Prosta relacyjna baza danych - prośba o ocenę.

0

W ramach przećwiczenia paru z programowania napisałem implementację prostej relacyjnej bazy danych. Prosiłbym abyście napisali czy dałoby się to zrobić jakoś lepiej. Wiem, że pewnie użycie zmiennych globalnych i nazw po polsku pewnie dla niektórych będzie czymś kiepskim, choć wydaje mi się, że w tym przypadku było to nieco wygodniejsze rozwiązanie.

#include <iostream>
#include <fstream>
#include <vector>
#include <stdlib.h>

using namespace std;

struct Osoba
{
    int IdOsoby;
    string Nazwisko;
    Osoba(){}
    Osoba(int Id, string Naz):IdOsoby(Id), Nazwisko(Naz){}
};
struct Przedmiot
{
    int IdPrzedmiotu;
    string Nazwa;
    Przedmiot(){}
    Przedmiot(int Id, string Naz):IdPrzedmiotu(Id), Nazwa(Naz){}
};
struct Przydzial
{
    int IdOsoby, IdPrzedmiotu, IdPrzydzialu;
    Przydzial(){}
    Przydzial(int Osoba, int Przedmiot, int Przydzial):IdOsoby(Osoba), IdPrzedmiotu(Przedmiot), IdPrzydzialu(Przydzial){}
};
fstream Osoby, Przedmioty, Przydzialy;
vector<Osoba>TOsoby;
vector<Przedmiot>TPrzedmioty;
vector<Przydzial>TPrzydzialy;
void OtworzOsoby()
{
    Osoby.open("Osoby.txt", ios::in);
    string Linia, Tmp;
    while(getline(Osoby, Linia))
    {
        TOsoby.push_back(Osoba());
        for(unsigned i=0;i<Linia.size();++i)
        {
            if(Linia[i] == ';')
            {
                TOsoby[TOsoby.size()-1].IdOsoby = atoi(Tmp.c_str());
                Tmp.clear();
            }
            else Tmp+=Linia[i];
        }
        TOsoby[TOsoby.size()-1].Nazwisko = Tmp;
        Tmp.clear();
    }
    Osoby.close();
}
void OtworzPrzedmioty()
{
    Przedmioty.open("Przedmioty.txt", ios::in);
    string Linia, Tmp;
    while(getline(Przedmioty, Linia))
    {
        TPrzedmioty.push_back(Przedmiot());
        for(unsigned i=0; i<Linia.size(); ++i)
        {
            if(Linia[i] == ';')
            {
                TPrzedmioty[TPrzedmioty.size()-1].IdPrzedmiotu = atoi(Tmp.c_str());
                Tmp.clear();
            }
            else Tmp+=Linia[i];
        }
        TPrzedmioty[TPrzedmioty.size()-1].Nazwa = Tmp;
        Tmp.clear();
    }
    Przedmioty.close();
}
void DodajOsobe()
{
    int Id;
    string Nazwisko;
    cout<<"Podaj id: ";
    cin>>Id;
    cout<<"Podaj nazwisko: ";
    cin>>Nazwisko;
    TOsoby.push_back(Osoba(Id, Nazwisko));
}
void DodajPrzedmiot()
{
    int Id;
    string Nazwa;
    cout<<"Podaj id: ";
    cin>>Id;
    cout<<"Podaj nazwe: ";
    cin>>Nazwa;
    TPrzedmioty.push_back(Przedmiot(Id, Nazwa));
}
void DodajPrzydzial()
{
    int IdOsoby, IdPrzedmiotu, IdPrzydzialu;
    cout<<"Podaj id osoby: ";
    cin>>IdOsoby;
    cout<<"Podaj id przedmiotu: ";
    cin>>IdPrzedmiotu;
    cout<<"Podaj id przydzialu: ";
    cin>>IdPrzydzialu;
    TPrzydzialy.push_back(Przydzial(IdOsoby, IdPrzedmiotu, IdPrzydzialu));
}
void OtworzPrzydzialy()
{
    Przydzialy.open("Przydzialy.txt", ios::in);
    string Linia, Tmp;
    char nr = 0;
    while(getline(Przydzialy, Linia))
    {
