Wątek przeniesiony 2020-12-27 23:23 z Inżynieria oprogramowania przez cerrato.

Pierwszy startup - co muszę wiedzieć?

1

Mam pomysł na stworzenie aplikacji, po rozmowie z kilkoma osobami nie związanymi z IT, wygląda na to, że mogłaby ona zostać całkiem dobrze odebrana. Mam też umiejętności by samemu ją zaimplementować, szczególnie ze nie jest to jakiś rocket science. Do tego kolejna narodowa kwarantanna, czyli więcej czasu, i po prostu chciałym spróbować co z tego wyjdzie. Co do samej aplikacji, nie chciałbym za dużo o niej pisać, z technicznego punktu widzenia to standardowa aplikacja webowa - baza danych, backend i frontend. Pozostaje jednak kilka kwestii, w których jestem zielony lub po prostu mam dużo mniejsze doświadczenie:

  1. Monetyzacja - nie napalam się, że zostanę drugim Zuckerbergiem, ale nie ukrywam że głównym motywatorem jest tutaj chęć zarobienia paru zł. Jak do tego z początku podejść? Docelowo wydaje mi się, że najlepszą opcją w przypadku takiej aplikacji będzie coś w rodzaju darmowego konta i konta premium, które daje użytkownikowi kilka benefitów. Może jednak z początku warto zacząć tylko od darmowego konta i zarabiać na reklamach? Zebrać feedback od użytkowników i wtedy dodawać funkcjonalności (bądź porzucić projekt ;)). Obawiam się tylko, że jeżeli faktycznie będzie zainteresowanie, to samemu mogę mieć małe moce przerobowe by szybko rozwijać aplikację o nowe funkcjonalności

  2. Powiedzmy, że mam coś w rodzaju abonamentu, użytkownik płaci przez PayU 30zł i ma dostęp przez 30 dni. Na potrzeby mojej aplikacji nie potrzebuje przechowywać żadnych danych osobowych, jeżeli więc w swoim systemie zapiszę minimum danych czyli np. identyfikator użytkownika, date i status płatności, to żadne RODO i związane z tym obowiązki i ewentualne kary mnie nie dotyczą?

  3. Kontynując punkt poprzedni - w teorii cała integracja z systemem płatności nie wygląda skomplikowanie, jak to jest naprawdę, o co trzeba zadbać i mieć na uwadzę biorąc się za to? Jak to wygląda z poziomu web security, czy może coś pójść nie tak przez co cała odpowiedzialność spada na mnie?

  4. Co jeżeli ktoś kupi wspomniany dostęp do mojej aplikacji a coś się stanie, np. atak DDOS, albo źle napiszę system i wszystko się położy przy 20 użytkownikach. Czy jest jakoś uwarunkowane prawnie co wpisuje w regulaminie, czy mogę np. dodać zapisek, że w przypadku takich awarii po prostu przedłużam dostęp do konta premium o kilka dni i gotowe?

  5. Security - tutaj moja wiedza jest dość skromna. Rozumiem, że odpowiedni hosting załatwia rzeczy jak np. ochronę przed DDOS czy coś podobnego? Co faktycznie zostaje do zrobienia po mojej stronie, by wszystko było maksymalnie bezpieczne i nie podatne na różne ataki? Mam jakiegoś VPSa na projekty "do szuflady" i od pierwszego dnia ktoś brute forcem próbuje mi tam wbić przez SSH.

  6. Reklama - zacząć pewnie można od poczty pantoflowej przez FB czy znajomych, jeżeli się okaże że to projekt ma potencjał to jestem skłonny zainwestować w reklamę. Pytanie tylko gdzie, jak i ile potrzeba kasy by miało to ręce i nogi?

  7. Jak projekt już wystartuje i powiedzmy, że zacznie generować jakiś przychód, co wtedy? Zakładać działalność (pracuje na UoP)? Czy są inne drogi, może nie muszę nic robić? Bo koszt utrzymania serwera, ZUS i inne podatki dość szybko mogą przerosnąć ewentualne przychody z aplikacji.

To tyle, przynajmniej póki co. Jakakolwiek informacja się przyda, bo póki co to mnie głównie wstrzymuje przed zaczęciem pisania samej aplikacji - czy proces z wejściem z taką aplikacją na produkcje i oddanie jej do użytku za pieniądze to nie jest pole minowe, na które lepiej nie wchodzić nie mając odpowiedniego doświadczenia.

1

Zapoznaj sie z https://www.amazon.com/Lean-Startup-Entrepreneurs-Continuous-Innovation/dp/0307887898 Dobra ksiazka. Czesto na hackernews sa ciekawe artykuly na temat startupow.

