Blender Game Engine.

0

Dzień dobry, temat napisanie własnej gry fascynuje mnie od dawna. Problem w tym że próbowałem Unity i C# ale nie leży mi to. To znaczy silnik sam w sobie jest naprawdę świetny ale do zaawansowanych projektów. Ja jako początkujący nie potrafię wykorzystać go i zrozumieć.

Jako że nie mam ciśnienia na to a traktuję to raczej jako hobby/rozrywkę pomyślałem o Pythonie. Wielu go poleca jako język dla początkujących i muszę powiedzieć że w moim przypadku to się sprawdza. Jego składnia jest dla mnie bardziej zrozumiała i dużo prostsza niż w przypadku C#. poza tym Python jest wykorzystywany w wielu innych "dziedzinach" jak naprzykład AI/robotyka i kilku innych. Pomyślałem że może istnieje silnik do tworzenia gier w którym można pisać skrypty w Pythonie i po kilku minutach szukania znalazłem Blender Game Engine.

Co możecie powiedzieć o nim i o moim "pomyśle"? Czy mogę zacząć od Pythona i tego silnika ?

Nie zależy mi na jakiś skomplikowanych grach, raczej na przyjemnie spędzonym czasie przy pisaniu skryptów i "nadawaniu fizyki" obiektom.
Możecie polecić jakieś materiały/ książki/ poradniki o tworzeniu gier w języku Python? Bo książki o nauce samego języka już kupiłem w formie papierowej i to z nich uczę się Pythona :)

Pozdrawiam.

2

Blender Game Engine został wyrzucony z Blendera od wersji 2.8 https://blender.stackexchange.com/questions/106972/what-will-happen-with-blender-2-8-game-engine

0

To znaczy że cały mój plan poszedł delikatnie mówiąc do piachu tak ?

0

Jw., a rekomendowanym przez twórców zastępcą jest Godot Engine.

0

Kurczę...zderzyłem się z brutalną rzeczywistością. Jesteście mi w stanie powiedzieć czy w PyGame mogę zrobić dośc rozbudowaną grę? Tzn coś więcej niż snake lub "Pingpong" :)

Więc zostaje mi albo Godot czyli silnik z językiem skryptowym bardzo podobnym do Pythona albo PyGame z możliwością pisania skryptów tylko w pythonie tak?:)

0

Nie wiem, czy jesteś. Na pewno PyGame (który nie jest silnikiem, w którym się pisze skrypty w Pythonie — tylko biblioteką pythonową, gdzie całą grę piszesz w Pythonie) nie jest do tego stworzony i pewnie będziesz musiał sporo rzeczy zaimplementować samemu.

Python w ogóle, ze względu na swoje problemy z wielowątkowością, jako język do gier nadaje się raczej słabo…

No ale jak Ci bardzo na tym zależy, to jest projekt pozwalający na pisanie skryptów do Godota w Pythonie: https://github.com/touilleMan/godot-python

0

Python generalnie średnio jest używany w środowisku gier, jest nieco duży i opasły w przeciwieństwie do szybkich, prostszych języków wprost zaprojektowanych pod embedding jak Lua (standard w przemyśle) lub Angel Script. O ile kojarzę to Civilization IV korzystała onegdaj z Pythona jako języka skryptowego, ale był to raczej wyjątek od reguły. Nie to zastosowanie, nie ta działka. Jest PyGame oraz takie Kivy chociażby dla mobilnych, ale chociażby lista znaczących gier napisanych w PyGame nie jest zbyt zachęcająca :)

Z drugiej strony, pamiętaj, że to nie silnik i nie język tworzy grę i jej popularność.

  • Torchlight i Torchlight II używały OGRE, który poza tym jedynie był wykorzystywany w jakiejś drobnicy - obie gry osiągnęły sukces
  • Barone napisał Stardew Valley w gołym XNA-a, zarobił na nim miliony
  • Minecraft to chyba powstał w gołej Javie

Tak, że nie ma co się zrażać tym, że narzędzie jest popularne czy nie. Ucz się i eksperymentuj.

