Sztuczna inteligencja w grach

0

Hi ho,
Czy ktoś z was miał przyjemność spotkać się ze sztuczną inteligencją w grach? chodzi mi o gry logiczne i te mniej logiczne (szachy,warcaby,gry w czasie rzeczywistym, gry karciane - np. poker :] (nie wiem w sumie czy tu się da (?) :P) etc.
Chodzi mi po pierwszy czy znacie jakąś dobrą książkę o AI w grach (na tym mi najbardziej zależy - chciałbym sobie o tym spokojnie poczytać w fotelu :-))
Po drugie czy macie jakieś ciekawe materiały o tym temacie?
Po czwarte czy mógłby się ktoś podzielić swoimi doświadczeniami? Chodzi mi żebyście się podzielili jakie problemy was dopadły w tego typu wyzwaniach, z czym jest najtrudniej sobie poradzić, na czym się koncentrować etc.

Sztuczną inteligencją zacząłem interesować się już jakiś czas temu. Znam i rozumiem dobrze SSN (MLP, RBF, SOM) uczone tradycyjnymi metodami jak również przez AG.
Niestety nie mogę się połapać jak taką sieć neuronową wykorzystać np. w szachach czy tym bardziej w innych grach - szczególnie tych bardziej skomplikowanych :/. Zastanawiam się również czy jeśli da się korzystać z SSN w szachach to czy dałoby radę wykorzystać je np. w pokera :D -> pytam się tylko z ciekawości, bo tu mamy dużo niewiadomych :P -> ale może jest jakieś podejście, które pozwoliłoby na jakąś formę nauki sieci w celu podejmowania decyzji czy wchodzić do gry, czy przebijać, czy pasować itd.

Praktycznie w każdej książce dot. SSN mamy funkcję błędu (y-d)^2 -> pytanie jak to się ma właśnie np. do takich szachów - o pokerze nie wspomnieć?! :/

Z góry dziękuję za każdą pomoc :)
Pozdrawiam

1

W prostszych algorytmicznie grach (poker!) to raczej się korzysta z min-max.

W programowaniu szachów nie mam doświadczenia :P, ale wgrywa się kilkaset/kilka tysięcy mistrzowskich partii i każe komputerowi wnioskować na ich podstawie. Ale szachy to już wyższa szkoła jazdy.

1

szachy to też minimax. Tyle że nie rozpatruje się pełnego drzewa gry. Ocena poszczególnych sytuacji na szachownicy jest po prostu skomplikowana i tyle. Możliwe, że przy tej ocenie wykorzystuje się SSN czy AG, ale to raczej wyższa szkołą jazdy. Zaimplementuj samego minimaksa z prostą oceną (np. sumowanie wartości bierek), a dopiero potem baw się w coś bardziej zaawansowanego.

0

http://www.apsys.waw.pl/joanna2002/pracmag.pdf tutaj jest ciekawa praca magisterska o programowaniu szachów. Według mnie godna uwagi.

0

Dzięki wielkie TV
W weekend zabieram się za lekturę :D - mam nadzieję, że praca jest napisana zrozumiałym językiem, bo wkraczam w nieznane :P

Oczywiście jak ktoś będzie miał jeszcze coś ciekawego do powiedzenia lub ma jakieś ciekawe materiały lub zna jakąś fajną, sprawdzoną książkę dot. tematu to bardzo bym prosił o nie krępowanie się i udzielanie na forum :-)

Pozdrawiam i z góry bardzo dziękuję za wszelką pomoc

0

Może moja prezentacja do czegoś się przyda ;)

http://pitoko.net/tdgravity/materials/tdlambda_connect4_1.ppt

0

Dzięki wielkie pitoko!
Widzę, że nawet bogata literatura :) -> szkoda, że niewiele polskiej :(. Jedną pozycję mam (Rutkowskiego, w której w sumie jest niewiele jeśli chodzi o gry i podejście do nich -> bardziej sam opis algorytmów) inna mnie zaciekawiła: "Jak to rozwiązać, czyli nowoczesna heurystyka" -> już ją zamówiłem :P - mam nadzieję, że jest warta swojej ceny :D. Po komentarzach wydaje się być O.k. :)
A czy ta praca w PP jest wstępem do jakiejś poważniejszej pracy (licencjat/mgr/dr)? Jeśli tak to czy byłaby szansa żebyś podzielił się jeszcze tą główną pracą? :D <- oczywiście zrozumiem jak odmówisz! Ale jakby była taka szansa to bym był bardzo wdzięczny za jej przesłanie (lub innych cennych prac dot. AI w grach) na adres [email protected]

Zacząłem się również poważniej zastanawiać jak można wykorzystać AI (konkretnie który algorytm i jaką funkcję celu dać) w grach właśnie typu poker (czy jest to w ogóle możliwe?) lub czy jest jakiś innych algorytm, który można wykorzystać w szachach niż min-max? w ogóle jakoś ostatnio mnie coś natchnęło do wykorzystania AI w grach (oczywiście wszystkich grach a nie tylko tych o których wspomniałem). Nie ważne, czy to będą gry karciane, gry planszowe czy gry komputerowe/sprawnościowe...

Ja dopiero raczkuję w tym temacie więc jeśli macie jakieś doświadczenia lub ciekawe materiały, którymi możecie się podzielić to będę ogromnie zobowiązany :)

Pozdrawiam,
Michał

0

Książka porusza różne zagadnienia z dziedziny sztucznej inteligencji, ale w jednym z rozdziałów zostało opisane jak nauczyć sieć neuronową grać w Warcaby :)
Aby przejść od warcabów do zupełnie innej gry logicznej, karcianej czy procesu zupełnie nie związanego z grami nie powinno być bardzo dużo problemów. Nie znam zasad gry w pokera, ale przypuszczam, że tym co może go odróżniać od zwykłej gry jest większa liczba graczy (w dodatku kolejność wykonywania przez nich ruchów nie musi być kolejna), niedeterminizm (czyli zdarzenia przypadkowe w grze - rzuty kością itd), albo brak pełnej wiedzy o stanie gry z punktu widzenia poszczególnych graczy (np nie wiemy jakie karty ma przeciwnik w ręku).
Każda z tych wymienionych rzeczy utrudnia zaprojektowanie i zaimplementowanie algorytmu - trzeba trochę pomyśleć ;)

Generalnie raczej polecał bym zacząć najpierw od czegoś prostszego, a jak poczujesz jak to działa, to będziesz mógł pokombinować z trudniejszymi odmianami gier/procesów :) Ważna jest przede wszystkim własna inwencja :)

Piszę mgr, w zasadzie zbliżam się do końca, jeszcze myślę nad jej publikacja.

0

heh, dzięki za odpowiedź :) - już nie mogę się doczekać, kiedy książka trafi w moje ręce :D
Jeśli chodzi o pracę to mam nadzieję, że się jednak zdecydujesz :P -> na pewno będzie bardzo ciekawa :)
Pozdrawiam!
Michał

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1