Idz do ksiegowej, doradcy podatkowego. Z tego co wiem jak jestes na uopie a masz firme wlasna to nie musisz placic zusu albo placisz do 200zl za cos.

1

Poczytaj https://www.goodreads.com/book/show/13557008-the-startup-owner-s-manual
To naprawdę prowadzi krok po kroku, więc nie czytaj "jak książkę", tylko poszukaj konkretnie odpowiedzi na Twoje pytania.

1

1) odnośnie sposobu monetaryzacji to ciężko coś doradzić. Bo napisałeś na tyle ogólnie, że to może być cokolwiek. Inaczej się sprzedaje apki dla firm, inaczej dla osób dorosłych, a inaczej dla dzieciaków. Ale co do zasady to z grubsza jak piszesz - masz 2 sposoby zarabiania: sprzedaż dostęþu do aplikacji oraz reklamy. Reklamy to raczej w grach albo aplikacjach gadżetowych, ale jeśli Twoim rynkiem docelowym są firmy, to nie pchaj reklam w żadnym razie, raczej daj ograniczoną funkcjonalność za darmo, a sprzedawaj usługi dodatkowe.

**2) Jeśli nie masz żadnych danych osobowych to nie musisz się RODO przejmować. Ale tutaj uważaj, bo takie rzeczy jak adres mailowy czy IP także mogą pod ten paragraf podlegać.
**
4)
Myślę, że tak - ale to lepiej przegadać z prawnikiem i nie tak ogólnie, ale omówić konkretne zapisy.

5) jak masz VPS to zasadniczo całe security jest po Twojej stronie. Dostajesz od nich serwer z gołym systemem i wszystko musisz ogarnąć we własnym zakresie. Może są jakieś zabezpieczenia przed pewnymi rzeczami w stylu DDoS, ale ogólnie to sam musisz sobie wszystko skonfigurować, zabezpieczyć, zrobić kopie danych itp.

6) Rzuć okiem na https://4programmers.net/Forum/Kariera/345994-prowadzenie_social_mediow_bloga_i_strony

7) jest coś takiego jak działalność nierejestrowana - do poczytania chociażby tutaj: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-czym-jest-dzialalnosc-nierejestrowana-co-mowi-o-niej-ustawa

1
  1. To nie zawsze jest słuszne podejście. Często najpierw sprzedaje się dostępy a potem tworzy freemium plan dla lepszego marketingu jako takie „demo”. Czasem nawet lepiej dać kod rabatowy 99% na jakimś reddicie niż dawać za darmo. Dzięki temu od razu będziesz wiedział na ile % płacących użytkowników możesz liczyć. Nie zawsze tak się da (np. Kiedy apka jest biedna w funkcjonalności i konkurencja za darmo daje to samo)

  2. Przy PayU akurat możesz skorzystać z tego ich pay gate które przekierowuje na ich stronę do płatności. Wszystko co jest po twojej stronie jest twoją odpowiedzialnością. Dlatego na początku lepiej kierować na ich stronę płatności niż samemu zbierać dane karty i wysyłać jeżeli nie masz pewności czy wszystko jest bezpieczne.

  3. Zależy z kim się integrujesz. PayU ma w miarę ok API, nie wiem jak reszta.

  4. W zasadzie to tak jak piszesz. Nie w każdym przypadku to tak działa, ale zazwyczaj tak to się odbywa. Ogólnie regulaminy pisze się jako dupochron. Przygotowanie takich regulaminów można zamówić u prawnika i takie rozwiązanie bym zalecał bo nigdy nie wiesz kiedy ktoś wyciągnie twój własny regulamin przeciwko tobie.

  5. Po twojej stronie jest całe security integracyjne i aplikacyjne. DDOSy to już nie taki problem jak kiedyś, bardziej bałbym się błędów w apce niż infrastruktury.

  6. Poczta pantoflowa nie weryfikuje potencjału. Mówię to z własnego doświadczenia bo najczęściej ludzie albo nie wejdą bo ich to guzik interesuje albo wejdą i poklikają bo chcą być dla ciebie mili. Do różnych apek są różne strategie i sposoby na marketing. Określ sobie w miare szczegółowo grupę docelową i szukaj możliwości reklamowania się tam gdzie będzie ich najwięcej (jeżeli chcesz trafić np. do młodszej grupy to pewnie TikTok, jak do kobiet to Instagram itd itd.) Kupowanie reklam na chybił trafił ma sens tylko żeby sprawdzić gdzie są lepsze efekty. To nie fire and forget. Trzeba analizować skuteczność. co do ceny to musisz sobie wykalkulować. Do tego wystarczy najtańsza reklama i weryfikacja ilość wyświetleń w stosunku do ilości kliknięć w stosunku do rejestracji w stosunku do jakichś innych twoich celów.

