MFC czy warto sie uczyc

0

Witam

Koncze uczyć się C++ i zastanawiam się nad okienkowym pisaniem.
Przeczytałem że MFC(i ogólnie visual c++) juz umiera i warto zainteresować się :
Windows form C#
Java i jej frameworkami
C++ Builder

Wiec w co najlepiej inwestowac swój czas??

0

zalezy jakie aplikacje chcesz pisac?
win forms i java sa dobre do szybkiego napisania aplikacji biznesowej, nie specjalnie przybajerzonej
jesli chodzi o c++ to qt bedzie najlepszym wyborem
jesli chcesz bajeranckie gui malym wysilkiem to (okienka pod windows) najlepszym wyborem bedzie WPF
oczywiscie w biznesie nadal potrzeba wydajnych aplikacji przetwarzajacych dane i tu nadal c++ dobrze sie sprawdza

0
massther napisał(a)

zalezy jakie aplikacje chcesz pisac?

Przegladarke internetowa, gre wraz z obsługa Opengl, aplikacje serwerowe i do obsługi baz danych.

0

przegladarka internetowa wg mnie zdecydowanie c++ jesli chodzi o parsery etc. jesli chodzi o renderowanie to raczej producenci na kazda platforme staraja sie pisac odpowiednie warstwy, ktore dostosowane sa pod konkretny system i uzywaja jego konkretnych funkcji o rysowania elementow gui, ale nadal wybieraja raczej to najbardziej podstawowe api, aby nie narazac sie na dodatkowe narzuty
gra+opengl raczej tez c++, ale wcale mfc ci nie potrzebny, winApi wystarczy lub qt
aplikacje serwerowe, tu wg mnie moze byc sporo technologii uzytych, zdaje sie ze do lineage2 alternatywny soft do stawiania serwerkow tej gry byl w java i smigalo to jakos dla kilkusetek ludkow
obsluga bazy, to raczej klania sie sql, a wywolanie query z kazdego jezyka wyglada podobnie (pewien schemat podobny)

ale cos mi sie zdaje ze rzucasz sie na niemal row marianski, przegladarka, gra (rozumiem ze sieciowa, moze nawet mmo), jakis wydajna czesc serwerowa oraz bazka trzymajaca jakies dane uzytkownikow etc. sporo tego
poza tym myslisz ze swiat potrzebuje kolejnej przegladarki?

0

Koncze uczyć się C++

Optymista... :-)

0
Azarien napisał(a)

Koncze uczyć się C++

Optymista... :-)

młody jest i nie wie jak bluźni :>

0

http://www.acartoofar.co.uk/wp-content/uploads/2010/03/Teach-yourself-C++-in-21-days.png

MFC nie sprawia że mokną mi oczy, jednak całkiem przyjemnie się w tym pisze. Jak ma byc małe logiczne i przyjemne to może popatrz na FLTK ? Fajne i między platformowe, niekrowiaste i obsługuje opengl.

0

MFC? Ktoś w tym w ogóle coś tworzy? Przecież to brzydkie i niespójne jest.
MFC to nie jest synonim Visual C++, ten raczej ma się dobrze i chyba na wyrost są stwierdzenia, że umiera.

0

Z tym umieraniem MFC to nie byłbym do końca pewny - ms dalej to rozwija (przynajmniej jeżeli chodzi np. o kontrolki Visty w górę - MFC 10).
Jak dla mnie całkiem wygodne, ale miałem w sumie do czynienia poza tym tylko z WinAPI i trochę Swing (java). W sumie to zabrałem się za MFC, bo u mnie w robocie w tym kodzą i to raczej nie małe projekty(pomijając jave, vb i co tam jeszcze się przyśni :p).

0

MFC nie sprawia że mokną mi oczy, jednak całkiem przyjemnie się w tym pisze.

Gdy siadam do nowego środowiska okienkowego, na początku piszę taki "hello world": na formie etykieta, textbox, button.
Naciśnięcie przycisku ma spowodować wpisanie w etykietę tego co jest w polu tekstowym. Czyli na przykład

Label1.Text:=TextBox1.Text; // język Oxygene, WinForms

Dojście do tego na danej platformie, bez żadnych podręczników i tutoriali, zajmuje zwykle kilka minut. W Qt zajęło mi chyba z 15 minut, ze względu na dziwaczność środowiska Qt Creator (choć sama biblioteka taka zła już nie jest).
Natomiast w MFC męczyłem się chyba godzinę. I po tej godzinie wniosek miałem taki, że to czyste WinAPI naiwnie opakowane w klasy. Dziękuję za taką „przyjemność”.