        TPrzydzialy.push_back(Przydzial());
        for(unsigned i=0; i<Linia.size(); ++i)
        {
            if(Linia[i] == ';')
            {
                ++nr;
                switch(nr)
                {
                case 1:
                    TPrzydzialy[TPrzydzialy.size()-1].IdOsoby = atoi(Tmp.c_str());
                    break;
                case 2:
                    TPrzydzialy[TPrzydzialy.size()-1].IdPrzedmiotu = atoi(Tmp.c_str());
                    break;
                default:
                    cout<<"Blad.\n";
                    break;
                }
                Tmp.clear();
            }
            else Tmp+=Linia[i];
        }
        TPrzydzialy[TPrzydzialy.size()-1].IdPrzydzialu = atoi(Tmp.c_str());
        Tmp.clear();
        nr = 0;
    }
    Przydzialy.close();
}
void ZapiszOsoby()
{
    Osoby.open("Osoby.txt", ios::out|ios::trunc);
    for(const auto i:TOsoby)
        Osoby<<i.IdOsoby<<";"<<i.Nazwisko<<"\n";
    Osoby.close();
}
void ZapiszPrzydzialy()
{
    Przydzialy.open("Przydzialy.txt", ios::out|ios::trunc);
    for(const auto i:TPrzydzialy)
        Przydzialy<<i.IdOsoby<<";"<<i.IdPrzedmiotu<<";"<<i.IdPrzydzialu<<"\n";
    Przydzialy.close();
}
void ZapiszPrzedmioty()
{
    Przedmioty.open("Przedmioty.txt", ios::out|ios::trunc);
    for(const auto i:TPrzedmioty)
        Przedmioty<<i.IdPrzedmiotu<<";"<<i.Nazwa<<"\n";
    Przedmioty.close();
}
void UsunOsobe()
{
    int nr = 0, j =  0;
    cout<<"Podaj numer osoby do usuniecia: ";
    cin>>nr;
    for(auto i:TOsoby)
    {
        if(i.IdOsoby == nr)
        {
            TOsoby.erase(TOsoby.begin()+j);
            cout<<"Usunieto.\n";
            return;
        }
        ++j;
    }
    cout<<"Nie znaleziono osoby o podanym id.\n";
}
void UsunPrzedmiot()
{
    int nr = 0, j =  0;
    cout<<"Podaj numer przedmiotu do usuniecia: ";
    cin>>nr;
    for(auto i:TPrzedmioty)
    {
        if(i.IdPrzedmiotu == nr)
        {
            TPrzedmioty.erase(TPrzedmioty.begin()+j);
            cout<<"Usunieto.\n";
            return;
        }
        ++j;
    }
    cout<<"Nie znaleziono przedmiotu o podanym id.\n";
}
void UsunPrzydzial()
{
    int nr = 0, j =  0;
    cout<<"Podaj numer przydzialu do usuniecia: ";
    cin>>nr;
    for(auto i:TPrzydzialy)
    {
        if(i.IdPrzydzialu == nr)
        {
            TPrzydzialy.erase(TPrzydzialy.begin()+j);
            cout<<"Usunieto.\n";
            return;
        }
        ++j;
    }
    cout<<"Nie znaleziono przydzialu o podanym id.\n";
}
void PokazOsobyZDanymPrzedmiotem()
{
    bool Znaleziono = false;
    int Id = 0;
    cout<<"Podaj id przedmiotu: ";
    cin>>Id;
    for(auto i:TPrzedmioty)
    {
        if(i.IdPrzedmiotu == Id)
        {
            Znaleziono = true;
            break;
        }
    }
    if(!Znaleziono)
    {
        cout<<"Nie ma przedmiotu o podanym id.\n";
        return;
    }
    for(auto i:TPrzydzialy)
    {
        if(Id == i.IdPrzedmiotu)
        {
            for(auto j:TOsoby)
            {
