Flutter i aplikacje desktop

0

Na razie trochę sobie czytałem na temat Fluttera i widzę ze wygląda to bardzo obiecująco.
Jezeli myślał bym nad aplikacją "Desktop Windows/Mobile/Desktop MacOS" to czy w tym momencie warto się zastanawiać nad flutterem ?

2

Na razie desktop we Flutterze to bardziej eksperyment albo bardzo wczesna alfa, ale myślę, że za jakiś czas to doprowadzą do jakiejś sensownej postaci.

Także odpowiadając na pytanie - aktualnie nie ma to sensu - patrząc w kontekście technologii, w której masz za miesiąc napisać działającą apkę i przekazać ją swojemu klientowi. Ale patrząc perspektywicznie to sens jest bardzo duży, ale trzeba pamiętać o ryzyku, że plany się zmienią i wersja desktop się nigdy nie pojawi ;)

1

Jeśli myślisz nad aplikacją desktop oraz mobile, to może zrób zwyczajną stronę internetową? ;-)

Sam trochę kombinowałem z Flutterem i choć pisze się w nim całkiem przyjemnie (pod względem składni języka, ekosystemu oraz ogólnej produktywności), to IMHO próbując zaoferować tak szeroki wachlarz platform lepiej uderzać w web.

1

Nigdy nie używałem Fluttera, ale przy pytaniach

czy technologia/framework/technika x jest przyszłościowa/czy warto wchodzić?

często używam Technology Radar od firmy Thoughtworks. Jest to zestawienie technilogii/technik publikowane najczęściej raz na pół roku. Akurat Flutter był ostatnio w edycji z listopada 2019. Miał tam wtedy status trial:

Worth pursuing. It is important to understand how to build up this capability. Enterprises should try this technology on a project that can handle the risk.

Wrzucam jako ciekawostkę, może kogoś zainteresuje.

4

We flutterze fajnie robi się drobne animacje, takie rzeczy są dość przyjemne (myślę, że nawet junior w takie rzeczy się wdroży), dużo gotowych rzeczy pod kątem animacji, dużo youtubów, bardzo łatwo jest się rozkręcić jeśli wcześniej miało się trochę doświadczenia z gui, i reactem - a tak było w moim przypadku. Oczywiście nie wszystkie wizualne rzeczy są proste, niektóre wymagają obejść także to nie jest tak, że z automatu są super efekty, ale po prostu jest trochę lżej niż np. z react native czy kivy.

Na minus to głównie bazy. Słabo jest z nimi na flutterze, społeczność fluttera nie dorobiła się jeszcze niczego konkretnego, większość rzeczy jest strasznie ograniczona, i trzeba iść na kompromisy.

A tak z prywatnych rzeczych największym rozczarowaniem dla mnie jest:

  1. Hot reloading okazuje się dużo słabszy niż praca z REPL - hot reloading jest super gdy chodzi o wypracowanie nowego widgetu, ale jak aplikacja się komplikuje to hot reloading nie ma podstaw by wymusić pewne akcje (choćby przekształcenie stanu na życzenie, w widgetach to jeszcze jakoś ujdzie gdy człowiek się cofnie, ale stan w wydzielonej logice jest znacznie trudniej jest podmienić), także trzeba więcej klikać albo częściej resetować :-/

  2. Są momenty gdzie tworzenie kodu w oparciu o widgety (lub komponenty w stylu reactowym) bardziej to wszystko zaciemnia. Ja np. rozumiem, że react jest lepszy niż manipulowanie bezpośrednie na DOM w przeglądarce, i wtedy używasz react, ma to dodatkowo plus jak łączysz z programowaniem funkcyjnym, ale we flutterze gdzie obiektówka to domyślny sposób to to takie domyślne podejście to ja odbieram to za zbyt skomplikowane, jakbym miał kodować obiektowo to wolałbym, żeby to sprowadzało się do tego co jest w Qt lub kivy, a tak to powstaje bardziej złożony kod niż sytuacja tego wymaga.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0