W jakim języku pisać prostą grę przeglądarkową?

0

Chciałbym napisać prostą grę multiplayer.
Rejestrację zrobiłem. Logowanie za pomocą sesji jest. Wszystko piszę w PHP, CSS i HTML.
Aby gra była bardziej dynamiczna posłużę się też JavaScript. Właśnie zacząłem naukę.

W tabeli "uzytkownicy" mamy zapisane takie wartości jak nick,hp, level, exp, sila, armor. (to jeszcze się powiększy).
Pierwsze co chcę zrobić to walka pomiędzy graczami. Wyświetla się z bazy danych lista wszystkich graczy (później ustalę, że np. 10 losowych z przedziału lev od X do Y). Obok każdego mamy link "WALCZ". Przełącza na stronę walki. Walka się toczy się turowo, uwzględniając siłę, ekwipunek i oczywiście hp. Po zakończonej walce wygrany otrzymuje X expa + X złota a przegranemu jest to zabierane. Zastanawiam się jak zabezpieczyć grę przed bardziej zaawansowanymi użytkownikami, znającymi języki programowania, ponieważ, wydaje mi się, że w pasku wpiszą sobie "walka.php?getexp=2000000000" i będą sobie dodawać punkty jak im się spodoba.

Moje pytanie brzmi: W jakim języku pisać taką grę, żeby zabezpieczyć ją przed "atakami".

1

Nie do końca to rozumiem, jaka to ma być gra, ale tego powinien pilnować serwer. Ktoś naciska przycisk akcja leci do serwera ten ją przetwarza i wysyła do obu graczy informacje na temat tego co ma się pojawić na ekranie. Jeśli to jest gra w czasie rzeczywistym to byś potrzebował obsługę websocketów wdrożyć czyli na serwerze najlepiej by siedział node.js

0

Dobra. Zaczynamy z Nody.js
Powiedz mi tylko czy znasz jakiś kurs internetowy? Na razie podstawowy, darmowy. Jak się w to wciągnę to kupię jakiś lepszy.

0

W dowolnym, byle sensownie. Język programowania nie ma tu nic do rzeczy.

0
brychu napisał(a):

Dobra. Zaczynamy z Nody.js
Powiedz mi tylko czy znasz jakiś kurs internetowy? Na razie podstawowy, darmowy. Jak się w to wciągnę to kupię jakiś lepszy.

Jeśli bierzesz pierwszy lepszy język, czy bibliotekę, którą ktoś Ci zaproponował to życzę powodzenia.
Niestety ale na próbach i błędach musisz wybrać w czym chcesz pisać.
Po paru projektach i tak Ci to nie będzie pasowało, więc non-stop trzeba szukać nowych technologi.

0

Chyba jednak trochę ma. Może podzielę się swoimi obawami.
Klikam powiedzmy "GOTOWY" i dołączam do puli graczy gotowych do walki. Mieli, mieli, losuje. Wybrało przeciwnika. Oboje musimy zatwierdzić walkę i przenosi nas do okna bitwy. Wojna jest turowa i w każdej możesz wybrać jaką akcję ma wykonać Twój bohater. Masz do wyboru powiedzmy kopniak za 2 pkt. i cios pięścią za 1 pkt. W PHP cała strona musiałaby się przeładować, żeby zwrócić wynik, czyli wyświetlić zmniejszoną wartość życia przeciwnika. JS odbywa się po stronie klienta i następuje błyskawicznie.

0

Widzisz Zdzichu. Szukam odpowiedniego języka. Jeśli się nie nauczę podstaw tego, którego ktoś mi proponuje nie będę wiedział czy się nadaje czy też nie.

0

Znaczy sprawa jest prosta. Musi być obsługa websocketów i możliwie wydajne trzymanie stanu gry. php się do tego nie nadaje bo jest bezstanowy. Możesz wykorzystać node, możesz pythona prawdopodobnie jave (chociaż tu ci nie powiem na 100%) Zaproponowałem noda bo pisze się go w js więc zamiast poznawać 2 języki do frontu i backendu poznasz jeden. I tak to później zaorzesz i napiszesz na nowo i to nie raz ale przynajmniej się tak szybko nie zniechęcisz.