0

Dziękuję, chyba się tym zainteresuje. Wiesz...nie zależy mi na grach AAA żeby używać do tego Unreala z C++ lub Unity z C#. Może ja jestem tępy ale nie lezą mi te "Windowsowskie" języki :)
Przejrzę listę gier napisanych w Godot i zobaczę jakie są "Wypasione" Chodzi o animacje, fizykę itp, będę mniej więcej wiedział do czego ten silnik jest zdolny w odpowiednich rękach.

Drugim "za" żeby używać Pythona jest jego wykorzystanie w wielu dziedzinach, jeśli będę coś tam umiał już w nim zrobić, łatwiej będzie mi w nim uczyć się dalej w innych kategoriach o których wspomniałem w swoim pierwszym poście. Tak czy tak dziękuję za pomoc Panowie, bardzo wiele mi to rozjaśniło.

1

Rozważ sobie jeszcze Defold.

W Defold co prawda nie pisze się w Pythonie, a w języku Lua, ale ogólnie jeśli nie znasz żadnego to wiele nie tracisz. Natomiast w przypadku gier postawienie na Lua to nie taki zły pomysł. Język Lua jest lekki, i prawdopodobnie częściej stosowany jako osadzony język do skryptowania. Python ma ten problem, że niezależnie jaką bibliotekę byś nie poznał do tworzenia gier to prawodobnie napotkałbyś nie mały szereg problemów z dystrybucją swoich gier.

Największe plusy Defold:

  • jest za darmo
  • dystrybucja gier na najwazniejsze platformy: steam, mobilne, web, desktop
  • środowisko defold umożliwia pisanie gier z poziomu windowsa, maca, linuksa
  • ma dobrą wydajność przy renderowaniu 2d: www.youtube.com/watch?v=Ou_90guwUwo
  • wspiera hot reloading czyli pisząc kod nie musisz projektu odpalać od nowa, aby ujrzeć efekt wprowadzonych zmian

Tu załączam sprawdzony tutorial na start: www.youtube.com/watch?v=Ri2KStY-mfE&list=PLseKVnAXs_iVaksj-sjkz6R1D9Fpv1EaT

Więcej info na ich stronie: https://defold.com/

0

A co możecie powiedzieć o silniku do gier jakim jest Panda 3D? Przejrzałem wiele stron i widzę że jednak Godot jest częściej polecany niż Panda 3D. Ale chciałbym poznać Wasze zdanie na ten temat.

Jeśli chodzi o Godot to zauważyłem że ma naprawdę spore możliwości. Martwi mnie jedynie kilka spraw ale ja jako początkujący na razie nie będę sobie nimi zaprzatal głowy:)

Jutro odbiorę Godot i zacznę się uczyć. Domyślam się że jest możliwość importowana modeli 3D z blendera lub tekstur z innych programów tak?:)

2

Jeśli chcesz pisać gry to Unity/C# jest dobrym wyborem i jeśli wydaje Ci się że to zatrudne i ciut za skomplikowane to niestety ale tak to już wygląda. Godot też można stosować w mniejszych projektach. W Pythona nie ma co się pchać od tej strony. To może już lepiej javascript i jakiś phaser co byś mógł stworzyć na początek gre przeglądarkową? :)

0

W Unity przerazilo mnie trochę rozbudowanie i waga tego "kombajnu" do gier. Jestem początkujący, może jak uda mi się stworzyc jakieś proste ładnie wyglądające gry w Godot to może z czasem przesiąde się na Unity?
Martwi mnie tylko kwestia "multiplayer" i "database". Multiplayer z tego względu że może gdzieś tam w przyszłości za kilka lat mam pomysł na stworzenie gry w której można zbierać monety z kolegą ze Szwecji (to oczywiście przenośnia). A database pewnie byłby świetny jeśli chodzi o zapisywanie statystyk, ekwipunku, przechowywania informacji o broni, statkach itp.

0

Od wczoraj szukam w Internecie opini, porad, porównań na temat Godot i GDScript. Muszę przyznać że znalazłem 2 dość "zaawansowanie wyglądające" gry zrobione w Godocie.

Jednakże mam parę pytań, nie wiem czy ktoś z Was będzie mi w stanie na nie odpowiedzieć.

