Główne czynniki, które wpłyneły na szybki rozwój gier komputerowych.

0

Witam,

bardzo interesującą dla mnie kwestią jest rozwój gier komputerowych. Zastanawiam się co głównie wpłyneło na tak szybki ich rozwój, w pewnym momencie z pacmana nagle przeszliśmy do bardzo zaawansowanych gier 3D. Jakie czynniki jesteście w stanie wymienić, które wpłynęły na ten rozwój.

Według mnie jednym z głównych czynników było wprowadzenie programowania potoku renderowania, czyli wprowadzenie np. modern OpenGL. Proszę o wypowiedzi i ewentualne podważenie mojej teorii.

Ps. Potrzebuję tych informacji na jedną z moich prezentacji na studia. Także wszystko co Wam przyjdzie do głowy możecie pisać :)

Pozdrawiam.

3

IMO najważniejszym czynnikiem w tej materii był rozwój i unowocześnianie samego sprzętu – coraz szybsze CPU, coraz szybsze i bogatsze w funkcjonalność PPU/GPU, coraz więcej dostępnej pamięci RAM i ROM. Bez rozwoju elektroniki, rozwój języków programowania, oprogramowania do tworzenia gier, bibliotek itd. nie byłby możliwy.

Andrzej Ratajewski napisał(a):

[…] w pewnym momencie z pacmana nagle przeszliśmy do bardzo zaawansowanych gier 3D.

Przed 3D królowało 2D, 2.5D (parallax scrolling czy rzut izometryczny) oraz zapomniany Mode 7. ;)

2

w pewnym momencie z pacmana nagle przeszliśmy do bardzo zaawansowanych gier 3D

Pewnym momencie? Pac-Man to rok 1980, a Quake to rok 1996. 16 lat różnicy to trochę za dużo by nazwać to "momentem".

Według mnie jednym z głównych czynników było wprowadzenie programowania potoku renderowania, czyli wprowadzenie np. modern OpenGL. Proszę o wypowiedzi i ewentualne podważenie mojej teorii.

Akceleratory 3D zostały wprowadzone zanim korzystanie z OpenGL w grach stało się popularne. Na samym początku gier 3D popularne wręcz były API przeznaczone pod konkretny sprzęt od konkretnego producenta, np https://en.wikipedia.org/wiki/Glide_(API)

1
Andrzej Ratajewski napisał(a):

Witam,

bardzo interesującą dla mnie kwestią jest rozwój gier komputerowych. Zastanawiam się co głównie wpłyneło na tak szybki ich rozwój, w pewnym momencie z pacmana nagle przeszliśmy do bardzo zaawansowanych gier 3D. Jakie czynniki jesteście w stanie wymienić, które wpłynęły na ten rozwój.

A skąd takie pomysły? PS2, konsoli mającej w sumie 32/4 MB RAMu (32 MB ogólnej i 4 MB VIDEO) bliżej jest do dzisiej dni niż do daty wydania Pac-Mana.

Według mnie jednym z głównych czynników było wprowadzenie programowania potoku renderowania, czyli wprowadzenie np. modern OpenGL. Proszę o wypowiedzi i ewentualne podważenie mojej teorii.

Ps. Potrzebuję tych informacji na jedną z moich prezentacji na studia. Także wszystko co Wam przyjdzie do głowy możecie pisać :)

Pozdrawiam.

Głównym czynnikiem był po prostu wzrost mocy sprzętowej. Wszelkiego rodzaju wodotryski graficzne itp. nie byłyby możliwe gdyby nie gwałtowny rozwój mocy kart graficznych i procesorów. Przykładowo:

  • w 1985 roku popularne były 386ki - procesory Intel z taktowaniem do 40 MHz (wersja premium)
  • w 2000 roku weszły P4, które miały już 2 GHz - ponad 50 razy więcej
  • w 2015 roku weszły i7-ki, które miały cztery rdzenie po 3,3 GHz - to samej mocy jest ok. sześć razy więcej