                if(j.IdOsoby == i.IdOsoby) cout<<j.Nazwisko<<"\n";
            }
        }
    }
    cout<<"\n";
}
void PokazPrzedmiotyDanejOsoby()
{
    bool Znaleziono = false;
    int Id = 0;
    cout<<"Podaj id osoby: ";
    cin>>Id;
    for(auto i:TOsoby)
    {
        if(i.IdOsoby == Id)
        {
            Znaleziono = true;
            break;
        }
    }
    if(!Znaleziono)
    {
        cout<<"Nie ma osoby o podanym id.\n";
        return;
    }
    for(auto i:TPrzydzialy)
    {
        if(Id == i.IdOsoby)
        {
            for(auto j:TPrzedmioty)
            {
                if(j.IdPrzedmiotu == i.IdPrzedmiotu) cout<<j.Nazwa<<"\n";
            }
        }
    }
    cout<<"\n";
}
void PokazOsoby()
{
    for(const auto i:TOsoby)
        cout<<"Id: "<<i.IdOsoby<<"\nNazwisko: "<<i.Nazwisko<<"\n";
    cout<<"\n";
}
void PokazPrzydzialy()
{
    for(const auto i:TPrzydzialy)
        cout<<"Id osoby: "<<i.IdOsoby<<"\nId przedmiotu: "<<i.IdPrzedmiotu<<"\nId przydzialu: "<<i.IdPrzydzialu<<"\n";
    cout<<"\n";
}
void PokazPrzedmioty()
{
    for(const auto i:TPrzedmioty)
        cout<<"Id: "<<i.IdPrzedmiotu<<"\nNazwa: "<<i.Nazwa<<"\n";
    cout<<"\n";
}
void PokazMenu()
{
    cout<<"0-Pokaz Osoby.\n1-Pokaz przedmioty.\n2-Pokaz Przydzialy.\n3-Usun osobe.\n4-Usun przedmiot.\n5-Usun przydzial.\n";
    cout<<"6-Dodaj osobe.\n7-Dodaj przedmiot.\n8-Dodaj przydzial.\n9-Pokaz przedmioty danej osoby.\na-Pokaz osoby posiadajace dany przedmiot.";
    cout<<"\nb-Pokaz menu.\nc-Wyjscie z zapisaniem danych.\nd-Wyjscie bez zapisania danych.\n";
}
void ZapiszZmiany()
{
    ZapiszOsoby();
    ZapiszPrzedmioty();
    ZapiszPrzydzialy();
}
int main()
{
    PokazMenu();
    char opcja = 0, wybor = 0;
    OtworzOsoby();
    OtworzPrzedmioty();
    OtworzPrzydzialy();
    for(;;)
    {
        cout<<"Wybierz opcje: ";
        cin>>opcja;
        switch(opcja)
        {
        case '0':
            PokazOsoby();
            break;
        case '1':
            PokazPrzedmioty();
            break;
        case '2':
            PokazPrzydzialy();
            break;
        case '3':
            UsunOsobe();
            break;
        case '4':
            UsunPrzedmiot();
            break;
        case '5':
            UsunPrzydzial();
            break;
        case '6':
            DodajOsobe();
            break;
        case '7':
            DodajPrzedmiot();
            break;
        case '8':
            DodajPrzydzial();
            break;
        case '9':
            PokazPrzedmiotyDanejOsoby();
            break;
        case 'a':
            PokazOsobyZDanymPrzedmiotem();
            break;
        case 'b':
            PokazMenu();
            break;
        case 'c':
            ZapiszZmiany();
            return 0;
        case 'd':
            cout<<"Czy na pewno porzucic zmiany(t-tak)?";
            cin>>wybor;
            if(wybor == 't') return 0;
            break;
        default:
            cout<<"Nie ma takiej opcji.\n";
            break;
        }
    }
    return 0;
}

