takie renderowanie przez rasteryzację lub raycasting to akurat ciekawe rzeczy.
Lecz grafika nowoczesna to bardziej posługiwanie się gotowymi metodami, które pod spodem implementują dany algorytm.

1
andrzejlisek napisał(a):
furious programming napisał(a):

Jeśli np. wybierzesz grafikę, to będziesz się uczył obsługi Photoshopa, może Illustratora (lub GIMP-a i Inkscape'a). Nauczysz się obsługiwać programy graficzne i tworzyć grafiki, a to czy będziesz chciał zawodowo tworzyć layouty stron, tekstury do gier, ilustracje książek czy opakowania produktów, na etapie edukacji szkolnej nie ma znaczenia. I podobnie, jeśli chodzi o pozostałe specjalizacje.

Na grafice może być nie tylko tworzenie grafiki jako takiej, ale też obrazowanie działania algorytmów. Ja na studiach miałem przedmiot "Grafika komputerowa" i lwią część przedmiotu nie było malowanie w Photoshopie czy modelowanie w 3D, tylko szeroko rozumiane reprezentowanie obliczeń w postaci graficznej. Chodzi tu o wszelkie automaty komórkowe z "grą w życie" na czele. Automat może być jednowymiarowy (liniowy automat komórkowy), dwuwymiarowy. Samych sposobów działania takich automatów jest bardzo dużo.

Co prawda, to bardziej sztuka dla sztuki, ale można się przy tym dobrze bawić. Na przykład liniowy automat komórkowy, do każdego możliwego stanu komórki przypisuje się kolor, a potem każda linia bitmapy to jedna iteracja automatu. Tak właśnie powstaje obraz, na którym często można wyróżnić pionowe i ukośne strumienie. Jak dwa takie strumienie się spotkają, to od algorytmu zależy, co się stanie.

Też miałem grafike komputerową i były zuperłnie inne rzeczy. Za dużo nie pamiętam, ale było tam o przekształceniach i mnożeniu wektorów i kwaternionów. Było o pisaniu "szejderów". I o "pisaniu" animacji w XMLu też było. Ogólnie grafika komputerowa to ogromnie wielka działka więc dobrze jakbyś przejrzał sylabusa przedmiotu i listę laborek. Jak jest możliwość kontaktu z poprzednim rokiem to nawet sprawozdania z laborem możliwe że zobaczysz XD

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1