0
Azarien napisał(a)

Czyli na przykład

Label1.Text:=TextBox1.Text; // język Oxygene, WinForms

W MFC też się da tak zrobić ;)
Co nie zmienia faktu, że MFC jest już rzeczywiście wiekowe, więc nowsze rozwiązania mogą być po prostu lepiej zaprojektowane (ze względu na doświadczenia ze wcześniejszych rozwiązań).

0

W MFC też się da tak zrobić ;)
Nie zaprzeczam — tylko mówię, ile czasu mi to zajęło…

0

No rzeczywiście, intuicyjne to to nie jest ;) Zdecydowanie trzeba się do tego przyzwyczaić.

0

Własnie ucze sie C++/ i komunikacji miedzyprocesowej w linux.
Myślałem że jak naucze sie sie dobrze visual to niebede miał problemow z QT.
Potem javy....

massther napisał(a)

przegladarka internetowa wg mnie zdecydowanie c++ jesli chodzi o parsery etc. jesli chodzi o renderowanie to raczej producenci na kazda platforme staraja sie pisac odpowiednie warstwy, ktore dostosowane sa pod konkretny system i uzywaja jego konkretnych funkcji o rysowania elementow gui, ale nadal wybieraja raczej to najbardziej podstawowe api, aby nie narazac sie na dodatkowe narzuty
gra+opengl raczej tez c++, ale wcale mfc ci nie potrzebny, winApi wystarczy lub qt
aplikacje serwerowe, tu wg mnie moze byc sporo technologii uzytych, zdaje sie ze do lineage2 alternatywny soft do stawiania serwerkow tej gry byl w java i smigalo to jakos dla kilkusetek ludkow
obsluga bazy, to raczej klania sie sql, a wywolanie query z kazdego jezyka wyglada podobnie (pewien schemat podobny)

ale cos mi sie zdaje ze rzucasz sie na niemal row marianski, przegladarka, gra (rozumiem ze sieciowa, moze nawet mmo), jakis wydajna czesc serwerowa oraz bazka trzymajaca jakies dane uzytkownikow etc. sporo tego
poza tym myslisz ze swiat potrzebuje kolejnej przegladarki?

Powyższe rzeczy można napisać w Visual studio

0
Walesa 100mln napisał(a)

Powyższe rzeczy można napisać w Visual studio

yyyyy, noooo, w notatniku tez sie da
VS to tylko IDE, skądinąd, najlepsze z jakim pracowalem, ale samo IDE nie napisze za ciebie kodu, algorytmow etc.

0
massther napisał(a)
Walesa 100mln napisał(a)

Powyższe rzeczy można napisać w Visual studio

yyyyy, noooo, w notatniku tez sie da
VS to tylko IDE, skądinąd, najlepsze z jakim pracowalem, ale samo IDE nie napisze za ciebie kodu, algorytmow etc.

Czy mniej wiecej podobnie sie pisze we Visual jak w QTas ? Pomijajac sygnaly.

0

nie ma czegos takiego jak visual do pisania programu!!!
qt to biblioteka, pewne api (application programing interface)
jak chcesz inne to pod win masz: winApi32 (C), mfc (C++)
visual studio to srodowisko programistyczne, tzn. IDE
visual c++ - to takze IDE, ktory wspiera programowanie tylko w c++, ale czy bedziesz pisal program przy uzyciu winapi, mfc, activex, com, qt, etc. to inna bajka
mieszasz pojecia

0
Walesa 100mln napisał(a)

Czy mniej wiecej podobnie sie pisze we Visual jak w QTas ? Pomijajac sygnaly.
Nie wiem jaki siusiak, ale jeśli myślisz o Qt Creator, to nie, nie pisze się podobnie. To już VS jest dużo bardziej podobne do Delphi/C++ Buildera niż do QtC.

