Root
Typ: gra strategiczna, walka, area control
Ocena: 9/10
Z reklamy: „Gracze przejmują kontrolę nad jedną z czterech frakcji, które starają się o przejęcie władzy i udowodnienie, że to ich przedstawiciele są prawowitymi władcami rozległego Leśnogrodu.”
- W skrócie, mamy mapę i asymetryczne frakcje, które naprawdę są asymetryczne, a nie tylko w teorii. Każda frakcja oferuje inny styl gry.
- Tura podzielona jest na trzy fazy: świt, dzień i noc, w których wykonujemy różne akcje. Każda strona ma swoje unikalne działania w tych fazach.
- Posiadamy talię kart, które wykorzystujemy, aby zdobyć różne efekty. Czasami karty można użyć od razu, a innym razem służą jako forma płatności w frakcjach (w zależności od sytuacji).
- Punkty zdobywamy poprzez niszczenie cudzych budynków, zbieranie żetonów oraz wykonywanie specjalnych umiejętności, które dają punkty. Celem jest uzbieranie 30 punktów.
- Jeśli z kupki wyciągniemy kartę dominacji, możemy jej użyć. Zamiast zdobywać 30 punktów, będziemy musieli spełnić specjalne warunki, np. kontrolować 3 lisie polany o świcie.
- Walka odbywa się za pomocą kostek. Maksymalnie można zadać 3 obrażenia, ale zależy to także od liczby uczestniczących w walce żołnierzy – jeśli bierze w niej udział tylko dwóch, zadają oni tylko 2 obrażenia. Można również używać kart do wzmacniania ataku lub redukowania obrażeń, które zadają nam przeciwnicy.
- Istnieją również zasady przemieszczania się po ścieżkach na mapie.
- Jest frakcja, która ma tylko jeden pionek (Włóczęga).
Gra jest świetna i dostarcza wielu emocji, zdecydowanie polecam. Ma jednak jedną wadę, która jednocześnie jest jej plusem. Gra zawiera mnóstwo dodatków, i nie zalecałbym zaczynania przygody z nią bez co najmniej jednego dodatku, zwłaszcza dużego, który wprowadza nowe frakcje (na przykład, gdy gra się w 4 osoby). Wiele osób może nie polubić niektórych frakcji, dlatego warto mieć możliwość wyboru. Z drugiej strony, liczne dodatki podnoszą koszt zakupu gry.