Zauważ, że skupiam się tutaj tylko i wyłącznie na jednej zmiennej - a tych zmiennych jest dużo więcej. Liczba rdzeni, nowe instrukcje procesorów, przepustowość magistrali, rozmiar pamięci cache... A nie doszliśmy jeszcze do układów graficznych, rozmiar RAM itp. OpenGL był tylko sposobem na zapanowanie nad rosnącą mocą obliczeniową.
Inną rzeczą która na 100% miała wpływ to oczywiście przemiany społeczne i popularyzacja komputerów oraz sprzętu do grania. Za potencjalnymi pieniędzmi poszły inwestycje, które zaowocowały nowymi produktami, które z kolei przyciągnęły jeszcze większą rzeszę fanów itp. itd.

Trudno mi ocenić jak konkretnie to było - czy sprzedawcy krzyczeli na jajogłowych żeby upychali jak najwięcej tranzystorów na jak najmniejszej powierzchni czy też naukowcy wpadali na pomysł jak to zrobić i następnie szli z tym do CEO firm, którzy z radości skakali - ale postęp się dokonał.

1

Steam, wprowadzenie płatnych DLC, wprowadzenie gier epizodycznych i wreszcie gier w które nie da się zagrać bez połączenia z siecią.

0

To może inaczej, bo widzę, że odpowiedź na pytanie które zadałem byłaby zbyt szeroka. Czy bylibyście w stanie wypowiedzieć się w jaki sposób wprowadzenie programowalnego potoku renderowania wpłynęło na rozwój gier komputerowych? Wiecie może jakie gry jako pierwsze wykorzystywały shadery?

0

Stawiam, że pionierem było 3dfx ze swoim Voodoo i własnościowym API. OpenGL był raczej stworzony do stacji roboczych, a nie gier. Za Wikipedią:

In the 1980s, developing software that could function with a wide range of graphics hardware was a real challenge. Software developers wrote custom interfaces and drivers for each piece of hardware. This was expensive and resulted in multiplication of effort.

By the early 1990s, Silicon Graphics (SGI) was a leader in 3D graphics for workstations. Their IRIS GL API[12] was considered state-of-the-art[citation needed] and became the de facto industry standard, overshadowing the open standards-based PHIGS. This was because IRIS GL was considered easier to use, and because it supported immediate mode rendering. By contrast, PHIGS was considered difficult to use and outdated in functionality.

SGI's competitors (including Sun Microsystems, Hewlett-Packard and IBM) were also able to bring to market 3D hardware, supported by extensions made to the PHIGS standard. This in turn caused SGI market share to weaken as more 3D graphics hardware suppliers entered the market. In an effort to influence the market, SGI decided to turn the IrisGL API into an open standard – OpenGL.

Aktualizacja:
Pomyliłem 3dfx z 3D Labs. To 3D Labs przyczyniło się do stworzenia GLSL.

Poczytałem też trochę i wychodzi na to, że zupełnie osobnego programowalnego własnościowego API raczej nie było, ale za to były niekompatybilne ze sobą rozszerzenia OpenGL. Dużo ciekawych informacji jest tutaj: https://www.khronos.org/opengl/wiki/History_of_Programmability

0

Poza wspomnianymi przez przedmówców dodałbym takie czynniki jak powstanie napędów CD-ROM (w połowie lat 90 dopiero się to spopularyzowało). Na dyskietce można było zapisać 1,44 megabajta (wiele programów instalowało się z wielu dyskietkach), a na płycie 650 megabajtów. Więc w jednej grze mogło się zmieścić więcej danych (więc i więcej grafiki, dźwięków, filmików-przerywników, kodu, map itp.). A potem i to się powiększyło, bo gry były na kilku CD-ROMach, a potem na DVD, czy wreszcie, w dobie szybkiego internetu, ściąga się je przez internet.

A ciężko sobie wyobrazić grę, która ma 5 gigabajtów i jest instalowana z tysięcy dyskietek. To jest jeden z powodów, dla którego wcześniej nie mogły powstawać zaawansowane gry (nie mówię, że najważniejszy - ale nie chcę po prostu powtarzać tego, co już było wspomniane przez przedmówców).

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1