0

Dla mnie na początku QT było dziwaczne i to bardzo, ale im dłużej w tym piszę tym bardziej dochodzę do wniosku że to chyba jedna z najlepszych bibliotek do natywnego C++, na drugim miejscu bym postawił wxWidgets. Czasy VCL i C++ Buildera chyba już minęły.

0
massther napisał(a)

nie ma czegos takiego jak visual do pisania programu!!!
qt to biblioteka, pewne api (application programing interface)
jak chcesz inne to pod win masz: winApi32 (C), mfc (C++)
visual studio to srodowisko programistyczne, tzn. IDE
visual c++ - to takze IDE, ktory wspiera programowanie tylko w c++, ale czy bedziesz pisal program przy uzyciu winapi, mfc, activex, com, qt, etc. to inna bajka
mieszasz pojecia

Kolega powiedział że sprzeda mi pare książek do visual C++ gdzie są głownie omawiane tematy :
mfc, activex, com,OBDC(czy coś takiego), grafika czasu rzeczywistego, Programowanie dla Internetu.
Przedział czasowy tych książek (02-08).

pomyślałem że naucze sie tych ksiazek i opengl.
Zobaczyłem inny podobny temat na tym forum tylko z sprzed 2lat. Tylko że część osób była za/przeciw.
co do QT (to chodziło mi o desinger QT KDE). Wiec myślałem że jak opanuje dobrze Visual studio i komunikacje miedzy procesowa w linuxie to nie bede miał problemów z QT.

Wiec czy warto uczyć się tych technologi i visual c++ na przyszłość??
Bo musze koledze dać odpowiedź do jutra.

Pozdrawiam

0

Według mnie nie warto uczyć się mfc. Warto C#, wpf i asp.net. A zamiast opengl directx - tutaj c++ ale mfc nie bedzie ci do niczego potrzebne.

0
othello napisał(a)

Według mnie nie warto uczyć się mfc. Warto C#, wpf i asp.net. A zamiast opengl directx - tutaj c++ ale mfc nie bedzie ci do niczego potrzebne.

a jakies podobne środowisko co można budować z klocków(jak we visual studio)??

0

No jak C# to Visual Studio. QT - QDevelop, wxWidgets - Code::Blocks.

0
Walesa 100mln napisał(a)

Kolega powiedział że sprzeda mi pare książek do visual C++ gdzie są głownie omawiane tematy :
mfc, activex, com,OBDC(czy coś takiego), grafika czasu rzeczywistego, Programowanie dla Internetu.
Przedział czasowy tych książek (02-08).

Sam COM to jest temat na grubą książkę (niestety w nie ma żadnej sensownej po polsku), ActiveX jest obiektem COM, spełniającym pewne wymagania, więc książki do "Visuala" co najwyżej pobieżnie wspomną, że coś takiego istnieje. COM jest już raczej przestarzałą technologią.

Poza tym IMO mylisz pojęcia: Visual C++ jest częścią większego oprogramowania jakim jest Visual Studio - to jest IDE (Integrated Development Envirnoment), a po polsku aplikacja w której piszesz program (taki sam można napisać nawet w notatniku jak się uprzesz).
Zanim zabierzesz się za okienka powinieneś dobrze opanować C++ (nie jakieś środowisko, a JĘZYK) plus paradygmat programowania obiektowego - bez tego lepiej się nie brać za okienka, bo będziesz pytał na forum o totalne podstawy tak naprawdę nie rozumiejąc co się dookoła dzieje.

Visual Studio jako program jest świetny do pisania programów z wykorzystaniem MFC jak i WindowsForms (C# lub C++/CLI)

0
byku_guzio napisał(a)

Visual Studio jako program jest świetny do pisania programów z wykorzystaniem MFC jak i WindowsForms (C# lub C++/CLI)

A ponadto aplikacji WPF, aplikacji webowych w technologii ASP.NET, animacji Silverlight, instalatorów i wielu innych rzeczy w kilku językach. Ostatnio nawet ponoć rozbudowano w nim wsparcie dla JS.
Nie jest to oczywiście jedyne wypasione IDE do prawie wszystkiego, chodzi mi o to, że warto zacząć odróżniać język od technologii i język od IDE. Im prędzej, tym lepiej.