  1. System cząsteczek, chodzi naprzyklad o animacje pocisków że statku kosmicznego, myślicie że w Godot można zaprogramować tak animacje by np. Że statku 7483 wyskakiwaly przy wystrzeleniu zielone bombelki z działka, a z armaty niebieskie płomienie ognia? Wiem że Unity ma dość rozbudowany system cząsteczek A nie wiem jak to wygląda w Godot.

  2. Prywatne instancje/misje. Chodzi o zaprogramowanie "prywatnego" podziemia do którego będę miał dostęp raz dziennie A inni gracze będą mieli swoje "prywatne podziemia" do których inny gracz nie ma wstępu.

  3. To co pisałem w moim poprzednim poście czyli kwestia multiplayer i baza danych.

na razie To tyle, będę bardzo wdzięczny za jakąkolwiek pomoc i porady :)

Pozdrawiam:)

0

Wszystko możesz zrobić w GODOT'cie. To bardzo fajny silnik, niedawno dostał też EPIX Mega Grant, i i jest obecnie w trakcie portu na Vulkana.
Co do samego systemu Particle jest milion tutoriali :)
Ja się przeniosłem z Unity na Godot'a właśnie, i nie żałuję. No chyba że chcesz zrobić ogromną grę, to tutaj bym poczekał na wersję 4.0 i wsparcie Vulkan'a.

0

GodlessMike dziękuję bardzo za wyjaśnienie. Jeśli nastawiam się na zrobienie gry multiplayer, choćby prosty ping pong na graczy to czy od początku muszę pisać skrypty gry, obiektów pod multiplayer? O domyślam się że jeśli mam 3/4gry zrobione pod singleplayer to jeśli nagle mi do głowy wpadnie pomysł "jednak zrobię z tego multi" to to będzie za późno prawda ? Od początku trzeba się za to wziąć?:)

0

Jeżeli będziesz pisał od początku z myślą o multi, to późniejsza implementacja funkcji sieciowych będzie znacznie łatwiejsza. Niemniej jednak, do singla będziesz w stanie dołożyć później multi. Pamiętaj, że to co chcesz stworzyć, to nie będzie peer2peer (czyli jeden gracz nie będzie hostem a drugi klientem) tylko musisz zadbać o odpowiednią infrastrukturę sieciową, oraz samo oprogramowanie serwera które będzie w stanie określać pozycje i akcje graczy oraz ich synchronizację.

0

GodlessMike dziękuję. A od czego powinna zacząć osoba która zajmie się właśnie ogarnięciem gry od strony sieciowej ? Powiedzmy że będzie nas 3. Ja ogarniam skrypty i Godota, kolega modele 3D, muzykę i fabułe gry a osoba trzecia jest odpowiedzialna za komunikację gracz-serwer-gracz. Od czego taka osoba powinna zacząć?
Poczytać i zrozumieć protokoły TCP/IP?
Taki serwer powinien być postawiony na linuxie?
Może macie jakieś ceikawe tytuły książek o tej tematyce bądź o zbliżonych zagadnieniach ?:)

1
wojtek1492 napisał(a):

a osoba trzecia jest odpowiedzialna za komunikację gracz-serwer-gracz. Od czego taka osoba powinna zacząć?

Przede wszystkim od dokumentacji Godota ;)

Skoro mówisz, że jesteś początkujący to nie wiem czy rzucanie się od razu na multiplayer jest dobrym pomysłem. Napisz coś małego i prostego, żeby zaznajomić się z architekturą silnika. Zastanawianie się nad ilością wypuszczanych pocisków czy serwerem w momencie gdy nie masz nawet linijki kodu to strata czasu, bo zwyczajnie nie masz jak tego przetestować.

0

Jasne rozumiem :) Czyli kumpel też musi się zaznajomić z samym silnikiem :) Dziękuję za pomoc, będę informował o postępach :)

Edit: W zwiąku z moim wyborem który padł na Godot/Python zacząłem czytać o tym języku i muszę przyznać że zastosowanie Pythona robi wrażenie...Od prostych aplikacji przez robotykę, bazy danych, Machine Learning kończąc na grach :D Wydaje mi się że Nawet gdy nie wyjdzie mi z Godotem, to jeśli będę uczył się Pythona to i tak znajdę dla niego zastosowanie :)

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1