Pierwsza umowa B2B, pytania o zwyczaje

0

Witam, podpisuje pierwszą umowę B2B i chciałbym się zapytać o parę kwestii:

  1. Monitoring:
    Zleceniobiorca wyraża zgodę na wykonywanie przez Zleceniodawcę zdalnego monitoringu oprogramowania i plików zainstalowanych na (sprzęt który dostane) [...] monitoring wykorzystania aplikacji, monitoring zainstalowanego na Sprzęcie oprogramowania oraz plików.
    + (skrócone przeze mnie) monitoring będzie jawny (informacja w pasku zadań) oraz nie używany do kontroli poczty elektronicznej.

    Jak częste jest takie coś i do czego głównie to służy? Bezpieczeństwo sprzętu/danych/informacji firmowych? Obserwowanie jak/ile ktoś pracuje? Rozumiem, że raczej nie będą na mnie patrzeć przez kamerkę i słuchać przez mikrofon? :p

  2. [...] Zleceniobiorcy przysługują w każdym miesiącu dwa dni robocze [...] wolne od świadczenia usług.

    Czyli coś jak urlop z UoP? Jak to zazwyczaj działa przy B2B, są jakieś standardy czy zależy od firmy? Chodzi mi głownie o takie rzeczy jak kumulacja (czy można te 2 dni dołożyć do następnego miesiąca itd.), opcjonalność (czy mogę ich nie użyć, i czy wtedy będzie liczone to jako nadgodziny?), oraz planowanie (czy to ja ustalam kiedy te dni przysługują? Jeśli tak to muszę je określić z wyprzedzeniem?)

  3. rozliczane na podstawie [...] zestawienia godzin pracy, które prowadził będzie Zleceniobiorca.

    Chodzi o tzw. ewidencję czasu pracy, tak? Jak zazwyczaj taką rzecz prowadzicie?

I jeszcze dodatkowe pytanie: jeśli np. zacznę pracować w środku miesiąca, to jak obliczyć na ile wystawić fakturę za ten przepracowany okres? (W umowie mam tylko ile jest za miesiąc + stawka za każdą godzinę nadgodzin).

Z góry dziękuje za odpowiedzi, pozdrawiam.

1

Jak na hejtera UoP-B2B przystało...

[...] Zleceniobiorcy przysługują w każdym miesiącu dwa dni robocze [...] wolne od świadczenia usług.

...przecież to nic innego jak zakamuflowany urlop :D

Chodzi o tzw. ewidencję czasu pracy, tak? Jak zazwyczaj taką rzecz prowadzicie?

Skoro płacą za godzinę, to chcą wiedzieć ile faktycznie godzin świadczyłeś usługi.

Jak częste jest takie coś i do czego głównie to służy? Bezpieczeństwo sprzętu/danych/informacji firmowych? Obserwowanie jak/ile ktoś pracuje? Rozumiem, że raczej nie będą na mnie patrzeć przez kamerkę i słuchać przez mikrofon? :p

To tak samo jak byś był od kładzenia pytek i byś wyraził zgodę na nagrywanie twojej pracy.

2
.andy napisał(a):

Jak na hejtera UoP-B2B przystało...

[...] Zleceniobiorcy przysługują w każdym miesiącu dwa dni robocze [...] wolne od świadczenia usług.

...przecież to nic innego jak zakamuflowany urlop :D

Ale zaraz jest jeszcze lepiej bo

Chodzi o tzw. ewidencję czasu pracy, tak? Jak zazwyczaj taką rzecz prowadzicie?

Skoro płacą za godzinę, to chcą wiedzieć ile faktycznie godzin świadczyłeś usługi.

A dalej:

I jeszcze dodatkowe pytanie: jeśli np. zacznę pracować w środku miesiąca, to jak obliczyć na ile wystawić fakturę za ten przepracowany okres? (W umowie mam tylko ile jest za miesiąc + stawka za każdą godzinę nadgodzin).