0

Wiec co powinienem brać żeby móc napisać aplikacje podobną do windowsowego painta lub coś z podobnymi okienkami??

0
Walesa 100mln napisał(a)

Wiec co powinienem brać żeby móc napisać aplikacje podobną do windowsowego painta lub coś z podobnymi okienkami??

Jesli bym wziął biblioteke QT i napisał program pod KDE. Czy będzie on działał też pod windowsem bo wtedy było by ukoronowanie.

I czy było by tak pięknie żeby połączyć QT np z funkcjami systemowymi(sygnałami, potokami nazwanymi, kolejką komunikatów).

0

Tak jak napiszesz (bez specjalnego wydziwiania i stosowania funkcji dostepnych tylko w obrebie systemu) to bedzie dzialal ale nie w takim sensie jak java. Bedzie trzeba skompilowac na odpowiednie platformy.

Ja tez sklaniam, sie ze jesli chodzi o c++ to QT jest w miare (na pewno wole od MFC mimo, ze ma pogiete jak dla mnie sygnaly). O winapi na czysto to na pewno nalezy zapomniec przy przecietnych aplikacjach.

0

MFC - zależy co chcesz pisać, jeżeli aplikację wieloplatfomową to nie, ale jeżeli to ma być program dedykowny pod Windows w konkretnym celu, a szczególnie gdy chodzi o współpracę programu z jakimś urządzeniem to MFC jest najlepsze. Daje ci przyzwoity interfejs okienkowy, grafikę GDI, GDI+, OPEN GL, Direct X bez większego problemu, (Windows Forms też tam możesz używać), bazy danych też nie stanowią problemu, Net też nie, a poza tym możesz tam robić co chcesz z systemem i sprzętem (jak ja to nazywam "dojście do blachy") i kod wygenerowany jest szybki!!!. Ponadto programy, które napisałam 12 lat temu chodzą od Win95 do Win7 bez problemu, bo można kod skompilować z biliotekami i dopóki podstawowe mechanizmy Windows, programy będą działały. Ponadto, zawsze w procesie kompilacji możesz określić minimalny nr windowsa, pod którym ma chodzić program. Mozesz pisać aplikacje na 98 nawet jak piszesz pod 7ką. Wady nie piszesz tak łatwo i prymitywmie kropka. metoda.po kropce, trochę musisz znać C,C++, ale perspektywy masz szerokie. Pewnie Microsoft pisze aplikacje w MFC dodając kolejną wersję nie bez powodu, w końcu on pisze pod Windows.

0
Walesa 100mln napisał(a)

Witam

Koncze uczyć się C++ i zastanawiam się nad okienkowym pisaniem.
Przeczytałem że MFC(i ogólnie visual c++) juz umiera i warto zainteresować się :
Windows form C#
Java i jej frameworkami
C++ Builder

Wiec w co najlepiej inwestowac swój czas??

MFC - zależy co chcesz pisać, jeżeli aplikację wieloplatfomową to nie, ale jeżeli to ma być program dedykowny pod Windows w konkretnym celu, a szczególnie gdy chodzi o współpracę programu z jakimś urządzeniem to MFC jest najlepsze. Daje ci przyzwoity interfejs okienkowy, grafikę GDI, GDI+, OPEN GL, Direct X bez większego problemu, (Windows Forms też tam możesz używać), bazy danych też nie stanowią problemu, Net też nie, a poza tym możesz tam robić co chcesz z systemem i sprzętem (jak ja to nazywam "dojście do blachy") i kod wygenerowany jest szybki!!!. Ponadto programy, które napisałam 12 lat temu chodzą od Win95 do Win7 bez problemu, bo można kod skompilować z biliotekami i dopóki podstawowe mechanizmy Windows, programy będą działały. Ponadto, zawsze w procesie kompilacji możesz określić minimalny nr windowsa, pod którym ma chodzić program. Mozesz pisać aplikacje na 98 nawet jak piszesz pod 7ką. Wady nie piszesz tak łatwo i prymitywmie kropka. metoda.po kropce, trochę musisz znać C,C++, ale perspektywy masz szerokie. Pewnie Microsoft pisze aplikacje w MFC dodając kolejną wersję nie bez powodu, w końcu on pisze pod Windows.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1