Model biznesowy a Google Play

1

Mam kilka rzeczy w głowie które mnie nurtują odnośnie płatnych aplikacji w Google Play.

Powiedzmy, że umieszczam aplikację w Google Play za którą chcę 10 zł.
Ktoś kupuje tą aplikację i zaczyna z niej korzystać. Czyli jeżeli coś mu tam nie będzie działać to zmuszony jestem mu to naprawić.
Powiedzmy, że odkąd ktoś kupił aplikacje minęły rok temu. Świat poszedł do przodu itp. A ktoś chce dalej korzystać z tej aplikacji. No ale okazuje się że ona już nie działa na nowych urządzeniach. Co wtedy? Czy ja mam dalej jakieś zobowiązania wobec tego klienta?
Druga sytuacja. Ta sama aplikacja, po x czasu przestaje przynosić korzyści. Decyduje, że zawieszam działalność i żeby się tym nie interesować chcę usunąć tą aplikacje ze sklepu.
Klient natomiast który kupił tą aplikacje x czasu temu chce z niej dalej korzystać. Wyszukuje w sklepie ale już jej tam nie ma, bo ją usunąłem. Co w takim przypadku?
W sensie jak to wygląda prawnie, czy ktoś taki może domagać się zwrotu kosztów albo coś?

Jeszcze pytanie odnośnie modelu sprzedażowego opartego o subskrypcje w Google Play. W przypadku mojej aplikacji nad którą pracuję chciałbym skorzystać z modelu subskrypcji. Czyli ktoś kto kupi ode mnie ten produkt to będzie mógł korzystać z niego przez rok.
No i tutaj znowu nasuwa mi się pytanie. Powiedzmy, że z jakiegoś powodu chcę wycofać aplikacje ze sklepu. No ale ludzie którzy ją kupili powinni mieć do niej dostęp. Czy da się jakoś wyłączyć w takim przypadku opcje dalszej sprzedaży, a żeby była dostępna tylko dla tych co ją już kupili? I kolejne pytanie, wiem, że można anulować subskrypcje klientom (bo jest ona automatyczna, czyli sama się odnawia) ale natknąłem się na zapis, że jest jakaś limitowana liczba anulowań subskrypcji przez developera. Co w takim przypadku trzeba zrobić jeżeli zdecydowałem, że wycofuje produkt z runku a mam aktywnych subskrybentów i nie chce zeby im odnowiło subskrypcje na kolejny rok?

Ktoś zna odpowiedzi na moje dziwne pytania?

1

Pytania nie są dziwne ;)
Nie mam tutaj szczególnego doświadczenia, ale warto sprawdzić, co możesz rozstrzygnąć w EULA. Użytkownik kupując akceptuje fakt, że jutro możesz zniknąć ze sklepu i nie może mieć wobec Ciebie żadnych roszczeń.

4

Podstawowa informacja jest taka, że aplikacji się nie usuwa tylko cofa ich publikację. To sprawia tylko tyle, że nowi użytkownicy nie są w stanie jej znaleźć w sklepie. Obecni użytkownicy mogą dalej z niej korzystać i nawet pobrać aktualizacje. Możesz usunąć aplikację, ale musisz napisać do Google i prawdopodobnie dostać odpowiedź, że jej nie usuną, jeśli nie podasz konkretnego powodu.

RideorDie napisał(a):

Powiedzmy, że umieszczam aplikację w Google Play za którą chcę 10 zł.
Ktoś kupuje tą aplikację i zaczyna z niej korzystać. Czyli jeżeli coś mu tam nie będzie działać to zmuszony jestem mu to naprawić.
Powiedzmy, że odkąd ktoś kupił aplikacje minęły rok temu. Świat poszedł do przodu itp. A ktoś chce dalej korzystać z tej aplikacji. No ale okazuje się że ona już nie działa na nowych urządzeniach. Co wtedy? Czy ja mam dalej jakieś zobowiązania wobec tego klienta?

To jest trochę bardziej skomplikowane. Bo jeśli nie aktualizujesz aplikacji, to po roku do dwóch Google Ci ją wywali ze sklepu, bo nie będziesz wspierał najnowszych wersji Androida. Ale powiedzmy, że Google jej nie wywalił i po prostu nie działa. W takiej sytuacji nic. Nie masz żadnych zobowiązań. Chyba że masz w swoim regulaminie, że oprogramowanie niedziałające z jakiegokolwiek powodu na jakimkolwiek urządzeniu jest powodem to zwrotu środków.

Druga sytuacja. Ta sama aplikacja, po x czasu przestaje przynosić korzyści. Decyduje, że zawieszam działalność i żeby się tym nie interesować chcę usunąć tą aplikacje ze sklepu.
Klient natomiast który kupił tą aplikacje x czasu temu chce z niej dalej korzystać. Wyszukuje w sklepie ale już jej tam nie ma, bo ją usunąłem. Co w takim przypadku?
W sensie jak to wygląda prawnie, czy ktoś taki może domagać się zwrotu kosztów albo coś?

Prawnie to zależy od kraju, ale nie znam kraju w którym to by było wymagane, że musisz podtrzymywać trupa. Zwijasz interes, to zwijasz interes.

Jeszcze pytanie odnośnie modelu sprzedażowego opartego o subskrypcje w Google Play. W przypadku mojej aplikacji nad którą pracuję chciałbym skorzystać z modelu subskrypcji. Czyli ktoś kto kupi ode mnie ten produkt to będzie mógł korzystać z niego przez rok.
No i tutaj znowu nasuwa mi się pytanie. Powiedzmy, że z jakiegoś powodu chcę wycofać aplikacje ze sklepu. No ale ludzie którzy ją kupili powinni mieć do niej dostęp. Czy da się jakoś wyłączyć w takim przypadku opcje dalszej sprzedaży, a żeby była dostępna tylko dla tych co ją już kupili?

Szczerze, to nie mam pojęcia, co się dzieje w takiej sytuacji. Zależy jak się zachowują subskrypcje i czy Play Store traktuje dalej tę aplikację jako należącą do użytkownika, żeby mógł ją wyszukać w Play Store. Na Twoim miejscu napisałbym do Google, żeby się tego dowiedzieć.

I kolejne pytanie, wiem, że można anulować subskrypcje klientom (bo jest ona automatyczna, czyli sama się odnawia) ale natknąłem się na zapis, że jest jakaś limitowana liczba anulowań subskrypcji przez developera. Co w takim przypadku trzeba zrobić jeżeli zdecydowałem, że wycofuje produkt z runku a mam aktywnych subskrybentów i nie chce zeby im odnowiło subskrypcje na kolejny rok?

Podobnie do pytania wyżej. Zależy jak subskrypcje się zachowują. Z tym też napisałbym do Google.

Moje przeczucie jest takie, że subskrypcja nie jest anulowana (bo w końcu wydali pieniądze za dostęp przez jakiś czas), ale nie jest też odnawiana. Czyli użytkownicy dalej mieliby dostęp do produktu, ale by im nie odnowiło subskrypcji.

1

Dobre pytania.

Podobnie jak Michał powyżej nie wiem. Ale w przeciwieństwie do Michała ja nie wiem więc się nie wypowiem.

Musisz przeczytać umowy które zawierasz z google wrzucając apke. Jak przeczytasz to opisz tu proszę wnioski. Chętnie się dowiem.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1