Sprzedaż programu

Odpowiedz Nowy wątek
2009-07-31 13:35
Napar
0

Napisałem program, który chciałbym teraz sprzedawać. Przeszukałem internet i chciałbym wiedzieć czy dobrze wszystko rozumiem. Program będę sprzedawał ort!, a jestem osobą fizyczną.

  1. Po zakupieniu przez klienta programu wysyłam do klienta: program, licencje (którą akceptuje przy instalacji), umowę o dzieło (2 jednakowe kopie), dane osobowe (coś jeszcze?)
  2. Klient do mnie: wypełniony PIT-11, podpisany jeden arkusz umowy o dzieło

Czy ten PIT-11 będzie w pełni wypełniony czy ja też muszę na nim coś wypełniać?
Później tylko (do kwietnia) dostarczam do urzędu skarbowego PIT-37

I teraz co z podatkami ile kiedy trzeba co zapłacić, ile mogę sobie odliczyć.
Ile podatku muszę zapłacić - 22%? Kiedy płacę ten podatek?
Co będzie jeśli przekroczę kwotę wolną od podatku - nie będę mógł odliczyć podatku?

Załóżmy, że sprzedaje program za 300 zł - jak to będzie wyglądać?

Proszę o odpowiedź
Pozdrawiam

Pozostało 580 znaków

2009-07-31 14:29
illegal
0

wez lepiej nie podatku, olac podatek

Pozostało 580 znaków

2009-07-31 15:27
Napar
0

Bardzo śmieszne... pytam serio, bo mi to potrzebne.

Pozostało 580 znaków

2009-07-31 16:49
0

to jest forum informatyczne, a nie dla księgowych i pracowników urzędu skarbowego.
Problem być może jest nietuzinkowy, ale i tak nie pasuje do tego działu (jeśli już chcesz go umieścić na tym forum), raczej się kwalifikuje do działu off-topic.


Jeśli chcesz pomocy, NIE pisz na priva, ale zadaj dobre pytanie na forum.

Pozostało 580 znaków

2009-07-31 17:42
takisiaki
0

Podatek placisz na koniec roku, zawsze, do konca kwietnia roku nastepujacego po tym w ktorym miales przychody.
Z tym pitem to smiesznie jakos, kupowalem rozne rzeczy i nigdy nikt mi nie dal pita. Mowiles ze program bedziesz sprzedawac jako firma - wystawiaj faktury, na podstawie ktorych pozniej bedziesz obliczal swoj przychod, odliczysz vat.

Pozostało 580 znaków

2009-07-31 17:47
takisiaki jezcze raz
0

Aha, no i jak bedziesz placil podatek to Twoje zeznanie bedzie na formularzu CIT a nie PIT, nie wiem jak tam jest z kwota wolna od podatku.
Co do tej kwoty to dziala tak, ze do tej kwoty sie nie liczy podatku. Jesli zarobisz wiecej, to od twojego przychodu odlicza sie ta kwote wolna od podatku czyli zmniejsza sie podstawe opodatkowania, czyli podtek mniejszy o np 19% tej kwoty. Sama kwota jest smieszna, rok temu byla bodajze nieco ponad 3k zl. Czyli 10 programow za 300 zl i jej nie przekroczysz, pozneij 11. sprawi ze twoj przychod bedzie 3300zl. Odliczasz od tego 3k i masz 300 zl podstawe opodatkowania. Od tego odliczasz koszty (np koszt zakupu srodowiska programistycznego - zakaldam ze jak jestes legalny to masz jakies cos co pozwala ci sprzedawac oprogramowanie ktore w tym napisales?), i zostaje ci np 100 zl i od tego liczysz podatek. Mozliwe ze koszty przewyzsza dochody, to nie placisz wcale podatku.

Pozostało 580 znaków

2009-07-31 18:08
0

Rozumiem, ze zle sie wyraziles i jako osoba prywatna chcesz sprzedawac firmom. Wezmy przyklad 1000PLN. Latwiej bedzie liczyc.

