Mam taki problem: chciałbym zapisać na komputerze bazę pojęć. W uproszczeniu, każde pojęcie ma jakby swoją "bibliografię", czyli: listę notatek oraz hiperłączy (obecnie jedynie do stron WWW). Pojęcia dopisuję dość często, ale za to tylko po jednym, po dwa.
Próbowałem zapisać je w pliku ze składnią Markdown (wersja GFM) oraz w pliku ODT (obsługiwany np. przez LibreOffice). Najlepszy format zapisu, jaki udało mi się przyjąć, by treść całego pliku była przejrzysta, to zapisanie oddzielnie hiperłączy (np. na górze pliku), a oddzielnie pojęć (np. na dole pliku). W Markdown notatki zapisuję na równi z hiperłączami, a w pliku ODT jako przypisy dolne (to akurat świetne rozwiązanie, ale przypisy dolne nie do tego służą).
Oba podejścia (Markdown i ODT) mają swoje plusy i minusy, i w zasadzie by mi wystarczały. Jednak i co i raz łapię się na tym, że jakkolwiek sam format pliku mogę zawsze zmienić, to ręczne skakanie po takim pliku od pojęć do hiperłączy i z powrotem staje się coraz bardziej nużące. Przez to – cała idea takiej bazy pojęć powoli upada (znużenie nawigacją zniechęca mnie do dopisywania kolejnych). Poza tym dodatkowy program pobiera swoją pamięć RAM i swój przydział procesora (to trochę niezwiązane z bazą pojęć ;), ale też mi się nie całkiem podoba).
Myślałem nad tym, by usprawnić to poprzez zapisywanie z wykorzystaniem np. hiperłączy w Markdown czy hiperłączy w pliku ODT, ale wydaje mi się, że to będzie za dużo zachodu naraz i tym bardziej zniechęci mnie do prowadzenia takiej bazy.
Tak więc pytanie do was: czy ktoś nie znałby jakiegoś innego formatu zapisu w pliku, może innego formatu pliku, może w ogóle specjalnego programu / usługi online do zapisu takiej bazy pojęć? Następujące punkty są dla mnie ważne przy wyborze:
- Powinna być możliwość łatwego, powiedziałbym nawet – natychmiastowego podglądu na edytowaną treść (jak w przypadku gołego pliku TXT, ODT, Markdown czy podobnych).
- Musi być możliwość zapisu listy pojęć, najlepiej bez narzutu wysiłkowego przy zapisie pojęcia (otwarcie programu, zapis, zamknięcie programu).
- Musi być możliwość grupowania pojęć, najlepiej jak najbardziej hierarchicznego.
- Dla każdego pojęcia musi być możliwość zapisu listy hiperłączy, najlepiej by można było skakać prawie że bez narzutu czasowego i wysiłkowego od pojęcia do listy (PS. i w drugą stronę).
- Dla każdego pojęcia musi być możliwość zapisu listy notatek, najlepiej by można było skakać prawie że bez narzutu czasowego i wysiłkowego od pojęcia do listy (PS. i w drugą stronę). Lista notatek może być ostatecznie tożsama z listą hiperłączy.
- Musi być jakaś możliwość rozróżnienia, co jest pojęciem, co notatką, a co hiperłączem (czytelne formatowanie, najlepiej z możliwością ustalenia przeze mnie, ale dobrze przemyślane domyślne ustawienia będą też dobre).
- Odrzucam automatycznie wszystko, co pobiera więcej RAM i procesora niż LibreOffice Writer albo Visual Studio Code.
PS2. Jak nic się nie wyklaruje, zostanę przy pliku ODT. Może jakoś się przyzwyczaję...