Witam,
chciałem się zapytać czy ktoś wie jak wygląda funkcja trygonometryczna od środka - np. taki cos(x)? Jak x = 1 to cos(1) = około 0,54, cos(0) = 0 a cos(-1) to również 0,54 -> ale skąd to się bierze?!
Plz wyjaśnijcie mi to bo strasznie mnie to nurtuje a nie mogę zrozumieć wikipedii :(
Pozdrawiam
o coś takiego pytasz?
W sumie to tak, jednak byłem przekonany, że jest inny wzór gdyż ten jest dość hmm... obliczeniożerny :). Trudno mi sobie wyobrazić, że gdy w programie wpisuję cos(300) to program liczy to z tego wzoru :/ wydawało mi się, że jest jakiś mniej skomplikowany, który można łatwo i szybko obliczyć :-)
Pozdrawiam i dziękuję
Źródła uClibc:
/*
* ====================================================
* Copyright (C) 1993 by Sun Microsystems, Inc. All rights reserved.
*
* Developed at SunPro, a Sun Microsystems, Inc. business.
* Permission to use, copy, modify, and distribute this
* software is freely granted, provided that this notice
* is preserved.
* ====================================================
*/
/* sin(x)
* Return sine function of x.
*
* kernel function:
* __kernel_sin ... sine function on [-pi/4,pi/4]
* __kernel_cos ... cose function on [-pi/4,pi/4]
* __ieee754_rem_pio2 ... argument reduction routine
*
* Method.
* Let S,C and T denote the sin, cos and tan respectively on
* [-PI/4, +PI/4]. Reduce the argument x to y1+y2 = x-k*pi/2
* in [-pi/4 , +pi/4], and let n = k mod 4.
* We have
*
* n sin(x) cos(x) tan(x)
* ----------------------------------------------------------
* 0 S C T
* 1 C -S -1/T
* 2 -S -C T
* 3 -C S -1/T
* ----------------------------------------------------------
*
* Special cases:
* Let trig be any of sin, cos, or tan.
* trig(+-INF) is NaN, with signals;
* trig(NaN) is that NaN;
*
* Accuracy:
* TRIG(x) returns trig(x) nearly rounded
*/
#include "math.h"
#include "math_private.h"
double sin(double x)
{
double y[2],z=0.0;
int32_t n, ix;
/* High word of x. */
GET_HIGH_WORD(ix,x);
/* |x| ~< pi/4 */
ix &= 0x7fffffff;
if(ix <= 0x3fe921fb) return __kernel_sin(x,z,0);
/* sin(Inf or NaN) is NaN */
else if (ix>=0x7ff00000) return x-x;
/* argument reduction needed */
else {
n = __ieee754_rem_pio2(x,y);
switch(n&3) {
case 0: return __kernel_sin(y[0],y[1],1);
case 1: return __kernel_cos(y[0],y[1]);
case 2: return -__kernel_sin(y[0],y[1],1);
default:
return -__kernel_cos(y[0],y[1]);
}
}
}
libm_hidden_def(sin)
/*
* ====================================================
* Copyright (C) 1993 by Sun Microsystems, Inc. All rights reserved.
*
* Developed at SunPro, a Sun Microsystems, Inc. business.
* Permission to use, copy, modify, and distribute this
* software is freely granted, provided that this notice
* is preserved.
* ====================================================
*/
/* __kernel_sin( x, y, iy)
* kernel sin function on [-pi/4, pi/4], pi/4 ~ 0.7854
* Input x is assumed to be bounded by ~pi/4 in magnitude.
* Input y is the tail of x.
* Input iy indicates whether y is 0. (if iy=0, y assume to be 0).
*
* Algorithm
* 1. Since sin(-x) = -sin(x), we need only to consider positive x.
* 2. if x < 2^-27 (hx<0x3e400000 0), return x with inexact if x!=0.
* 3. sin(x) is approximated by a polynomial of degree 13 on
* [0,pi/4]
* 3 13
* sin(x) ~ x + S1*x + ... + S6*x
* where
*
* |sin(x) 2 4 6 8 10 12 | -58
* |----- - (1+S1*x +S2*x +S3*x +S4*x +S5*x +S6*x )| <= 2
* | x |
*
* 4. sin(x+y) = sin(x) + sin'(x')*y
* ~ sin(x) + (1-x*x/2)*y
* For better accuracy, let
* 3 2 2 2 2
* r = x *(S2+x *(S3+x *(S4+x *(S5+x *S6))))
* then 3 2
* sin(x) = x + (S1*x + (x *(r-y/2)+y))
*/
#include "math.h"
#include "math_private.h"
static const double
half = 5.00000000000000000000e-01, /* 0x3FE00000, 0x00000000 */
S1 = -1.66666666666666324348e-01, /* 0xBFC55555, 0x55555549 */
S2 = 8.33333333332248946124e-03, /* 0x3F811111, 0x1110F8A6 */
S3 = -1.98412698298579493134e-04, /* 0xBF2A01A0, 0x19C161D5 */
S4 = 2.75573137070700676789e-06, /* 0x3EC71DE3, 0x57B1FE7D */
S5 = -2.50507602534068634195e-08, /* 0xBE5AE5E6, 0x8A2B9CEB */
S6 = 1.58969099521155010221e-10; /* 0x3DE5D93A, 0x5ACFD57C */
double attribute_hidden __kernel_sin(double x, double y, int iy)
{
double z,r,v;
int32_t ix;
GET_HIGH_WORD(ix,x);
ix &= 0x7fffffff; /* high word of x */
if(ix<0x3e400000) /* |x| < 2**-27 */
{if((int)x==0) return x;} /* generate inexact */
z = x*x;
v = z*x;
r = S2+z*(S3+z*(S4+z*(S5+z*S6)));
if(iy==0) return x+v*(S1+z*r);
else return x-((z*(half*y-v*r)-y)-v*S1);
}
Kiwi napisał(a)
W sumie to tak, jednak byłem przekonany, że jest inny wzór gdyż ten jest dość hmm... obliczeniożerny :)
Nie aż tak. Kilka iteracji wystarczy – tak z 6.
Trudno mi sobie wyobrazić, że gdy w programie wpisuję cos(300) to program liczy to z tego wzoru :/
Procesor dysponuje gotowymi instrukcjami jak FSIN i FCOS.
wydawało mi się, że jest jakiś mniej skomplikowany, który można łatwo i szybko obliczyć :-)
Procesor jest szybszy od ciebie w liczeniu.