Podobny temat

Jesli nic sie nie zmienilo od czasu jak nie robie w Polsce umow o dzielo, wyglada to tak:

  1. Przed "zakupem" (nie jest to do konca zakup tylko realizacja umowy o wykonanie, a wiec "umowa efektu pracy") podpisujesz z firma kliencka umowe o dzielo (z lub bez przeniesienia praw autorskich; wazne), po kopii dla kazdej ze stron. Umowa precyzuje korzystanie z produktu, wiec nie moze byc sprzeczna z przepisami prawa (w tym autorskiego). Dane osobowe potrzebne do napisania umowy mozesz znalezc w ponizszym, przykladowym szablonie. W umowie piszesz cene: 1000PLN.

Sporzadzanie umowy autorskiej
Szablon umowy autorskiej

  1. Jako efekt umowy dostarczasz program. Licencja nie moze stac w sprzecznosci z przepisami ani ograniczac uzytkownika w kontekscie umowy, ktora podpisaliscie. Wlasciwie przy dobrze sporzadzonej umowie w ogole jej nie potzebujesz...

  2. Klient przelewa na konto:
    a) jesli przekazales prawa autorskie: 905PLN.
    b) jesli nie przekazales praw autorskich: 848PLN.

  3. Do konca lutego nastepnego roku klient przysyla Ci PIT-11 za wykonanie umowy. Jesli umowa jest sporzadzona z szablonu, klient ma juz twoje dane osobowe, w tym adres i NIP, ktorych potrzebuje to PIT-11. Dokument bedzie wypelniony (czasem klient zostawia niewypelnione pola, abys samemu uzupelnil jakas swoja dana osobowa, jak adres lub NIP jak nie dostarczyles; wszystkie dane finansowe sa natomiast zawsze uzupelnione).

  4. Sumujesz rozne umowy w PIT-37 i do konca kwietnia skladasz swoje rozliczenie dochodowe.

Jesli klient nie przesle PIT-11... po pierwsze musisz sie do niego poupominac, by zrobil to przed uplywem terminu. Jak jednak tego nie zrobi wcale, sam jestes w stanie podac dane do PIT-37 (wlasciwie w PIT masz taka tabele z dochodami i z tytulu zaleglego PIT-11 sam musisz sobie wyliczyc dane do jednej linii komorek: przychod, koszt uzyskanie przychodu, dochod, pobrana zaliczka na podatek; patrz nizej). Takie zeznanie spokojnie mozesz zlozyc. Jednoczesnie mozesz do naczelnika urzedu skarbowego zlozyc zgloszenie o niedopelnieniu przez klienta obowiazku podatkowego przez nie przekazanie PIT-11. Jesli klient dalej w roku podesle PIT-11, powinienes porownac czy dobrze policzyles podatek. Dobrze, masz spokoj; zle - masz prawo do zlozenia korekty wczesniejszego oswiadczenia podatkowego PIT-37.

Skad takie kwoty?

a)
1000PLN = przychod:

  • 50% koszt uzyskania dochodu: przychod 50% = 1000PLN 50% = 500PLN
  • dochod: przychod - koszt uzyskania dochodu = 1000PLN - 500PLN = 500PLN
  • zaliczka na podatek od dochodu 19%: dochod 19% = 500PLN 19% = 95PLN

Do twojej kieszeni trafia: koszt uzyskania dochodu + (dochod - podatek) = 500PLN + (500PLN - 95PLN) = 905PLN

b)
1000PLN = przychod:

  • 20% koszt uzyskania dochodu: przychod 20% = 1000PLN 20% = 200PLN
  • dochod: przychod - koszt uzyskania dochodu = 1000PLN - 200PLN = 800PLN
  • zaliczka na podatek od dochodu 19%: dochod 19% = 800PLN 19% = 152PLN

Do twojej kieszeni trafia: koszt uzyskania dochodu + (dochod - podatek) = 200PLN + (800PLN - 152PLN) = 848PLN

Kwote 95PLN (tudziez 152PLN) klient pobiera obowiazkowo jako zaliczke na 19% podatek dochodowy w Twoim imieniu, zatem Ty nie musisz nic placic (najwyzej starac sie o jej zwrot, jesli nie przekroczysz kwoty wolnej od podatku).