  7. Z tą działalnością nierejestrowaną to nie jest takie proste. To chyba powstawało bardziej z myślą o ludziach co handlują marchewkami na targu niż apkowych startupach. Sprawdź czy PayU czy inny dostawca wgl pozwala na pobieranie płatności (czy choćby rejestrację) bez podania danych firmy. A z podatków to będziesz miał sam ZUS jeżeli ciągle będziesz na minusie.

0

TL;DR
Masz już inwestora?
Kto zapłaci za market risercz, czas developmentu, testy, reklamę, czas sprzedawców, hosting, grafiki, design...?

0

@vpiotr:
Nie, może nazwanie tego projektu startupem to przesada, po prostu mam pomysł na napisanie aplikacji, na której potencjalnie mógłbym zarobić pare zł. Jeżeli się nie uda, przynajmniej zbiorę jakieś doświadczenie, może w przyszłości pójdzie lepiej. Research, development, testy - póki co jestem od tego ja, reklama, hosting - pytałem właśnie jakie koszta tutaj trzeba liczyć, bo z własnej kieszeni mogę trochę wyłożyć, pytanie tylko czy mowa o 10 czy 100 tysiącach. Grafiki, design - sam frontend to w przypadku tej aplikacji to mały procent całości, nie wydaje mi się że potrzebowałbym w to inwestować.

@cerrato:
@Szekel:
Ad 1. Celem nie są firmy a prywatne osoby w wieku 20 - 40 lat.

**Ad 2.**Na dobrą sprawę, funkcjonalność typu logowanie przez FB czy Google na pewno z czasem musiałbym dodać by ułatwić korzystanie z aplikacji, tak więc RODO chyba i tak nie uniknę, bo gdzieś te dane będę musiał trzymać.

Ad 5. Właśnie błędów samej apki się tak nie obawiam, bardziej boje się właśnie o infrastrukturę, bo moja wiedza kończy się na tym by założyć mocne hasła na bazę danych czy SSH.

3

@Emdzej93
Dla paru złotych to już lepiej w wolnym czasie stawiać strony na wordpresie. Kasa pewniejsza a roboty niewiele.

Aplikacje to branża wysokiego ryzyka. Rozwój organiczny jest zbyt wolny i bycie zjedzonym przez konkurencję jest wręcz błyskawiczne jeżeli pomysł jest dobry. Najlepsze jest to że wygra ten co ma więcej kasy do wrzucenia, bo pieniądze w tym przypadku są dźwignią (więcej kasy to większy marketing, szybszy development, lepszy design itd itd).
Wyciąganie kasy z aplikacji robi się na końcu. Każdy zarobiony grosz reinwestujesz a nie wypłacasz sobie w nagrodę za setki godzin spędzonych po pracy. Przy organicznym rozwoju taki stan może utrzymywać się miesiącami/latami zanim apka nabierze masy krytycznej (znalezienie ambasadorów).

Przeanalizuj rynek. Zaplanuj wszystko od A do Z. Zrób POCa, wrzuć kasę w trochę marketingu, zbierz tyle feedbacku ile się da, a potem sam będziesz wiedział co robić, bez pytania randomów w internecie. Nie spędzaj nad prototypem za dużo czasu. „Done is better than perfect”.

0

@Szekel:
Większość roboty jest po stronie backendu, zrobienie tego na Wordpressie odpada, szczególnie że pieniądze to jedno, a druga sprawa to doświadczenie jakie mam nadzieje uda mi się zdobyć. A poza tym to trafne uwagi, dzięki!

Rozwój organiczny jest zbyt wolny i bycie zjedzonym przez konkurencję jest wręcz błyskawiczne jeżeli pomysł jest dobry. Najlepsze jest to że wygra ten co ma więcej kasy do wrzucenia, bo pieniądze w tym przypadku są dźwignią (więcej kasy to większy marketing, szybszy development, lepszy design itd itd).

To mnie właśnie też trochę niepokoi, ale chyba najlepszą opcją jest zrobienie prostego MVP, które nie pochłonie masy czasu. Abonamenty czy konta premium zostawić mogę na ewentualne później, a póki co wystartować z darmową aplikacją i dorzucić reklamy by się zwróciło za część hostingu przynajmniej. Plusem jest też to, że wtedy nie potrzebuje implementować logowania / rejestracji i gromadzić danych osobowych, tak więc kolejny problem z głowy.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1