Dziedziczenie - odwoływanie się do obiektu klasy A w klasie B

0

Jeśli zachodzi potrzeba wypisania zawartości zmiennej klasy A, w metodzie klasy B, to czy powinno użyć się tu dziedziczenia by uzyskać taką możliwość, czy jest jakiś inny lepszy sposób ?

0

Zbyt ogólnie opisałeś sytuację, na moje oko używanie dziedziczenia tylko po to żeby wyświetlić zmienną, to duże przekombinowanie . Najlepiej kazać klasie A samej zdecydować czy zmienna powinna zostać wyświetlona i ew. ją wyświetlić. Jeżeli nie masz takiej możliwości, to lepiej dostać się do tego zmiennej przez publiczną metodę get...().

0

No fakt, dziedziczenie nie jest tu potrzebne.

class A:
private:
int a,b,wynik;
public:
void wypisz();

class B
void metoda()
{
 wypisz(); //metoda klasy A
}

Przykładowe klasy, chcę w klasie B uruchomić metodę klasy A bez dziedziczenia.
dopisałem znaczniki - bogdans

0

Musiałbyś podać dokłaniejszy kod...
Z tego co podałeś mogę tylko wywnioskować że chcesz coś takiego:

class A
{
public:
   int wykonajOperacje(int a, int b);
}

class B
{
public:
   void robCos()
  {
     std::cout << A().wykonajOperacje(1,2) << std::endl;
  }
}

Nie za bardzo kombinujesz?

0

No właśnie do tego dążyłem.

0

Jeśli to cię obchodzi, to drugie nosi nazwę kompozycja :p Po prostu tworzysz sobie obiekt klasy w nowej klasie

0

Ale trochę trudno mi jeszcze połapać jak mam wszystko ustawiać żeby było rozsądnie.
Jeśli mam klasę user z prywatnymi składnikami liczba a,b,c i metodę pobierającą te liczby. Potem np. klasę kalkulator obliczającą sumę liczb a,b klasy user, i wynik wpisujący do c. Na koniec jeszcze klasę która ma wyświetlać wyniki działań. Czy dobrze jest w takim wypadku utworzyć obiekt typu User w klasie kalkulator, by móc tam operować zmiennymi klasy User, i to samo z klasie od wyświetlania ?

0

Chcesz stworzyc obiekt klasy user w klasie kalkulator i ten sam obiekt w klasie wyswietl co doprowadzi do tego
ze klasa wyswietl bedzie wyswietlala puste obiekty klasy user(pole typu user w klasie kalkulator nie bedzie przeciez
tym samym co pole typu user w klasie wyswietl).

0

No dobrze, to po prostu user będzie miał metody wyświetlające jej dane prywatne, i CWyświetl będzie mógł je wyświetlać, a CKalkulator modyfikować te dane. Jednak czy eleganckie jest takie umieszczanie CUser w CKalkulator, oraz czy zamiast tworzyć CWyświetl nie lepiej operować metodami wyświetlającymi CUser ?

0

Zrób sobie metody gettery i settery set* oraz get* (tzw. modyfikatory i akcesory) w tej klasie User. Co to za problem potem żeby kalkulator pobrał user.getA user.getB obliczył co trzeba i ustawił user.setC(result)?? analogicznie można zrobić z wyświetlaniem po prostu wykorzystać get albo toString

0

Mozesz takze skorzystac z mechanizmu relacji przyjazni, wtedy skladowe moga byc jeszcze bardziej prywatne bo ty ustalasz kto ma dostep do nich.
Wtedy wystarczy przekazac argument(obiekt klasy) przez referencje.

0

jak dla mnie główny problem to jest tutaj z projektowaniem

jakiś user, który trzyma liczby i wrzuca do kalkulatora, w dodatku chcecie agregować usera w kalkulatorze, i jeszcze oddzielić wyświetlanie, które jest (powinno być) funkcjonalnością kalkulatora

jeżeli klasa user ma zastąpić input kalkulatora, to bardzo zły pomysł

nie podaję żadnego konkretnego rozwiązania bo nie wiem jaki jest cel tego probemu

0

Staram się nauczyć programować obiektowo i OO, więc piszę zwykły kalkulator.

0

Powinieneś raczej zastosować Dependency Injection
Jeżeli kalkulator ma coś obliczać i potrzebuje dane z Usera, to obiekt ten przekaż na parametrze metody. Jeżeli dla każdego Usera przeznaczony jest indywidualny kalkulator, to możesz obiekt User przekazać na konstruktorze klasy Calkulator i w nim trzymać referencję do tego obiektu. Nie wiem dokładnie co tam tworzysz.
Podobnie z klasą odpowiedzialną za wyświetlanie - potrzebne obiekty przekazujesz przez parametry metody.

EDIT:
Chociaż patrząc co robisz, to klasa User nie ma chyba nic wspólnego z kalkulatorem? Raczej dane powinny być pobierane z usera i przekazywane do kalkulatora. Wydaje się, że nadmiarowa tu jest interakcja między tymi klasami. Opisz dokładnie co program ma robić.

0

No więc programowałem 2 lata, i zacząłem się uczyć programowania obiektowego. Mam jednak problemy nie ze zrozumieniem pojęć,tematów, a tym jak ja mam te klasy tworzyć, jak mają się komunikować, czyli ogólnie mam problemy z tworzeniem projektu.
Za cel postawiłem sobie kalkulator, który ma pobierać od użytkownika dwie liczby, potem user wybiera rodzaj działania, np + albo -, kalkulator wykonuje działanie, i na ekranie pojawia się wynik.

Rozpisałem sobie projekt na kartce, pomogła mi w tym pomoc w tworzeniu projektu z Symfonii C++. No i wyszło na to że powinienem utworzyć 3 klasy:
user - wprowadza dane, wybiera działanie
kalkulator - liczy
screen - wyświetla wynik oraz listę możliwych działań, np [1]dodawanie [2]odejmowanie.

I uczę się to jakoś składać.

0

Wyświetlanie wcale nie jest funkcjonalnością kalkulatora według zasady Single Responsibility http://en.wikipedia.org/wiki/Single_responsibility_principle - Sarrus

w jego przypadku będzie, wątpię aby dał radę zbudować coś​ na zasadzie observer, observable lub signal, slot a o aplikacji wielowątkowej nawet nie wspominam

ale napisałem tak bo nie wiem jaki jest pomysł (o tym też napisałem)

temat jest o dziedziczeniu

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1