Czyli stawka stała za miesiąc i nadgodziny XD XD XD

Rozumiem, że raczej nie będą na mnie patrzeć przez kamerkę i słuchać przez mikrofon? :p

No to mało w życiu widziałeś. Ja widziałem dwa szwedzkie teamy gdzie wszyscy cały czas mieli mieć włączane kamery (na UoP). Jak mnie przesieśli do jednego z nich to zmieniłem pracę

1
  1. Monitoring:
    Zleceniobiorca wyraża zgodę na wykonywanie przez Zleceniodawcę zdalnego monitoringu oprogramowania i plików zainstalowanych na (sprzęt który dostane) [...] monitoring wykorzystania aplikacji, monitoring zainstalowanego na Sprzęcie oprogramowania oraz plików.
    + (skrócone przeze mnie) monitoring będzie jawny (informacja w pasku zadań) oraz nie używany do kontroli poczty elektronicznej.
    Jak częste jest takie coś i do czego głównie to służy? Bezpieczeństwo sprzętu/danych/informacji firmowych? Obserwowanie jak/ile ktoś pracuje? Rozumiem, że raczej nie będą na mnie patrzeć przez kamerkę i słuchać przez mikrofon? :p

Są różne narzędzia, nie mniej jednak to zazwyczaj jakiś rak i bym uciekał.
Miałem styczność jedynie z narzędziem pokazującym ile czasu jesteś przysłowiowe "AFK" i jak długo masz otwarte dane narzędzie. W praktyce wystarczy machać co jakiś czas myszką.

  1. [...] Zleceniobiorcy przysługują w każdym miesiącu dwa dni robocze [...] wolne od świadczenia usług.

    Czyli coś jak urlop z UoP? Jak to zazwyczaj działa przy B2B, są jakieś standardy czy zależy od firmy? Chodzi mi głownie o takie rzeczy jak kumulacja (czy można te 2 dni dołożyć do następnego miesiąca itd.), opcjonalność (czy mogę ich nie użyć, i czy wtedy będzie liczone to jako nadgodziny?), oraz planowanie (czy to ja ustalam kiedy te dni przysługują? Jeśli tak to muszę je określić z wyprzedzeniem?)

Nigdy nie miałem styczności z miesięcznym okresem, bo brzmi to też tak, że nie możesz wziąć więcej niż 3 dni, bo masz 2 dni no i nie uściślone jest czy one przechodzą czy nie :P
Niemniej jednak częściej są to umowy gentelmeńskie. Ja miałem raz wpisane coś w tym stylu, ale bezpłatnych dni maksymalnych w roku (żebym jednak bardziej świadczył te usługi niż nie)

Czy przechodzi - zależy jak się dogadasz. Czy wypłacają? Zależy jak się dogadasz. Co z odbiorem/nadgodzinami? Zależy jak się dogadasz. Wyprzedzenie? Zależy jak się dogadasz... lub wszystko wpiszesz w umowę :P

  1. rozliczane na podstawie [...] zestawienia godzin pracy, które prowadził będzie Zleceniobiorca.

W przypadku ryczałtowej stawki brzmi trochę bez sensu. Ma to sens jak masz stawkę godzinową. Może to jakiś excel w stylu 21 wierszy (dni) "programowałem" x 8h

I jeszcze dodatkowe pytanie: jeśli np. zacznę pracować w środku miesiąca, to jak obliczyć na ile wystawić fakturę za ten przepracowany okres? (W umowie mam tylko ile jest za miesiąc + stawka za każdą godzinę nadgodzin).

W takim przypadku musisz się zapytać firmy, bo jak to regularny miesiąc gdzie stawka jest ładnie podzielna (np. 20 dni roboczych w miesiącu, a Ty zaczynasz idealnie w 10. to wystawisz 1/2 wartości faktury) to problemu nie ma, w każdym innym raczej jest (czy zaokrąglać coś do góry czy w dół, czy wyliczać stawkę dzienną uwzględniając urlop czy nie :))

1

Jak częste jest takie coś i do czego głównie to służy? Bezpieczeństwo sprzętu/danych/informacji firmowych? Obserwowanie jak/ile ktoś pracuje?

Właśnie sam sobie odpowiedziałeś na to pytanie. Imo to nie powinno być dopuszczalne na B2B, nie jest to chyba zbyt częsta praktyka, wszak teoretycznie to ty jesteś sam sobie szefem, a zleceniodawca to Twój klient i możesz mieć przecież innych klientów w tym samym czasie.

