Za wiele styczności ze sklepami internetowymi nie miałem, oprócz tego, że sam kiedyś napisałem jakiś prosty od zera. Ale problemy, które chcę omówić to raczej nie są problemy oprogramowania, a raczej logiki i podejścia do sprzedaży.
- Wyobraźmy sobie sytuację, w której mamy sklep i posiadamy 2 ostatnie sztuki określonego towaru X.
Klient A wchodzi na stronę, dodaje sobie 2 ostatnie sztuki do koszyka.
Klient B wchodzi na stronę i jest zainteresowany tym samym produktem.
Co robimy?
a) gdy klient A doda towar do koszyka - tymczasowo (do wygaśnięcia sesji lub zakupu) rezerwujemy go dla niego
plusy:
- klient B nie podkupi klientowi A towaru, gdy ten wrzucił go już do koszyka
minusy: - klient B może blokować nam sprzedaż przetrzymując go w koszyku. konkurencja chętnie tak zrobi
Pytanie też co widzi klient B? - tymczasowa rezerwacja produktu?
- brak produktu na stanie?
b) obaj klienci dodają produkt do koszyka bez ograniczeń
plusy:
- klienci wcale nie muszą faktycznie chcieć kupić towaru, więc nie robimy niepotrzebnych rezerwacji
- nie narażamy się na blokady sprzedaży
minusy: - gdy klient A kupi towar, nie wiadomo co zrobić z klientem B
Do rozważenia (odpowiedź może zależeć od właściela sklepu i jego możliwości zamówienia kolejnej partii towaru): - gdy mamy możliwość, to obaj klienci dostaną towar, tylko jeden będzie musiał na niego poczekać
- gdy nie mamy takiej możliwości to w pewnym momencie trzeba klientowi B uświadomić, że się spóźnił z zakupem
- co, gdy np. koszt przesyłki/rabaty zależą od zawartości koszyka, a klient jest już na końcowych etapach realizacji zamówienia (np. na ekranie z podsumowaniem). Nagle na kolejnej podstronie piszemy mu "sorry, zamówienie, rabaty i koszta przesyłki są już nieważne, bo towar X podkupił w tym momencie ktoś inny"?
Podobny problem dotyczy zmiany ceny w trakcie gdy użytkownik buszuje po sklepie. Załóżmy, że wrzucę do koszyka telefon za 120zł. Właściciel zmienia cenę na 130zł, i co teraz?
a) Aktualizujemy koszyk? Co na etapie "checkoutu", czyli wpisywania danych osobowych, już po zaakceptowaniu np. kosztów przesyłki itd (które jak wiemy mogą zależeć od zawartości/ceny towarów w koszyku)?
b) A może zostawiamy mu starą cenę przy tym produkcie? Co jednak, gdy użytkownik doda kolejną sztukę? Ma wpaść jako kolejna pozycja z nową ceną? Aktualizacja wszystkich sztuk do nowej ceny?
c) A może aktualizujemy cenę gdy jest korzystniejsza dla klienta, a zostawiamy, gdy jest niekorzystna i robimy ww. rozdrobnienia?