W jaki sposób procesor wyświetla obraz na ekranie?

1

Witam, mam mały problem ze sformułowaniem pytania na temat który mnie bardzo ciekawi...

Chciałbym aby ktoś mi wytłumaczył, albo podał jakieś namiary na literaturę z której mógłbym się dowiedzieć jak wygląda cały proces wyświetlania "czegoś" na ekranie monitora. Co i w jaki sposób dyryguje tymi wszystkimi pikselami?

Czytałem że teraz od razu uruchamia się tryb graficzny, wcześniej był tekstowy, a jeszcze wcześniej... No właśnie... Co?
Chciałbym dowiedzieć się jak działa taki najbardziej prymitywny układ procesor-wyświetlacz. Jak w ogóle programuje się taki układ.

Proszę o wyrozumiałość i dodatkowe pytania, to może uda mi się dokładniej objaśnić o co mi chodzi...

0

To są procesory graficzne. Poszukaj po prostu literatury na temat GPU. Pytanie powinno brzmieć: "Jak działa GPU?"

0

W większości przypadków jest tak:

  • piksel składa się z 3 składowych: czerwony (R), zielony (G), niebieski (B). Jak się przyjrzysz monitorowi to zobaczysz nawet że piksele są złożone właśnie z podpikseli takich kolorów,
  • piksele składają się na bufor ramki,
  • procesor wysyła bufor ramki do GPU,
  • GPU wysyła dane z VRAM bezpośrednio do monitora, jeżeli monitor obsługuje cyfrowe złącze, lub do RAMDAC (przetwornik analogowo-cyfrowy), który na wyjściu daje sygnał analogowy,
  • w trybie tekstowym CPU albo GPU zamieniają znaki na piksele, a potem - patrz punkt poprzedni,
0

A gdy np. ruszam kursorem to czy do monitora wysyłana jest jedynie informacja ze zmieniającymi się pikselami?
Domyślam się że zależy to od rodzaju monitora (LCD vs CRT)?

0

A gdy np. ruszam kursorem to czy do monitora wysyłana jest jedynie informacja ze zmieniającymi się pikselami?

O ile mi wiadomo, za każdym razem odrysowywane jest wszystko (tzn.nie tyle odrysowywane (co jest zależne od systemu bądź danej aplikacji), co za każdym razem wysyłane jest tyle samo pikseli do monitora).

0

@ubuntuser:
Wątpię. Myślę, że to też jest obsługiwane przez CPU, a dokładniej przez jądro i to taką część jądra, która często działa nawet jak inne części się zepsują.

0

@Wibowit
Dzięki za zwrócenie uwagi na pojęcie "bufor ramki".

Czyli jeśli dobrze rozumiem każdy piksel ma swój własny adres i przypisane mu wartości (np kolor), a procesor w zależności od sytuacji zmienia wartości pikseli. Tak jak byśmy mieli tablice dwuwymiarową i co jakiś czas coś byśmy w niej zmieniali i pokazywali całą.

1

O tym co ma być odrysowane decyduje podsystem graficzny, menadżer okienek. Przy ruchu kursora to zależne jest od implementacji. Wydajniej jest zaktualizować fragment dużego bufora niż całość wgrać na nowo do pamięci graficznej. Monitor przy każdym cyklu odświeżania dostaje całość. Chyba, że coś się zmieniło w tej kwestii to mnie poprawcie.

0
neonek911 napisał(a):

Monitor przy każdym cyklu odświeżania dostaje całość. Chyba, że coś się zmieniło w tej kwestii to mnie poprawcie.

Tak zmnieło się od czasu odejścia od analogowego połączenia kablem vga.

5

do monitora za każdym razem wysyłany jest cały obraz z ramki
za to w ramce może być zmieniane tylko kilka pikseli tak żeby poruszyć nr kursor

stare monitory CRT to naprawdę proste urządzenia - w uproszczeniu masz działo elektronowe napieprzające na luminofor który w wyniku tego świeci
to działo jest odchylane przez cewki od lewa do prawej od góry do dołu i świeci po kolei na każdy piksel z taką siłą jaką dostaje w idealnie zsynchronizowanym sygnale r,g i b
nie było żadnej pamięci ani niczego więc cały czas musiał być wysyłany cały obraz i to co najmniej 60 razy na sekundę żeby nie widać
co prawda odchyleniem też się steruje przez kabel - osobne żyły do odchylania pionowego i poziomego więc możliwe było stworzenie urządzeń które sygnał wysyłały wektorowo rysując linie za pomocą sygnału odchylania - tak było w konsoli Vectrex
ale im więcej obiektów na ekranie tym dłużej trwało rysowanie i gry spowalniały - to niezbyt fajna rzecz
w rysowaniu od lewej do prawej i z góry na dół czas odświeżania ekranu jest stały
w kablu dvi dalej masz żyły analogowe, dzięki czemu możesz podpiąć stary monitor przez przejściówkę
jest też sygnał cyfrowy ale nadal nadaje wszystkie piksele po kolei
dopiero w kablu HDMI sygnał MOŻE być zakodowany, skompresowany; transmisja jest bardziej złożona, typowo cyfrowa i może zawierać tylko zmienioną część obrazu

nie wiem o czym konkretnie chcesz usłyszeć

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1