Chciałem się trochę pobawić, poznać Wasze preferencje odnośnie składni języków i umiejętności osiągania kompromisów ;)
Proponuję wam zabawę edukacyjną (chętnie będę się uczył). Myślę, że może to pomóc za pewnego rodzaju kurs do poznania różnych znanych języków programowania.
Załóżmy, że nie istnieją żadne języki programowania (lub istniejące nie w pełni spełniają nasze oczekiwania). Chcemy sobie stworzyć nowy język. Jak najprostszy (żeby mogli go się uczyć ludzie nie za bardzo obyci w programowaniu), najbardziej czytelny (żeby można się było uczyć z listingów innych programistów, mając niewielką wiedzę programistyczną), wygodny w użyciu (żeby można było szybko pisać programy) i dający duże możliwości programiście (żeby zakres tworzonych programów był duży i można było w nich kontrolować prawie wszystko).
Fajne życzenia :) W praktyce ciężko jest coś takiego zrealizować, ale my tu kompilatora pisać nie będziemy. Chciałbym, żebyście przedstawiali propozycje konstrukcji językowych. Najlepiej, żeby przedstawiać konstukcję i istniejący już język, w którym takie coś już istnieje i najlepiej jeszcze jak to funkcjonuje (jeżeli nie istenieje nic takiego to już koniecznie zasadę funkcjonowania). W ten sposób poznamy przynajmniej częściowo składnię innych języków (co może się kiedyś przydać).
Zapraszam do tej zabawy każdego programistę. Nie ważne, czy programuje w : C/C++, Pascal/Delphi, Basic/VisualBasic, Java, JavaScript, VisualBasic Script PHP, Fortran, Ada, Algol, Logo, Cobol, Lisp, PL/1, Simula, CSL, C#, SAS, SQL ... czy w jakimkolwiek innym o którym nie słyszałem lub zapomniałem dopisać.
Prosiłbym o podawanie ulubionego języka programowania na początku pierwszego postu, który piszecie w tym temacie, tak żeby osoby nie czytające waszych postów w innych tematach wiedzieli co lubicie i z czym można się do was zwracać.
Byłbym wdzięczny, gdybyśmy dyskutowali według pewnego porządku (prawdopodobnie ciężko to będzie zrobić :( )
Tutaj jest wstępny plan:
I. Nazewnictwo identyfikatorów.
II. Komentarze.
III. Elementy rozdzielające.
IV. Budowa programu (modułów).
V. Bloki
VI. Deklaracja modułów.
VII. Formaty liczb.
VIII. Łańcuchy znaków.
IX. "Nalepki" :)
X. Typy:
- Predefiniowane typy:
A. Proste:
a. Porządkowe:
- całkowite
- znakowe
- boolowskie
- wyliczeniowe
- okrojone
b. Rzeczywiste
B. Łańcuchowe
C. Strukturalne
a. Zbiory
b. Tablice
c. Rekordy
d. Pliki
e. Klasy
D. Wskaźnikowe
E. Proceduralne
G. Inne
- Typy podobne i przyporządkowanie.
- Definicja typów.
- Deklaracja zmiennych.
- Definicja stałych.
XI. Operatory: - Arytmetyczne,
- Bitowe,
- Logiczne,
- Łańcuchów znaków,
- Referencyjne (wskaźnikowe),
- Operacji na zbiorach,
- Porównania,
- Operacji na klasach,
- Przyporządkowania.
- Inne.
XII. Instrukcje: - Porównania / wybierania.
- Iteracji.
- Skoku.
XIII. Funkcje.
W trakcie zapewne będzie modyfikowany, ale... na razie zacznijmy od tego.
--
Jest jeszcze jeden błąd ... :)
Apel: Piszcie w tematach o jaki język programowania chodzi np. : [Delphi], [C++], itp.
Pomoc do Delphi po polsku. http://www.4programmers.net/forum/index.php?action=show&id=21335&c=2
Oficjalny kanał IRC serwisu 4programers:
serwer: warszawa.ircnet.pl sieć: POLNet kanał: #4programmers.net