Rozumiem, że raczej nie będą na mnie patrzeć przez kamerkę i słuchać przez mikrofon? :p

W cytacie masz napisane wprost, co będą sprawdzać, tzn. monitoring wykorzystania aplikacji i monitoring zainstalowanego oprogramowania/aplikacji/plików. Co to znaczy i co się wlicza w ten monitoring oprogramowania właściwie, to my już nie wiemy, najlepiej dopytać u źródła lub doprecyzować w umowie.

Czyli coś jak urlop z UoP? Jak to zazwyczaj działa przy B2B, są jakieś standardy czy zależy od firmy?

Zależy od umowy i firmy. Nie ma ogólnie narzuconych standardów, jeśli chodzi o B2B. Kiedyś to w ogóle mało kto miał "urlop" na B2B i zazwyczaj to się kalkulowało w stawkę za godzinę, żeby sobie "zniwelować" brak urlopu. Gdyby chodziło o UoP, to te kwestie reguluje kodeks pracy.

Chodzi o tzw. ewidencję czasu pracy, tak? Jak zazwyczaj taką rzecz prowadzicie?

Raportowanie dnia pracy

(W umowie mam tylko ile jest za miesiąc + stawka za każdą godzinę nadgodzin).

Nie masz sprecyzowane, ile masz tych godzin wyrobić w miesiącu lub kiedy jest rozliczenie? Osoba na UoP w zależności od miesiąca może pracować 160, 168, 172 h za te same wynagrodzenie, więc w przypadku np. urlopu bezpłatnego dzieli się wynagrodzenie przez liczbę godzin roboczych z danego miesiąca i masz wtedy stawkę za godzinę w danym miesiącu.

0
PsychicHacK napisał(a):
  1. Monitoring:
    Zleceniobiorca wyraża zgodę na wykonywanie przez Zleceniodawcę zdalnego monitoringu oprogramowania i plików zainstalowanych na (sprzęt który dostane) [...] monitoring wykorzystania aplikacji, monitoring zainstalowanego na Sprzęcie oprogramowania oraz plików.
    + (skrócone przeze mnie) monitoring będzie jawny (informacja w pasku zadań) oraz nie używany do kontroli poczty elektronicznej.

Firma ma komputer, to ma prawo sprawdzać co na nim jest. Chociażby pod kątem lewych aplikacji.

Czyli coś jak urlop z UoP? Jak to zazwyczaj działa przy B2B, są jakieś standardy czy zależy od firmy? Chodzi mi głownie o takie rzeczy jak kumulacja (czy można te 2 dni dołożyć do następnego miesiąca itd.), opcjonalność (czy mogę ich nie użyć, i czy wtedy będzie liczone to jako nadgodziny?), oraz planowanie (czy to ja ustalam kiedy te dni przysługują? Jeśli tak to muszę je określić z wyprzedzeniem?)

Tak jak się dogadasz. Płacą ci za te 2 dni? Taki typowy absurdzik - ty chcesz pracować jak na umowę o pracę, pracodawca też tak często woli, państwo by tego chciało, ale pracujesz b2b, bo uop sie nie opłaca.

  1. rozliczane na podstawie [...] zestawienia godzin pracy, które prowadził będzie Zleceniobiorca.

    Chodzi o tzw. ewidencję czasu pracy, tak? Jak zazwyczaj taką rzecz prowadzicie?

Zależy od firmy i kogoś, kto tę ewidencję zatwierdza i wymogów firmy. Zwykle jakiś excel, albo webowy odpowiednik, gdzie wpisujesz ile czasu spędziłeś każdego dnia na pracy. Raz na miesiąc wpisujesz wszędzie 8 i z głowy. Raz miałem jakies tam przygotowane zadania, oczywiście żadne nawet w pobliżu tego co faktycznie robię, to uprawiałem falliczny ascii art.

I jeszcze dodatkowe pytanie: jeśli np. zacznę pracować w środku miesiąca, to jak obliczyć na ile wystawić fakturę za ten przepracowany okres? (W umowie mam tylko ile jest za miesiąc + stawka za każdą godzinę nadgodzin).

Liczysz ile dni roboczych miałeś w miesiącu, ile dni roboczych miał cały miesiąc, z proporcji liczysz ile masz kasy z podstawy. Jak przepracowałeś więcej, to nadwyżkę traktujesz jako nadgodziny. Pytanie, czy są chętni na te nadgodziny.

