Wzorce projektowe

0

Witam,

Chciałbym poduczyć się wzorców projektowych na praktycznych przykładach. Chodzi mi o podstawowe wzorce jak Budowniczy, Fabryka, Łańcuch odpowiedzialności, itp.

Jestem już średnio-zaawansowany i napisanie aplikacji nie stanowi już problemu, ale chciałbym by te aplikacje były jak najlepsze. Najlepiej mi się uczy na praktycznych przykładach dlatego w jakich praktycznych projektach mogę zastosować dane wzorce.

Nie musicie opisywać dokładnej implementacji bo z tym sobie poradzę, ale o informacje, np: łańcuch odpowiedzialności fajnie się sprawdza w budowaniu komentarzy w blogu.

Piszę sobie aktualnie grę przeglądarkową typu gladiator i może tutaj np budowniczy ma jakiś sens (np przy tworzeniu przedmiotów?)?

Jestem wdzięczny za każdą podpowiedź, pozdrawiam :)
PS. wiem co to są wzorce, że są niezależne od języka programowania, itd. Znam teorię tych wzorców, ale chciałbym się dowiedzieć gdzie wy stosujecie dane wzorce? Może macie jakieś mechanizmy, gdzie z automatu używacie jakiegoś wzorca, bo waszym zdaniem się najlepiej sprawdza?

2

Prawdopodobnie stosuje jakieś wzorce, chociaż mogę nie wiedzieć że to wzroce, jak sporo ludzi :) Buildery są dobre do tworzenia skomplikowanych obiektów (mający więcej niż te 4 pola.

1

Tutaj wzorce są ciekawie opisane razem z implementacjami w różnych językach: https://github.com/kamranahmedse/design-patterns-for-humans
EDIT: Nie wiem gdzie znalazłem link do implementacji, ale wyciągam z historii implementację w C#: https://github.com/anupavanm/csharp-design-patterns-for-humans

1

Znam teorię tych wzorców, ale chciałbym się dowiedzieć gdzie wy stosujecie dane wzorce?

Jak poczuję, że są potrzebne.

Może macie jakieś mechanizmy, gdzie z automatu używacie jakiegoś wzorca, bo waszym zdaniem się najlepiej sprawdza?

Może nie do końca wzorce, bardziej zasady.

Np. staram się stosować zasadę immutability / niemutowalności (tego, że jak raz utworzę obiekt to już potem go nie modyfikuję, co najwyżej tworzę kopię i pracuję na kopii). Bo wiem, że takie podejście (jeśli obiekty się nie zmieniają) pozwala na uniknięcie problemów później. Co prawda nie podchodzę do tego radykalnie, raczej właśnie na zasadzie automatu, defaultowego podejścia. Staram się nie zmieniać, ale jak uznam, że prościej będzie pracować na obiektach, które się zmieniają, to zmieniam obiekt.

Tak samo jak tworzę funkcję, to staram się, żeby była to czysta funkcja (tj. taka, która zawsze się zachowuje tak samo i która nie ma żadnych skutków ubocznych). Bo wiem, że dzięki temu mogę uniknąć action at distance https://en.wikipedia.org/wiki/Action_at_adistance(computer_programming) czy innych problemów. Nie stosuję tego dogmatycznie, tylko raczej właśnie na zasadzie wzorca.

Ale to, o czym piszę to raczej dobre praktyki inspirowane programowaniem funkcyjnym ( https://pl.wikipedia.org/wiki[...]#J%C4%99zyki_czysto_funkcyjne ) niż konkretny sposób implementacji.

Poza tym inne zasady, choćby Single Responsibility Principle czy DRY.

Tzn. stosuję też wzorce projektowe, o których mówisz (takie typowe Bandy Czworga), problem jest to, że czasem albo się nad tym nie zastanawiam (czyli nie mogę powiedzieć "dlaczego" i które wzorce, po prostu się programuje), albo odwrotnie - zastanawiam się nad jakimś problemem długo, ale wtedy też - każdy problem jest inny, więc ciężko to ubrać w słowa. Poza tym czasem wymyślam jakieś wzorce na poczekaniu, albo modyfikuję te, które poznałem. No i wzorce, którzy programiści stosują, wychodzą daleko poza tylko te opisane przez Bandę Czworga.

W każdym razie jak mam problem przed oczami, to staram się skupić na zrozumieniu i rozwiązaniu konkretnego zestawu problemów, a nie na tym, że "ojejku, użyję sobie tego wzorca".

Piszę sobie aktualnie grę przeglądarkową typu gladiator i może tutaj np budowniczy ma jakiś sens (np przy tworzeniu przedmiotów?)?

No to napisz i sprawdź. A jak nie jesteś w stanie napisać to przynajmniej pomyśl wstępnie czy i w jaki sposób mógłbyś użyć tego wzorca. A potem go użyj i sprawdź, czy była to dobra decyzja czy zła. Nie ma innego sposobu na naukę (chyba).

0
piotrevic napisał(a):

Tutaj wzorce są ciekawie opisane razem z implementacjami w różnych językach: https://github.com/kamranahmedse/design-patterns-for-humans

Hehe dzięki, ale się nie zrozumieliśmy. Nie jestem początkujący i umiem za pomocą wzorca buildera wypisać na ekranie składniki pizzy xd Chodzi mi o praktycznie zastosowania wzorców u Was w pracy ;)

0

Problem tylko w tym, że często wzorców się używa na małą skalę, i to w skali całej aplikacji nie mają większego znaczenia czy w jakimś miejscu użyjesz np. łańcucha odpowiedzialności. No chyba, że ten wzorzec będziesz stosować konsekwentnie w wielu miejscach albo w jakimś ważnym core'owym module.

Nie jestem początkujący i umiem za pomocą wzorca buildera wypisać na ekranie składniki pizzy xd

To co napisałeś w tym zdaniu sugeruje właśnie, że jesteś początkujący ;) Ale nieważne.

0

Wiedziałem, że padnie takie stwierdzenie, że jak czegoś nie potrafię to znaczy, że jestem początkujący ;) Napisałem już wiele mniejszych aplikacji, modułów, pracuje aktualnie w firmie, która rozwija ogromny projekt od kilku lat (bazy danych ważą kilkaset gb), restowe api, skrypty basha i ogólnie jakieś pojęcie mam. Przeważnie wszystko co piszę działa, ale chciałem, żeby działało lepiej, szybciej i było łatwiej rozwijane. Pracuję komercyjnie już w sumie 5 miesiąc, a naukę programowania zacząłem jakoś 1,5 roku temu. W pracy nie wymagają ode mnie stosowania wzorców projektowych, ale chciałbym sam się ich nauczyć. Mam problemy z zaprojektowaniem architektury większej aplikacji, skąd moje pytania gdzie mogę stosować dane wzorce. Być może trafię na podobny problem co Wy mieliście w pracy i zapali mi się lampka czy może nie spróbować rozwiązać to takim a takim wzorcem. W przyszłości chciałbym nie być tylko klepaczem kodu ale również mieć wpływ na architekturę aplikacji, dlatego staram się

Jestem wdzięczny za informacje o Twoich dobrych praktykach, czytałem czysty kod od a do z 2 razy ;) Staram się trzymać tych zasad o których mówisz, mimo to dziękuję za odpowiedź, bardzo fajna, leci plusik.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0