Nie jest to porada prawnika, jak nie jestes pewien, skontaktuj sie z jakims...


<font color="red">Konto porzucone</span>

Dzięki wszystkim forumowiczom za lata wspólnych dyskusji; miłej zabawy w programowanie!
Sławomir 'Szczawik' Włodkowski

Pozostało 580 znaków

2009-07-31 20:06
Napar
0

Dzięki wielkie za odpowiedź ;) Program będę sprzedawał jako osoba fizyczna. Praw autorskich nie będę sprzedawał - będę sprzedawał go na licencji korzystania z programu.

Trzy małe pytanka - może będziesz znał odpowiedź :)

  1. Czy mogę do klienta wysłać wypełnioną umowę wraz z programem do podpisania czy program powinienem wysłać dopiero, gdy dostanę podpisaną jedną z kopii umowy? Nie będę miał żadnego kontaktu fizycznego z klientem - tylko telefoniczny/internetowy.
  2. Jak numerować umowy o dzieło?
  3. Który ze wzorów umowy o dzieło mam wybrać: http://www.google.pl/search?h[...]=0&oq=Umowa+o+dzie%C5%82o ?

Jeszcze raz bardzo dziękuję :)

Pozdrawiam

Pozostało 580 znaków

2009-08-01 06:21
0

Czesto jest tak, ze to klient jako firma wystawi Ci umowe, bo to oni "kontraktuja Ciebie na wykonanie dziela". Zatem skontaktuj sie z nimi, umow na to, ze w ramach umowy o dzielo dostarczysz program i podeslij im proponowany przez ciebie wzor umowy (bez programu). Odesla podpisany: sprawdz, podpisz i odeslij im kopie oraz program.

Pamietaj, ze de facto nie prowadzisz dzialalnosci gospodarczej, wiec nie sprzedajesz czegos samodzielnie, a wykonujesz dla okreslonego podmiotu gospodarczego.

Umow nie musisz wcale numerowac. Firmy czesto to robia wg. wlasnego porzadku, by sie w nich nie pogubic. Latwiej tez potem sie do nich odwolywac, np.: "umowa ABC/XYZ/07/2009", zamiast "umowa o X miedzy Y a Z z dnia 1 lipca 2009". Czasem nr jest po prostu kolejnym numerem umowy w danym roku.

Wzor wybierz taki, jaki Tobie i klientowi bedzie odpowiadal najbardziej. Roznic wielkich nie ma w stronie technicznej dokumentow (kto z kim, gdzie zawarl umowe, jakie powinna miec podpunkty, o czym warto wspomniec), ale w czesci merytorycznej (konkretny zakres, co ktorej ze stron wolno a co nie itp).


<font color="red">Konto porzucone</span>

Dzięki wszystkim forumowiczom za lata wspólnych dyskusji; miłej zabawy w programowanie!
Sławomir 'Szczawik' Włodkowski

Pozostało 580 znaków

2009-08-01 13:31
Napar
0

Dziękuję bardzo. Na pewno nie tylko mi przyda się ten temat :)

Pozdrawiam

Pozostało 580 znaków

2009-08-01 22:21
Napar
0

Stworzyłem nową wersje umowy na podstawie wzorów z internetu. Może być taka: http://www.scribd.com/doc/18010439/Um-Ow-A ?
Dałem w umowie cenę programu 350 zł.
Może być coś takiego?

Pozdrawiam

Pozostało 580 znaków

Odpowiedz
Liczba odpowiedzi na stronę

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0