0
PsychicHacK napisał(a):

Witam, podpisuje pierwszą umowę B2B i chciałbym się zapytać o parę kwestii:

  1. Monitoring:
    Zleceniobiorca wyraża zgodę na wykonywanie przez Zleceniodawcę zdalnego monitoringu oprogramowania i plików zainstalowanych na (sprzęt który dostane) [...] monitoring wykorzystania aplikacji, monitoring zainstalowanego na Sprzęcie oprogramowania oraz plików.
    + (skrócone przeze mnie) monitoring będzie jawny (informacja w pasku zadań) oraz nie używany do kontroli poczty elektronicznej.

    Jak częste jest takie coś i do czego głównie to służy? Bezpieczeństwo sprzętu/danych/informacji firmowych? Obserwowanie jak/ile ktoś pracuje? Rozumiem, że raczej nie będą na mnie patrzeć przez kamerkę i słuchać przez mikrofon? :p

To zależy. Im większa firma, tym większa kontrola, ale też większy profesjonalizm.
Kup drugi laptop i nigdy nie mieszaj spraw prywatnych z firmowymi.
Jeśli się boisz o podglądanie, to zaklej kamerkę.
Nie podłączaj poczty firmowej do komórki, nie instaluj Slacka firmowego w komórce.

W ten sposób nigdy nie będziesz miał dylematów etycznych i znacząco ograniczasz ryzyko wtopy.

  1. [...] Zleceniobiorcy przysługują w każdym miesiącu dwa dni robocze [...] wolne od świadczenia usług.

    Czyli coś jak urlop z UoP? Jak to zazwyczaj działa przy B2B, są jakieś standardy czy zależy od firmy? Chodzi mi głownie o takie rzeczy jak kumulacja (czy można te 2 dni dołożyć do następnego miesiąca itd.), opcjonalność (czy mogę ich nie użyć, i czy wtedy będzie liczone to jako nadgodziny?), oraz planowanie (czy to ja ustalam kiedy te dni przysługują? Jeśli tak to muszę je określić z wyprzedzeniem?)

To są pytania do twojego pracodawcy zleceniodawcy. Raczej będzie standardowa kumulacja, ale możesz się dopytać przed podpisaniem umowy. Urlopy w IT są zwykle super luźne. Pojedyncze dni bierzesz bez problemu, dłuższe urlopy uzgadniasz trochę wcześniej z zespołem.

  1. rozliczane na podstawie [...] zestawienia godzin pracy, które prowadził będzie Zleceniobiorca.

    Chodzi o tzw. ewidencję czasu pracy, tak? Jak zazwyczaj taką rzecz prowadzicie?

Chodzi o to, że będziesz wprowadzać godziny do systemu już istniejącego w firmie. Nie musisz prowadzić autorskiego dzienniczka. To jest zapis dyscyplinujący zleceniobiorcę, bo ludzie nie znoszą wypełniać TS, a lubią dostawać wynagrodzenie.

0

Imo to nie powinno być dopuszczalne na B2B, nie jest to chyba zbyt częsta praktyka, wszak teoretycznie to ty jesteś sam sobie szefem, a zleceniodawca to Twój klient i możesz mieć przecież innych klientów w tym samym czasie.

Monitoring jest na sprzęcie klienta który dostane, więc z tym nie powinno być problemów.

Nie masz sprecyzowane, ile masz tych godzin wyrobić w miesiącu lub kiedy jest rozliczenie?

Mam tylko napisane, że mam świadczyć usługi "w dni robocze, tj. od poniedziałku do piątku za wyjątkiem dni świątecznych oraz dni ustawowo wolnych od pracy." i że mam 2 dni wg. powyższej definicji wolne.

W przypadku ryczałtowej stawki brzmi trochę bez sensu. Ma to sens jak masz stawkę godzinową. Może to jakiś excel w stylu 21 wierszy (dni) "programowałem" x 8h

Mam jedną stawkę za cały miesiąc, godzinową tylko za nadgodziny, ale z tego co czytałem to takie ewidencjonowanie jest wymagane przez prawo, żeby udowodnić że ktoś nie pracuje poniżej minimalnej stawki godzinnej.

Dziękuje wszystkim za odpowiedzi.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1