Co do kursów to ja kupiłem książkę, "node.js w akcji" ogarnąłem podstawy a reszta z dokumentacji.

0

PHP jest, owszem, "bezstanowy" ale to nie znaczy, że się do tego nie nadaje, w końcu "pół internetu" na tym stoi. Są sesje, bazy danych, dostęp do plików... Brzmi to zresztą jak cała masa takich gier w PHP/MySQL. A co do przeładowywania strony - AJAX.

node.js może być ciekawszy, ale tak jak PHP nie jest za piękny, to i JS nie jest jakimś tam cudem. Po tej stronie programowania znać wypada obydwa. ;)

0
Xupicor napisał(a):

PHP jest, owszem, "bezstanowy" ale to nie znaczy, że się do tego nie nadaje, w końcu "pół internetu" na tym stoi. Są sesje, bazy danych, dostęp do plików... Brzmi to zresztą jak cała masa takich gier w PHP/MySQL. A co do przeładowywania strony - AJAX.

node.js może być ciekawszy, ale tak jak PHP nie jest za piękny, to i JS nie jest jakimś tam cudem. Po tej stronie programowania znać wypada obydwa. ;)

php do realtime się nie nada już się z tym bawiłem, uwierz. Poczytaj czym jest websocket i jak on działa i dopiero wtedy odpowiedz sobie na pytanie czy php się do tego nadaje.

Edit. Tak ajax do realtime, gratulacje do przemyślanego pomysłu :d napieprzanie requestami co pół sekundy, żeby odczytać wartości no ultra dobre rozwiązanie xd

0

Nie mogę powiedzieć, że znam PHP, ale "coś tam liznąłem". Node.js z samej budowy wydaje mi się dość proste do nauki a skoro dzięki niemu akcję wykonują się błyskawicznie nie obciążając serwera - nada się.
Chciałem wykorzystać zarówno JS jak i PHP. Zobaczymy jak wyjdzie. Będę Was informował na bieżąco o postępie prac. Może założę nowy wątek "budowa gry od zera" i tam będę już radził się w sprawie konkretnych problemów/rozwiązań/pomysłów. Na razie dziękuję za podpowiedź w sprawie zastosowania odpowiedniego języka programowania. Pozdro ; ]

0

W samym PHP + JS można też to normalnie bezpiecznie zrobić. Po kliknięciu [walcz] wykonuje się skrypt, który zapisuje wynik "starcia" w bazie danych, a po stronie przeglądarki np. co 2 sekundy możesz za pomocą ajaxa (czyli wykonanie skryptu php i otrzymanie wyniku bez odświeżania przegladarki) sprawdzać czy przeciwnik wykonał już swój ruch - czyli czy w bazie istnieje rekord z rezultatem "starcia". Jeżeli tak to wtedy drugi użytkownik może kliknąć [walcz]. Warto też sprawdzić w skrypcie php czy drugi użytkownik ma już prawo do ruchu, bo jeżeli tylko będziesz operował w htmlu atrybutem "disabled" przycisku to łatwo to będzie "zhakować". Polecam googlować coś w stylu "php jquery ajax tutorial". Będzie to działać, ale jak chcesz mieć lepiej i "tak jak powinno" to rzeczywiście lepiej użyć socketów. Piszę gdybyś jednak chciał sprawdzić swoje umiejętności i trochę się poduczyć wykorzystując już zdobytą wiedzę.

0

Zastosowałem się do rady użycia node.js. Wcześniej nie uczyłem się JS, więc postanowiłem od tego zacząć. Oglądam tutoriale od "Pasja Informatyki" ( ). Rozłożyła mnie angina i wysoka gorączka, ale teraz powoli wracam do siebie, będę miał tydzień wolny, więc nadrobię. Jestem w trakcie analizy odcinka 3. Idzie mi to tak powoli, ponieważ chcę poznać język dokładnie. W międzyczasie próbowałem też łączyć PHP z JSem. Wychodzi. Jeszcze wiele przede mną. Odezwę się jak coś się ruszy. ; ] Dziękuję wszystkim.

