Stos obiektowy

0

Mam zadanie domowe zrobić stos obiektowo. Mam w miarę zrobione, ale w mainie mi wyrzuca "po lewej .push musi być typ struct/union" i "wyrażenie musi mieć typ klasy". Piszę w Visual Studio 2017. Może będziecie wiedzieli o co chodzi, dzięki za pomoc.

#include<iostream>
using namespace std;

template<class T>
class StosT
{
private:
	T *tablica;
	int rozmiar;
public:
	StosT()
	{
		rozmiar = 0;
		tablica = new T[rozmiar];
	}
	void push(T a)
	{
		tablica[rozmiar++]=a;
	}
	T pop() 
	{
		if (rozmiar > 0)
			return tablica[rozmiar--];
		else
			cout << "Stos jest pusty\n";
	}
	bool empty()
	{
		if (rozmiar == 0)
			return 1;
		else
			return 0;
	}
	void wyswietl() const
	{
		cout << "Stos:\n";
		for (int i = rozmiar; i > 0; i--)
			cout << tablica[i] << endl;
	}
	int size() const
	{
		return rozmiar;
	}
	~StosT()
	{
		delete tablica;
	}
};

int main()
{
	StosT <int> s();
	s.push(1);
	system("pause");
	return 0;
}
6

Złapałeś się w most vexing parse. StosT <int> s() jest deklaracją funkcji s przyjmującej zero argumentów i zwracającej StosT<int>.

Zmień () na nic lub {}.

PS: nie używaj new/delete jak nie ma takiej potrzeby, szczególnie jak robisz to źle powodując UB na kilka sposobów. Rule of zero wymyślono nie bez powodu. O zastępowaniu new/delete więcej napisałem tutaj.

        rozmiar = 0;
        tablica = new T[rozmiar];

Alokujesz 0-elementową tablicę.

tablica[rozmiar++]=a;

Tak się nie poszerza tablicy. Zwiększyłeś zmienną rozmiar, tablica nadal jest 0-elementowa.

        delete tablica;

jeśli new[] to delete[].

0

Mam potrzebę używać new i delete, bo wykładowca zaznaczył że tablica ma być dynamiczna :X

2

Jeśli wykładowca nie zaznaczył, że musisz użyć new/delete to użyj wektora.

0

Zrobiłem z użyciem vectora, wszystko działa. Dzięki za pomoc

#include<iostream>
#include<vector>
using namespace std;

template<class T>
class StosT
{
private:
	vector <T> tablica;
	int rozmiar;
public:
	StosT()
	{
		rozmiar = 0;
	}
	void push()
	{
		rozmiar++;
		tablica.resize(rozmiar);
		T x;
		cout << "Wprowadz dana na stos\n";
		cin >> x;
		tablica.push_back(x);
	}
	void pop() 
	{
		if (rozmiar > 0)
		{
			rozmiar--;
			tablica.pop_back();
		}
		else
			cout << "Stos jest pusty\n";
	}
	bool empty()
	{
		if (rozmiar == 0)
			return 1;
		else
			return 0;
	}
	void wyswietl() const
	{
		cout << "Stos:\n";
		for (int i = rozmiar; i > 0; i--)
			cout << tablica[i] << endl;
	}
	int size() const
	{
		return rozmiar;
	}
	~StosT()
	{
	}
};

int main()
{
	StosT <int> s;
	cout << "Ile danych chcesz wprowadzic na stos:\n";
	int a;
	cin >> a;
	for(int i=0; i<a; i++)
		s.push();
	s.wyswietl();
	cout << "Ile danych chcesz usunac ze stosu:\n";
	int b;
	cin >> b;
	for (int i = 0; i<b; i++)
	s.pop();
	s.wyswietl();
	cout << "Rozmiar stosu:\n" << s.size() << endl;
	system("pause");
	return 0;
}
2

push_back zwiększa rozmiar, nie musisz robić resize (ba, jest to wręcz błąd, bo masz "puste" elementy). (czasem ma natomiast sens użycie reserve, ale nie tutaj)

Tak samo nie ma potrzeby trzymania rozmiar - vector ma metode size() :​)

0

Nie wiedziałem że od razu zwiększa, dzięki :)

0

Odświeżę temat żeby nowego nie zakładać. Wie ktoś czemu jak całkiem usunę pole rozmiar i zastąpie wszystko gdzie jest rozmiar tablica.size(), to mi wyrzuca błąd w wyświetlaniu? Jak pole rozmiar jest to wystarczy, że usunę linijkę tablica.resize(rozmiar) i już program do niczego jest :P po wyświetleniu rozmiaru tablicy przy dodawaniu elementów mamy ilość elementów +1. Więc jak wpisze sobie do stosu 1, 2 i 3 to stos.size() da mi 4. Rozumiem że zerowy indeks ma być pusty i stąd ten błąd w wyświetlaniu stosu

#include<iostream>
#include<vector>
using namespace std;

template <class T>
class StosT
{
private:
	vector <T> tablica;
	int rozmiar;
public:
	StosT()
	{
	}
	void push()
	{
		rozmiar++;
		tablica.resize(rozmiar);
		cout << "Wprowadz dana do stosu\n";
		T a;
		cin >> a;
		tablica.push_back(a);
	}
	void pop()
	{
		if (rozmiar > 0)
		{
			tablica.pop_back();
			rozmiar--;
		}
		else
			cout << "Stos jest pusty\n";
	}
	void wyswietl() const
	{
		system("CLS");
		cout << "Stos:\n";
		if (rozmiar > 0)
		{
			for (int i = rozmiar; i >= 1; i--)
				cout << tablica[i] << endl;
		}
		else
			cout << "Pusty\n";
	}
	int size() const
	{
		cout << "Rozmiar stosu: ";
		return rozmiar;
		cout << endl;
	}
};

int main()
{
	StosT <int> k;
	int a = 0;
	while (a != 3)
	{
		k.wyswietl();
		cout << k.size();
		cout << endl << endl;
		cout << "1. Dodaj liczbe do kolejki\n";
		cout << "2. Usun liczbe z kolejki\n";
		cout << "3. Zamknij program\n\n";
		cout << "Co chcesz zrobic?\n";
		cin >> a;
		switch (a)
		{
		case 1:
			k.push();
			break;
		case 2:
			k.pop();
			break;
		}
	}
	return 0;
}
1

vector i praktycznie wszystko w C++ (i w wielu innych językach i aspektach programowania) jest indeksowane od zera. Tak więc pierwszy element to tablica[0], a n-ty to tablica[n-1]. Dla n-elementowego wektora tablica, tablica[n] to już wyjście poza zakres i UB.

PS: nie ma absolutnie nic złego w tworzeniu nowych tematów. Ba, jest to nawet preferowane jeśli problem jest inny.

0

Czyli jak to powinienem zrobić żeby pozbyć się tego pola rozmiar? Już próbowałem podejść do tematu na przeróżne sposoby

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1