Programowanie gier w Pascalu.

0

witam, ostatnio napisalem sobie prosta gre w module graph ale chcialbym zaczac robic jakies proste gierki np platformowki ale bardziej ze tak powiem zaawansowane, nie umiem programowac obiektowo to znaczy ze bede musial sie tego nauczyc? :P no i raczej w freepascalu tego nie zrealizuje, czyli jakies inne IDE sie ma rozumiec mam sciagnac?

Prosze mi nie pisac ze c++ czy tam jakies pytony lepsze bo to duzej roznicy mi nie robi chce na razie tylko napisac jakas platformowke a moze potem sie pomysli :P

dzieki za uwage

0

no i raczej w freepascalu tego nie zrealizuje

O, wręcz przeciwnie!
Zarówno do FPC (Free Pascal Compiler) jak i Delphi - jako kompilatory - istnieje wiele silników graficznych, dźwiękowych, fizycznych i czego byś tam mógł sobie jeszcze wymarzyć ;)
Pierwsze dwa: ZenGL oraz Andorra 2D, poczytaj o nich (od siebie polecam ZenGL).

czyli jakies inne IDE sie ma rozumiec mam sciagnac?

Cóż, FPC jako IDE jest słabe, ale jako kompilator jest prawie perfekt.
Pobierz Lazarusa (open-source'owe darmowe IDE napisane w Pascalu, oparte o kompilator FPC).

nie umiem programowac obiektowo to znaczy ze bede musial sie tego nauczyc?

Nie umiesz pisać obiektowo i zaczynasz się bawić w gry? Ehm... no, w gruncie rzeczy możesz spróbować, ale wypadałoby najpierw dokładnie poznać język w którym piszesz, by nie zrobić z tego jednego wielkiego spaghetti code.

trickle napisał(a):

http://wiki.freepascal.org/OpenGL_Tutorial

Nie polecałbym zaczynać od czystego OpenGL - katorga.
Żyjemy przecież w XXI wieku; pobierz wspomniane ZenGL, ono robi rzeczy typowo OpenGL'owe za Ciebie, a Ty masz jedynie napisać konkretny kod, bez bawienia się w jakieś glMatrixMode-y i tym podobne.

0

hmm to i tak czy siak bede musial sciagnac cos innego od freepascala bo tam sie obiektowo pisac nie da chyba?

to sciagne tego lazarusa i potem mam pobrac te biblioteki do tego ZenGL i je wkleic tak?

0

hmm to i tak czy siak bede musial sciagnac cos innego od freepascala bo tam sie obiektowo pisac nie da chyba?

Że niby co?!
Jeden z najbardziej zaawansowanych kompilatorów Pascala w historii miałby nie obsługiwać pisania obiektowego?
Obsługuje, no ba! Nawet ma typy generyczne, enumeratory i wiele, wiele innych rzeczy.
Poza tym przed chwilą (tj.w poprzednim poście) napisałem, że Lazarus i tak oparty jest o FPC, więc kompilatora nie zmieniasz, a jedynie środowisko (Lazarus = środowisko; FPC = kompilator).

i potem mam pobrac te biblioteki do tego ZenGL i je wkleic tak?

W uproszczeniu tak; pooglądaj sobie podane wraz z tą 'biblioteką' (bo tak właściwie, to ZenGL może być kompilowane statycznie lub osobno (wtedy pojawia się DLL)) przykłady, a powinieneś zrozumieć o co chodzi.
W razie jakichś spraw dotyczących samego ZenGL najlepiej pisz na forum (język angielski lub rosyjski): http://zengl.org/forum/

0

na pewno mowimy o tym samym malym okienkowym IDE (chodzi mi o free pascala)?

a ty bys mi radzil tego lazarusa sciagnac czy zostac przy fpc?

0

a ty bys mi radzil tego lazarusa sciagnac czy zostac przy fpc?

Ściągnij Lazarusa, oczywiście.
FPC to kompilator (bodajże aplikacja fp to konsolowe IDE dołączane wraz z FPC, które jest jednak słabe, a ppc386 czy fpc to faktyczny kompilator), z którego Lazarus również korzysta, więc i tak zostajesz przy kompilatorze o nazwie 'Free Pascal', a jedynie zmieniasz środowisko z tego defaultowego dołączanego do kompilatora FPC, na Lazarusa.