A. Jeśli macie Panowie i Panie jakiś inne, dobre źródła i materiały do nauki to bardzo bym prosił.

0

Ostatnio robiłem implementację gry planszowej i bardzo fajnie spisał się zestaw .Net Core + Bootstrap 3 + AngularJS 2 z node.js oraz jakimś Entity Framework.

0

@OceanFire mógłbyś opisać dlaczego użyłeś node.js? back/front-endem interesuje się z doskoku, przyglądam się jak to się rozwija i "wszędzie" słyszę, ze node.js może zastąpić backend, ale też coraz częściej słyszę o tym, że między backendem i frontem jest node.js. Stąd moje pytanie.

0

W Python i Django szybko się pisze. Node i JS pełno śmieci modułów zależności pobiera, a JS ciężko utrzymać. To już raczej Ruby lepsze by było.
Ale Python, Django, Bootstrap będzie dobre.

1

a JS ciężko utrzymać.

Głównie dlatego, że mało osób dobrze zna JS, a nie z powodu tego, że JS jest jakoś obiektywnie nieutrzymywalny.
W JS piszą głównie

  1. frontendowcy maniacy, którzy nie mają zmysłu krytycznego i łapią się na każdy nowy framework czy inny tool tylko dlatego, że jest modny.
  2. backendowcy, którzy na codzień piszą w czym innym, ale muszą z doskoku pisać w JS, więc piszą bez wielkiej znajomości języka
  3. początkujący, których coraz więcej bo JS jest coraz bardziej popularny - a powiedzmy sobie szczerze, że na start łatwiejszy jest intuicyjny Python niż JS, gdzie czyhają pułapki na każdym kroku.

Natomiast jak się wie co się robi (zna się język oraz nie lata jak pies za każdą nowością), to JS może być jak najbardziej utrzymywalny.
Natomiast jak się nie wie co się robi, to nawet w intuicyjnym i eleganckim Pythonie można tworzyć spaghetti kod.

0

Rany, rany...

Wszedłem tylko, żeby sprawdzić, czy ktoś podesłał mi ciekawe materiały a tu taka burza, że znów nie wiem za co się wziąć. Winerfresh zanegował noda, którego polecił mi Jaro.

Słyszę o Pythonie. Ile ludzi, tyle opinii.
Niby jest prosty w nauce. Wyczytałem, że robili w nim grę, do którego wrzucili silnik stworzony w c/c++. To może w takim razie c++? Już sam nie wiem.

Dziś przyswoję z 3 lekcje jakiegoś kursu i zobaczę. Może będzie dobrze. W js'ie mam możliwość natychmiastowego wyświetlenia uaktualnionych danych na monitor. Jak jest w Pythonie?

A tak trochę odchodząc od tematu gry przeglądarkowej. Gdybym chciał stworzyć taką, której klienta pobiera się na dysk i przez niego łączy z serwerem? Z tym, że wtedy to już nie byłaby gra turowa a ... hm... Nie wiem. Może strategia multiplayer? C#?

0

Takie gry jak krainawikingow.pl czy knights.pl spokojnie stworzysz w Pythonie. Do tego Python to nie tylko web, ale robotyka, programy okienkowe PyQT i wiele innych naukowych możliwości. http://www.python.rk.edu.pl/w/p/gry/

0

A tak trochę odchodząc od tematu gry przeglądarkowej. Gdybym chciał stworzyć taką, której klienta pobiera się na dysk i przez niego łączy z serwerem? Z tym, że wtedy to już nie byłaby gra turowa a ... hm... Nie wiem. Może strategia multiplayer? C#?

Zależy, jeśli zrobisz ją w JS, to robisz dokładnie tak samo jakbyś robił grę przeglądarkową, tylko, że ją pakujesz w jakiegoś Electrona.

Chociaż na desktopa masz więcej opcji i niekoniecznie będzie to opcja najlepsza.

0

I co zrobiłeś te grę? Można wykorzystać Jave i websockety, nawet czaty są tak teraz tworzone.
http://krzysztofjelonek.net/czat-z-socket-io-i-java/
Może ktoś podać jakieś gry przeglądarkowe napisane w Javie, poza Minecraft, chodzi mi o coś mniejszego i prostego. Jaki framework Javy można wykorzystać?

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1