0
  • jeden wielki copy-paste.
  • brak jakiejkolwiek walidacji czegokolwiek (pliki, input)
  • zmienne globalne
0

@tajny_agent Copy-paste z czego? Jedyne materiały jakich użyłem, to dokumentacja do biblioteki vector oraz fstream. Może masz na myśli to, że pełno funkcji wygląda bardzo podobnie?

1
  • Może zamiast przechowywać klucze obce w postaci id poszczególnych klas przechowuj zwyczajnie pełne egzemplarze tychże. Ułatwi Ci to pobieranie danych. Zrobisz sobie encje a' la taki pseudo ORM. Przykładowo jeżeli jedna osoba posiada wiele przydziałów to w klasie Osoba zrób pole vector<Przydzial>. Tak samo w drugą stronę: klasa Przydzial będzie posiadała jedno pole klasy Osoba. To od razu pokaże Ci związki jakie panują pomiędzy encjami. Będziesz miał z tym trochę zabawy, bo na idkach jest prościej ale jaka satysfakcja :)

  • Zamiast nazywać klucze główne w stylu: IdOsoby czy IdPrzedmiotu zrób z tego po prostu Id. Wiadomo przecież o jaką klasę chodzi;

  • Musisz pilnować unikalności poszczególnych kluczy głównych w kolekcjach. Nie może być sytuacji, że masz kilka osób z tym samym kluczem głównym, którym u Ciebie zapewne jest id. Z tego co widzę takiej walidacji nie masz. Dobrze byłoby gdyby klucz główny był liczony automatycznie przez jakiś auto-increment.

  • Musisz pilnować więzów integralności: Przykładowo nie możesz usunąć przydziału jeżeli jest przypisany do osoby.

  • No i ten copy-paste trochę rzeczywiście jest. Jeżeli przeszukujesz poszczególne klasy po polu id to zrób klasę nadrzędną dla wszystkich encji, które takie pole będzie posiadać. Wtedy x metod do wyszukiwania zamieni Ci się od razu w jedną, a wynik wyszukiwania skonwertujesz sobie korzystając z polimorfizmu.

  • Prezentacja danych tak samo może odbywać się przez metody wirtualne. Zrób jedną metodę string ToString() w klasie nadrzędnej i przeładuj w każdej klasie dziedziczącej. Wtedy prezentacja danych sprowadzać się będzie jedynie to wywołania ToString() na obiektach.

  • Usuwanie encji to samo co wyżej.

  • No i opakuj to wszystko ładnie w jakąś klasę, bo takie luźne metody to trochę wyglądają jak kod z lat 90'tych :)

Stricto cplusplusowych rzeczy nie będę sprawdzać, bo ten język powoli staje się dla mnie przeszłością. Dzisiaj to nawet bardziej znam czyste C niż C++.
Więcej mi się nie chce, bo taska właśnie dostałem :)

0

@grzesiek51114: Dzięki za sugestie. Myślałem nad zrobieniem klasy nadrzędnej, aby zrobić jedną funkcję do wszystkich vectorów, ale nie miałem pomysłu jak to dokładnie zrobić. Jednak spróbuję jeszcze raz. Co do tej autoinkrementacji myślisz, że to dobry pomysł, aby w plikach nie trzymać id, tylko aby przy uruchomieniu programu były one nadawane automatycznie dla obiektów w vectorze?

0

W plikach trzymać, jak najbardziej! Po prostu niech dla nowego obiektu id = id ostatniego obiektu w kolekcji + 1. Przy usuwaniu encji naturalnie zostanie dziura w ciągłości id. To jest normalne i pożądane działanie.

Dobrze gdzieś przechowywać historię przypisań numerów id dla poszczególnych encji, ponieważ powyższa zasadza będzie nieprawidłowa jeżeli usunięty został ostatni rekord z kolekcji. Nowy obiekt dostanie wtedy id usuniętego, bo program nie wykryje dziury po tak usuniętej encji - w myśl powyższej zasady, co jest nieprawidłowym działaniem gdyż posypie się integralność danych. Możesz to zaszyć w mechanizmie pilnowania więzów integralności.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1