0

patryku, a przed programowaniem obiektowym musze sie wskaznikow pouczyc czy moge potem?

a i jeszcze cos - skad moglbym szybko sie nauczyc programowac obiektowo?

0

przed programowaniem obiektowym musze sie wskaznikow pouczyc czy moge potem?

Najlepiej pouczyć się przed; same obiekty to przecież także wskaźniki, jakby nie patrzeć.

skad moglbym szybko sie nauczyc programowac obiektowo?

Są do tego całe książki; poszukaj. Nawet na 4programmers mamy całe kompendium wiedzy Delphi, które to omawia ;)

0

a przed programowaniem obiektowym musze sie wskaznikow pouczyc czy moge potem?

A czy wskaźniki będą Ci potrzebne do napisania tej gry, czy nie? Ogólnie to nie ucz się tego, co jest po kolei w książce, tylko to, co musisz umieć żeby napisać dany program bez kombinowania i tworzenia potworków; Bez wskaźników też da się pisać programy, ale trzeba zdać sobie sprawę, że wskaźniki są potrzebne i dają pewne możliwości, których inaczej nie uzyskasz - jak szybkość wykonywania kodu czy pamięciożerność, jednak za cenę wygody i czytelności kodu;

skad moglbym szybko sie nauczyc programowac obiektowo?

Szybko, to nauczysz się byle jak - można się obiektowości "nauczyć" w jeden dzień, ale dalej nie umieć jej zastosować w praktyce; Lepiej uczyć się spokojnie/powoli z licznymi praktycznymi przykładami - dzięki temu nie dość, że nauczy się teorii, to jeszcze przećwiczy na przykładach i w ten sposób zostanie w pamięci; Obiektowość w każdym języku to dość obszerny temat, więc szybko się tego nie można nauczyć;

hmm to i tak czy siak bede musial sciagnac cos innego od freepascala bo tam sie obiektowo pisac nie da chyba?

Następny szerzyciel herezjii - tak to jest, jak się zgaduje a nie szuka i czyta; Za niedługo będą się pytać, czy FPC ma funkcję kompilacji, bo na mieście gadają, że w tym się tylko pisać da;

to sciagne tego lazarusa i potem mam pobrac te biblioteki do tego ZenGL i je wkleic tak?

Nie wkleić, tylko doinstalować, a jak to masz napisane na stronie producenta/projektu;

nie umiem programowac obiektowo to znaczy ze bede musial sie tego nauczyc?

Jak nie umiesz OOP to nawet nie zabieraj się za jakąkolwiek grę - na tym forum było już wiele prezentacji gier (choćby ostatnio tutaj), które nie były pisane obiektowo (prócz tego, że projekt był pisany jako aplikacja okienkowa - czyli TForm i TApplication to jedyne klasy) i była to tragedia - wszystko globalne, żadnej kontroli nad pamięcią, żadnego silnika gry, brak jakiegokolwiek podziału na moduły, przez co powstał jeden wielki potworek (i na dodatek twórcy najwyraźniej zaciął się CapsLook); Odradzam - bez OOP powstanie dziadostwo - z resztą jak się zdecydujesz pisać bez obiektówki to się przekonasz;

0

Ok to chyba wszystko co chcialem wiedziec

0

hmm nie moge nigdzie znaleŹĆ nic przystepnego co by omawialo te programowanie obiektowe, malo tego jak wlaczylem lazarusa to sie przestraszylem tyle opcji a z tego kursu na tej stronce za duzo nie zrobie bo jednak lazarus a te inne srodowisko sie troche roznia, moze to wam sie wydaje banalne ale dla kogos zupelnie poczatkujacego to wielkie utrudnienie i tera nie mam pojecia co zrobic bo czytam czytam ale sie zawiesilem w jednym miejscu bo czegos zrobic nie moge a temat z tym obiektowym to troche po macoszemu jest wytlumaczone ;/ albo tak mi sie wydaje, chyba bede musial przeczytac cala te kompendium od poczatku :/

0

Zassij sobie jakieś delphi z neta (nawet zpiracone) przerób kompendium i parę tutoriali i dopiero przesiądź się na lazarusa. Jak poznasz delphi to zauważysz podobieństwa między delphi a lazarusem i łatwiej będzie Ci ogarnąć środowisko.

