Programowanie w języku C/C++

Float

  • 2007-10-21 13:00
  • 0 komentarzy
  • 27369 odsłon
  • Oceń ten tekst jako pierwszy
Witam w moim kolejnym artykule na 4programmers.net!

Ten art będzie dotyczyć typu danych o nazwie float.

Float to typ liczb rzeczywistych, czyli zmiennopozycyjnych. Nie tylko float to zmienne zmiennopozycyjne - obok tego typu są także double i long double. Różnica polega na tym, że float to typ danych obsługujący liczby zmiennopozycyjne z pojedynczą precyzją, double to typ danych obsługujący liczby zmiennopozycyjne z podwójną precyzją a long double to typ danych obsługujący liczby zmiennopozycyjne z rozszerzoną precyzją. Wykorzystuje się go w dokładnych obliczeniach. W tym artykule zajmiemy się floatem. A więc do pracy!

#include <iostream>
#include <conio.h>
 
using namespace std;
 
int main()
{
const float PI = 3.14; //1
float promien, pole; //2
 
cout << "Podaj promien kola: "; cin >> promien; //3
 
pole = PI * promien * promien; //4
 
cout << "Pole kola o promieniu " << promien << " wynosi: " << pole; //5
 
getch();
return 0;
}


A teraz przedstawię co program wykonuje w określonych miejscach (numerki w komentarzach):
1 - deklaracja stałej PI oraz przypisanie jej wartości
2 - deklaracja zmiennych float
3 - przypisanie zmiennej promien wartości przez użytkownika
4 - zmiennej pole zostaje przypisany wynik działania PI * promien * promien (wzór na pole koła)
5 - tutaj wyświetlona jest wartość jaka została przypisana zmiennej promien, oraz ile wynosi zmienna pole, czyli ile wynosi pole koła i podanym promieniu.

CIEKAWOSTKA...

Liczby zmiennoprzecinkowe można zapisywać na dwa sposoby - zwyczajnie (jak jak jesteśmy przyzwyczajeni zapisywać na lekcjach matematyki) lub w sposób wykładniczy. Jest on wygodniejszy przy zapisywaniu liczb bardzo małych lub bardzo dużych. O co tu chodzi? Posłużę się małym przykładem:

1.7e3 = 1,7 * 10^3 = 1,7 * 1000 = 1700. Aby się o tym przekonać skompilujmy kod:

#include <iostream>
#include <conio.h>
 
using namespace std;
 
int main()
{
float liczba_1 = 12.34;
float liczba_2 = 1.7e3;
 
cout << "Podane liczby to " << liczba_1 << " oraz " << liczba_2;
 
getch();
return 0;
}


Mam nadzieję że jeśli chodzi o float to wszystko jest jasne :)

Pozdrawiam serdecznie...