Wątek zablokowany 2020-07-09 23:22 przez furious programming.

Championship Tool for Classic Tetris® – kampania crowdfundingowa

7

CTCT banner.png

Po wielu miesiącach ciężkich bojów, prace nad wydaniem pierwszej podstawowej i stabilnej wersji oprogramowania CTCT powoli dobiegają końca. Jednak to dopiero pierwszy krok na drodze do stworzenia w pełni funkcjonalnego narzędzia, godnego mistrzostw najwyższej światowej rangi.

Z tej okazji otworzyłem zbiórkę crowdfundingową, mającą na celu zebranie środków, bez których dalszy rozwój programu nie będzie możliwy. Pełne informacje na temat tego projektu znajdują się na stronie kampanii, natomiast w tym wątku w skrócie przybliżę m.in. czym jest program CTCT, skąd się wziął i dlaczego zwracam się z prośbą o jego finansowanie.

Kampania w serwisie GoGetFunding:

Wersja demonstracyjna programu:

‏‏

Informacje ogólne

Oprogramowanie CTCT to unikalne, wielofunkcyjne narzędzie, pozwalające w łatwy i wygodny sposób przeprowadzić mistrzostwa w klasycznego Tetrisa, przeznaczone dla organizatorów tego typu ewentów. Program posiada zestaw funkcji, dzięki którym możliwe jest wygodne zarządzanie danymi (graczy, wyników kwalifikacyjnych, meczów turniejowych itd.), a jego obsługa ogranicza się do klikania raz na jakiś czas, co pozwala zaoszczędzić masę czasu i skupić się na komentowaniu meczów.

CTCT jest natywną aplikacją okienkową, stworzoną w Lazarusie i przeznaczoną dla systemu Windows we wszystkich wersjach od XP aż do 10. Ponadto, jest aplikacją przenośną – nie wymaga instalacji, a więc może być uruchamiana z twardziela lub pamięci przenośnej, bez ingerencji w dane użytkownika.

Zrzuty ekranu:

Interfejs programuLista scen i dedykowane okno dialogoweLista graczy i dedykowane okno dialogoweLista wyników kwalifikacyjnych i podgląd tabeliOkno dialogowe z ustawieniami drabinekLista meczów i podgląd drabinekPanel sterowania bieżącym meczem i podgląd profili graczyModuł ustawień programuInterfejs na różnych wersjach Windows

Krótkie filmiki:

Dodawanie własnej sceny do bazy danychRejestrowanie gracza w bazie danychKonfigurowanie zawartości i zachowania animowanego baneraWizualna prezentacja ustawień animowanego banera

Powód powstania

Powody są dwa. Program powstał na potrzeby pierwszych Mistrzostw Polski w Klasycznego Tetrisa (CTWC Poland 2019), aby ich organizator i jednocześnie operator nie musiał ręcznie gromadzić i modyfikować danych oraz wykorzystywać kilku programów do zbudowania streama z relacją na żywo.

Po drugie, stworzyłem go bo nikt inny by takiego programu nie urodził. Pomimo tego, że najróżniejsze oficjalne mistrzostwa organizowane są już od przeszło dziesięciu lat, nadal nie ma tego typu programu na rynku – tym bardziej wolnego od opłat.

Krótka historia

Program CTCT został użyty najpierw na mistrzostwach CTWC Poland 2019 w Toruniu (w których wziąłem udział) oraz na turnieju CTGC 2019, mających miejsce w Völklingen w Niemczech. W obu przypadkach sprawdził się świetnie, pomimo swojej jeszcze niedokończonej postaci. Od tamtej pory sporo rzeczy poprawiłem i dodałem, dzięki czemu obecnie jego funkcjonalność znacznie się poszerzyła.

Ponadto, programem zainteresowane są różne organizacje lokalne, chcące wykorzystać CTCT do mistrzostw krajowych, a także samo CTWC, aby mogli z niego skorzystać wszędzie tam, gdzie swojej platformy dostarczyć nie mogą. Rozmowy z przedstawicielami m.in. organizacji europejskich cały czas trwają, czym głównie zajmuje się Krzysiek Dąbrowski z CTWC Poland.

Cel kampanii

Pomimo tego, że CTCT posiada wiele funkcji (w tym kilka całkowicie unikalnych), nadal brakuje mu kilku tych kluczowych – analizy obrazu pochodzącego bezpośrednio z konsol i renderowania stosów w wysokiej rozdzielczości, wsparcia dodatkowych liczników, w tym TRT i BRN, a także statystyk rozegranych gier i wykresów. Nie da się tego zrobić bez dostępu do sprzętu używanego na turniejach, czyli do kompletnych stanowisk (telewizor CRT, konsola NES z kartridżem i akcesoriami) oraz dodatkowych urządzeń, takich jak np. grabber USB. Środki zebrane w tej zbiórce zostaną przeznaczone m.in. na zakup tego typu sprzętu.

Drugi powód jest dość przyziemny – program CTCT od początku powstawał bez jakiegokolwiek finansowania. Prace nad tym projektem ruszyły pod koniec maja ubiegłego roku, łącznie poświęciłem na jego rozwój około 1500 godzin, codziennie po kilka godzinek. Fajnie by było mieć z tego coś więcej prócz satysfakcji. Tym bardziej, że zamierzam go rozdać za darmo (opublikować w sieci jako freeware, a w dalszej perspektywie jako open source), tak aby organizatorzy z całego świata mogli z niego korzystać i by kolejne kraje mogły również tego typu mistrzostwa organizować w sposób profesjonalny (a chętnych nie brakuje).