0

dzieki panowie za odpowiedzi duzo pomagacie, tylko mam jeszcze taka mala prosbe sciaglem zengl ale kompletnie nie wiem gdzie Co jak wkleic moglby ktos cos doradzic bo jak szukalem w necie to nic ni bylo :/

0

Przecież @Patryk27 mówił

W razie jakichś spraw dotyczących samego ZenGL najlepiej pisz na forum (język angielski lub rosyjski): http://zengl.org/forum/

0

zaden kod zrodlowy ktory wklejam do delphi z tych kompendiow nie dziala mi ciagle wyskakuja jakies bledy... w dodatku troche malo jest w nim o programowaniu obiektowym a w internecie nie ma chyba nic lepszego traktujace o obiektowosci (a szukalem w internetach) :/

0

a jeszcze cos, jest gdzies moze jakas dokumentacja zawierajaca spis wszystkich instrukcji w delphi (chodzi mi o np. spis wszystkich wyjatkow,zdarzen i ogolnie tego wszystkiego)?

0

jest gdzies moze jakas dokumentacja zawierajaca spis wszystkich instrukcji w delphi

Nie jestem w stanie tego dokładnie stwierdzić, ale na pewno najwięcej informacji na temat funkcji/procedur i różnych struktur jest na MSDN (jeśli chodzi o Windows'a); Co do samego języka to masz do dyspozycji dokumentacje on-line Lazarusa (FPC) oraz Embarcadero (do wyboru różne środowiska);

0

O, akurat zajrzalem przed wylaczeniem komputera a tutaj juz odpowiedz :d

Furious dzieki na pewno sie przyda ale chodzi mi o dokumentacje pod srodowisko delphi (sciaglem wersje trial do tych kompendiow)

0

ale chodzi mi o dokumentacje pod srodowisko delphi

Nie rozumiem... Skoro masz środowisko pobrane z neta czy inaczej zainstalowane to jeśli czegoś nie zmaściłeś w fazie instalacji to powinieneś mieć do niego podręcznik pomocy - raczej bez znaczenia jest to czy masz wersję trial, czy pełną;

Jeśli chodzi o wszelakie elementy języka, jaki obsługuje dane środowisko to właśnie jego system pomocy powinien mieć najwięcej informacji na ten temat; Jeśli chodzi o dokumentacje elementów, jakie są własnością języka delphi to masz do tego także pomoc on-line (podałem Ci linki); A jeśli potrzebujesz dokumentacji funkcji Windows'a (funkcji WinAPI z systemowych bibliotek) to jedynie na MSDN;

Więcej można by napisać jeśli wiedziałbym co konkretnie chcesz sprawdzić/poszukać - bo jeśli chcesz mieć ogólnie wszystko to wykorzystaj podręcznik pomocy danego środowiska + Google; Może napisz coś więcej na temat tego, czego potrzebujesz;

0

chodzi mi o dokumentacje wszystkich bibliotek(ogolnie wszystkich metod) ktore sa wraz z ide delphi. a pomoc w programie mi nie dziala.

0

Jeżeli masz nowszy system, a pomoc jest w pliku *.hlp - to zainstaluj poprawkę pozwalającą otwierać takowe pliki. Znajdziesz ją w google. Chociaż przy takim braku samodzielności, to wybacz, ale jak takowej poprawki nie zainstalowałeś do tej pory i nie znalazłeś, a przejmujesz się kompletną listą metod i mnożysz sobie na start niepotrzebnie problemy, to cieńko to widzę. Podstawa informacji - to jak wspomnieli poprzednicy: MSDN oraz oczywiście Google. A do konkretnych silników, które można wykorzystać do pisania ger są zwykle bogate dokumentacje.

0

nie znalazlem poniewaz jej nie szukalem a to wynika z tego ze na razie takowa mi nie byla potrzebna (nie mialem dzis czasu) jutro poszukam.

dzieki wszystkim za pomoc jakbym mogl to bym dal cos do reputacji ale nie mam konta

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1