java castowanie i asList pytania

0

Witam, chcialem poprosic o wyjasnienie dzialania castowania - sama idee rozumiem, ale w praktyce nie wiem co sie dzieje w ponizszym przykladzie:

class Automobile {}
public class Holder {
 private Object a;
 public Holder(Object a) { this.a = a; }
 public void set(Object a) { this.a = a; }
 public Object get() { return a; }
 public static void main(String[] args) {
  Holder h = new Holder(new Automobile());
  Automobile a = (Automobile)h.get();
  h.set("not an automobile");
 }
}

Poczatek jest jasny, konstruktor, metody w stylu setter i getter. Pozniej nie bardzo wiem - linia Holder h = new Holder(new Automobile()); wywoluje konstruktor klasy Holder z argumentem typu Automobile, ale konstruktor przyjmuje argumenty typu Object, wiec co sie z tym dzieje? Dalej tez nie bardzo rozumiem - obiekt h ma metode get, wiec zwraca zawartosc pola private Object a chyba, ale czemu jest uzyte castowanie? Potem z kolei jako parametr jest podany string. Czy obiekt typu Object przyjmuje typ dowolny i sie w niego zmienia? Jesli tak, to czemu trzeba castowac?

Drugie pytanie dotyczy Arrays.asList. Mam ponizszy kod:

List<Shape> shapeList = Arrays.asList(new Circle());
List<Shape> shapeList = Arrays.asList(new Circle(), new Triangle());

W pierwszym przypadku, gdy podaje 1 argument, dostaje blad - Type mismatch: cannot convert from List<Circle> to List<Shape>. Gdy dodam drugi obiekt do listy - problem znika. Zarowno Circle jak i Triangle sa podtypami Shape. Czemu tak sie dzieje?

1

Klasa Object jest klasą bazową dla każdej innej klasy w Javie. Zatem też dla Automobile. Dlatego możesz przekazać obiekt klasy Automobile do metody przyjmującej Object. Bo dziedziczenie to relacja "tworzenia przypadku szczególnego" - tzn. klasa Automobile jest "szczególnym przypadkiem" klasy Object. Zatem - nadal jest też Object'em.

Potem masz tego get()'a. On zwraca Object. A Ty oczekujesz, że ten obiekt Object przypiszesz do pola zdefiniowanego jako Automobile. No w tę stronę to już tak łatwo nie ma - bo get() może zwrócić cokolwiek, nie tylko Automobile (dokładniej: wszystko, co dziedziczy po Object, zatem - wszystko ;) ) - Ty rzutując mówisz "jestem pewien, że to będzie Automobil", więc potraktuj na siłę ten zwrócony Object jako Automobil.

String także dziedziczy po Object, dlatego można go użyć w set(), który przyjmuje jako argument Object. "String też jest szczególnym przypadkiem Object".

Możesz zapamiętać następujący przykład: Jeśli Uczeń dziedziczy po Człowiek, to każdy Uczeń jest też Człowiekiem, ale NIE każdy Człowiek jest Uczniem. Zatem jak metoda przyjmuje Człowiek, to możesz jej przekazać Uczeń. Ale jak coś zwraca Człowiek a Ty oczekujesz tam Uczeń, to musisz wymusić interpretowanie tego człowieka jako ucznia. Co się może niepowieść, gdy zostanie zwrócony np. Programista zamiast Uczeń. I będziesz miał CastClassException.

Drugie pytanie: Używasz tam metody http://docs.oracle.com/javase/6/docs/api/java/util/Arrays.html#asList%28T...%29 która przyjmuje "nieokreśloną" liczbę argumentów, które de facto są konwertowane na tablicę. Czyli to tak, jakbyś podał tam tablicę new Shape[]{new Circle(), new Triangle()}. Na podstawie typu tablicy można określić typ wyniku i już wszystko bangla. Natomiast podając samo Circle to tak, jakbyć podał new Circle[]{new Circle()}, czyli kompilator twierdzi, że to jest tablica typu Circle. I dlatego się pluje. W poprzednim wypadku podawałeś Circle i Triangle, więc poszukał wspólnego przodka - w tym wypadku Shape i dlatego wydumał sobie tablicę typu Shape a nie Circle czy Triangle.

To tyle ;]

0

W obecnych wersjach Javy inferencja jest dość sztywna (czytałem jakieś wpisy na necie, że w kolejnych wersjach ma być sprytniejsza, ale zanim tak się stanie, o ile w ogóle, to trochę czasu minie). Jako obejście, zawsze możesz sparametryzować funkcje generyczne, np tak:

Arrays.<Number>asList(1);

Albo, w twoim przypadku:

List<Shape> shapeList = Arrays.<Shape>asList(new Circle());

Czy obiekt typu Object przyjmuje typ dowolny i sie w niego zmienia? Jesli tak, to czemu trzeba castowac?

W skrócie: sprawdzanie typów w Javie odbywa się na etapie kompilacji albo w czasie rzutowania (inaczej: rzutowanie jest jednym z rodzajów obejść na statyczne typowanie). Java nie wykonuje kodu podczas kompilacji, więc nie zorientuje się, że jakaś zmienna typu Object jest w rzeczywistości zmienną typu NieObject.

0

Aa, sprytne, dzieki za wyjasnienie tych tablic. Przez chwile myslalem, ze nie mozna w taki sposob tworzyc jednoelementowych tablic i dlatego zglasza problemy, haha. Jakos na to nie wpadlem, ze potrzebuje minimum dwoch obiektow zeby szukac wspolnego przodka.

Co do tego castowania - mam wrazenie, ze tez rozumiem, dzieki - przy podaniu typu Automobile gdy oczekiwany jest typ Object, wykonywany jest automatyczny upcast do Object i tak to jest trzymane gdziestam w pamieci, a gdy chce tego uzyc, moze wykonac downcast do szczegolnego przypadku Object - Automobile. Tak to dziala?

0

Nie wiem co rozumiesz przez "automatyczny downcast', ale by zmniejszyć ilość rzutowania wprost stosuje się klasy i metody generyczne (to dwie różne rzeczy). Wstęp do genericsów (tzn generyków) w Javie jest tutaj: http://docs.oracle.com/javase/tutorial/java/generics/index.html a trochę więcej jest opisane tutaj: http://docs.oracle.com/javase/tutorial/extra/generics/index.html

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1