Plany na przyszłość

Jak wspomniałem wyżej, na pierwszym planie znajduje się funkcjonalność analizy obrazu z konsol i renderowania stosów w HD, a także dodanie wsparcia dla dodatkowych liczników, w samej grze nieistniejących. Ale to nie koniec – pomysłów na jego rozbudowę jest od groma. W planach mam również:

  • budowę elektronicznych liczników bazujących na Arduino, stawianych na telewizorach, tak aby podczas meczu gracze nie musieli zerkać na ekran przeciwnika by określić czy prowadzą punktowo czy nie (różnica punktów wyświetlana na zielono lub czerwono),
  • stworzenie zewnętrznego edytora do customizowania teł i wyglądu dynamicznie renderowanych danych scen (takich jak nazwy graczy w drabinkach, listy wyników kwalifikacyjnych itp.),
  • implementację ciemnego motywu dla okna panelu sterowania (czas zhakować widgetset)

oraz wiele mniejszych funkcji, jeszcze bardziej usprawniających obsługę.

Wspomóż projekt

Jeśli chcesz pomóc mi i/lub w rozwoju CTCT, wrzuć coś do skarbonki. Specyfika tego projektu nie za bardzo pozwala mi na zrewanżowanie się czymś innym niż podziękowaniami. Każdy kto dofinansuje projekt, informacje o nim zostaną dodane do zakładki About w programie, a także w instrukcji obsługi w postaci dokumentu PDF oraz na przyszłej stronie projektu. Jeśli nie chcesz lub nie możesz dorzucić się do kupki, przekaż adres kampanii swoim znajomym, w mediach społecznościowych lub gdziekolwiek przebywasz – taka pomoc też będzie wartościowa.

Jeśli macie jakiekolwiek pytania związane z programem CTCT, z samą kampanią lub macie jakieś wątpliwości, pytajcie śmiało, tutaj lub jeśli ktoś woli drogą pocztową na adres [email protected] – postaram się odpowiedzieć na wszystkie.

Pamiętaj – „to mały klocek dla człowieka, ale wielki stos dla ludzkości”. ;)

1

Ok, czas na pierwszą aktualizację. Dotyczy ona głównie interfejsu użytkownika, dlatego że co nieco pasowało zmienić i ulepszyć – co nawet niektórzy z was sugerowali w feedbacku w komentarzach na blogu (szkoda, że nie w tym wątku), za co dziękuję. :d


Tak więc pierwszą nowością jest wykorzystanie nowego zestawu flag – lekko połyskujących, które są dobrze widoczne na każdym tle. Wcześniej użyte były płaskie flagi, przez co niektóre kompozycje wyglądały śmiesznie – np. flaga Finlandii w białym listboksie, albo flaga Niemiec na czarnym tle pola gry. Z nowym zestawem flag – choć tego samego twórcy – jest znacznie lepiej.

Drugą nowinką jest dodanie nagłówków i separatorów do wszystkich listboksów. To zadanie dłuższą chwilę leżało na liście TODO. Od teraz m.in. lista scen posiada itemy o krótszych tytułach (dzięki nagłówkom nie jest konieczne podawanie szczegółowych tytułów scen), lista graczy posiada pogrupowanych zawodników według pierwszych znaków ich nicków/imion (i jest znacznie bardziej czytelna), a lista wyników kwalifikacyjnych czytelnie grupuje zawodników według najlepszych wyników. Wyszło elegancko.

Zrzuty ekranu:

Lista scen w bazie danychLista zarejestrowanych zawodnikówLista wyników kwalifikacyjnychLista wyników kwalifikacyjnych danego graczaBieżące gry kwalifikacyjneWybór zawodników awansujących do drabinek


Pierwsza wersja programu jest już na ukończeniu – zostało kilka pierdółek do zaimplementowania i to wszystko. Póki co kampania idzie tragicznie, więc przyszłość programu jest silnie niepewna. W każdym razie w kolejnych sieciowych mistrzostwach dla regionów PAL zwanych CTP (za miesiąc), CTCT będzie użyty do obsługi tego turnieju – będzie można zobaczyć co sobą reprezentuje.

Natomiast za kilka dni opublikuję program do zabawy, dzięki czemu każdy będzie mógł na ekranie swojego komputera zobaczyć jak wygląda i działa CTCT. Może to zachęci społeczność do wsparcia. :]

0

Jeśli ktoś jest chętny do pobawienia się programem, to w wątku Championship Tool for Classic Tetris® – wersja poglądowa znajdzie link do pobrania aplikacji.

2

Mała aktualizacja – dorzuciłem do programu funkcję wyświetlania postępu ładowania danych z dysku do pamięci. Tak więc od teraz splash screen nie jest jedynie statyczną grafiką, a w jego środku pojawia się krótka informacja o tym, co program w danym momencie robi.

CTCT — loading progress.png

Nowa wersja programu dostępna jest do pobrania – link znajdziesz na górze pierwszego posta w tym wątku, ale też w pierwszym poście tego wątku, znajdującego się w dziale ocen i recenzji.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0