Jakie języki programowania, technologie, narzędzia et cetera są używane w zakresie SEO?
To się zmienia w ciągu lat, spamerzy używają różnych narzędzi typu Xrummer, Donlinkage, GSA, etc, służących do dodawania postów, komentarzy, lajków na innych stronach, wraz z przekazaniem adresu naszej strony i anchora.
Czy to działa? Tak, ale czasami i zwykle na krótką metę. Można też trafić na czarną listę.
Można też generować setki podstron z różnymi danymi, odpowiednio zmieniającą się treścią, ale na to trzeba mieć pomysł - i tu nadaje się każdy język programowania, ja używałem zarówno PHP, Pascal jak i C#.
Google Analytics
Google Search Console
seo - podobne strony
https://serpstat.com/
https://www.alexa.com/find-similar-sites
https://pl.similarsites.com/
https://www.similarweb.com/
https://www.similarsitesearch.com/
https://www.sitelike.org/
seo - linki zwrotne
http://www.seo-spyglass.com/
https://moz.com/researchtools/
https://megaindex.com/backlinks
https://extlinks.com/
http://blacklistalert.org/
https://serpstat.com/
http://www.backlinkwatch.com/
https://www.ranksignals.com/
https://www.seoprofiler.com/
http://siteexplorer.search.yahoo.com/
http://www.backlinkwatch.com/index.php
http://www.touchgraph.com/TGGoogleBrowser.html
http://rankank.com/
https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/15/przeglad-narzedzi-do-analizy-linkow
https://www.artefakt.pl/blog/seo/jak-sprawdzic-linki-prowadzace-do-strony-5-narzedzi-do-analizy-backlinkow
https://blog.majestic.com/pl/objasnienia/google-disavow/
http://www.macmoney.pl/w-jaki-sposob-wybierac-wartosciowe-linki-seo/
Ogólnie zaczynasz od analizy słów, na które chcesz się pozycjonować i analizy linków konkurencji, a później starasz się zrobić coś podobnego, jak oni.
Najwięcej się dowiesz pewnie tutaj:
https://www.forum.optymalizacja.com/
ale to temat rzeka, a zawodowcy niechętnie dzielą się wiedzą.
Czy zakres SEO obejmuje jakiekolwiek aspekty programistyczno - developerskie?
Samo SEO nie ma nic do programowania, ale znając dowolny język programowania możesz tworzyć różne, pomocne narzędzia dla SEO, mające tą zaletę, że działają i generują trochę inaczej, aniżeli to czego używają wszyscy, a więc nie zostawiasz w kodzie strony charakterystycznego "pattern" dla konkretnego narzędzia.
Jak już Freja napisała, poczytaj forum PIO, polecam też BlackHatWorld. Do SEO trzeba dużo czasu i cierpliwości.
Szybkość działania stron, ich struktura, linki wewnętrzne, linki kanoniczne, metadane ontologiczne, mapy witryny w xml itp rzeczy mają wpływ na pozycję i widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Ale podstawą są linki zewnętrzne. Z właściwych miejsc, z właściwymi opisami, z właściwym tempem przyrostu, odpowiednio różnorodne: graficzne, tekstowe, iframe itp. A co najgorsze to wszystko nie działa wcale na zasadzie: "im więcej tym lepiej", bo działając w taki sposób można stronie wręcz zaszkodzić.
Programistycznie pomocne jest wszystko, co może pomóc zautomatyzować analizę konkurencji, poszukiwanie miejsc na linki (patrz: harvestowanie) i dodawanie samych linków.
A czemu w ogóle o to pytasz?