Wliczenie komputera w koszty

0

Cześć wszystkim,

Chce wliczyć sprzęt komputerowy w koszta, przeczytałem sporo artykułów i sam już nie wiem jak to wygląda. Mam nadzieje ,że mi pomożecie :)

Jak wygląda sprawa, otóż chciałem kupić komputer składa, czyli pokupować sobie poszczególne części (procesor, karta graficzna itd) i złożyć z niego komputer + urządzenia peryferyjne (monitor, drukarka itd). Kupno całości chciałem rozbić na dwa miesiące. Trochę poczytałem i wiem ,że można to zrobić na dwa sposoby dla zakupu poniżej 10 tysięcy mogę wrzucić to bezpośrednio w koszta + odliczyć VAT.

  1. Pytanie: Czy poszczególne faktury sumują się do tych 10 tysięcy, czyli jeżeli karta graficzna kosztuje 5 tysięcy to zostaję do wykorzystania na sprzęt komputerowy 5 tysięcy czy każda faktura poniżej 10 tysięcy to osobny wątek. Wiem ,że w przypadku środków trwałych całość sprzętu (jako zestaw komputerowy) się sumuje, czy podczas wrzucania bezpośrednio w koszta jest tak samo?

Kontynuując, całość komputera (wszystkie podzespoły) będą kosztowały około 12 tysięcy netto + urządzenia peryferyjne pewnie koło 3-4 tysięcy. Chciałem to podzielić następująco w tym miesiącu kupić część podzespołów żeby nie przekroczyć 10 tysięcy i w kolejnym dokupić brakujące (te 2 tysiące) i urządzenia peryferyjne.

  1. Pytanie: Z tego co czytałem to sprzęt powyżej 10 tysięcy trzeba wrzucać do środków trwałych i wtedy amortyzować, jeżeli mój cały sprzęt będzie kosztował powyżej 10 tysięcy ale będzie rozbity na kilka faktur tak aby w danym miesiącu nie przekroczyć tych 10 tysięcy to nadal muszę wrzucać to do środków trwałych i amortyzować?

  2. Pytanie: Aby zamortyzować środek trwały, według przepisów zestaw komputerowy musi być kompletny, co w przypadku bezpośredniego wrzucania faktury w koszty. Też zakup musi być kompletny?

  3. Pytanie: Co w przypadku gdybym wybrał opcje amortyzacji całości jednorazowo (początek działalności) i wrzucił wszystko w jednym miesiącu, czy jeżeli potem coś dokupię do tego zestawu to mogę to wrzucać bezpośrednio do kosztów czy muszę dopiąć do zestawu i amortyzować znowu.

Dziękuje z góry za odpowiedź.

Pozdrawiam

0

Myślę, że powinieneś zapytać o to swojego księgowego.

1

Nie kupujesz komputera, kupujesz poszczególne części i jako poszczególne części jest rozliczane. Jakbyś kupił złożony zestaw i byś miał jedną cenę na fakturze to byś musiał się bawić ze środkami trwałymi.

0

Nie mam księgowego, chce zobaczyć na ile sam dam rade. Wszystko obecnie rozlicza się dość prosto w systemach jeżeli chodzi o deklaracje i też chciałem trochę zobaczyć jak to działa. Jeżeli będzie to uciążliwe to pewnie z korzystam z takich usług. W sumie przydałaby mi się prędzej doradztwo przez okres miesiąca, może macie coś wartego polecania. Głównie chodzi o rozwianie kilku wątpliwości, gdzieś kiedyś czytałem o jakim zbiorowym radcy - coś online. Wracając do tematu, tylko czy w koszta mogę wrzucić poszczególna część, biorąc pod uwagę ze amortyzacji można dokonać dla sprzętu który jest kompletny?

2

@mr_jaro: niestety, ale nie masz racji. Wprawdzie kupuje poszczególne części osobno, ale w celu ich złożenia i użytkowania jako komputer. Gdyby kupował te elementy jako towary na handel, części zamienne albo w celach kolekcjonerskich, to dałoby się jeszcze obronić księgowanie ich osobno, ale ponieważ karta graficzna czy RAM nie są urządzeniami zdolnymi do samodzielnego funkcjonowania, przez co bez umieszczenia ich w komputerze są bezużyteczne, dlatego należy na to patrzeć całościowo.

W naszym wypadku prawdopodobnie powstanie konieczność wciągnięcia komputera do środków trwałych, a co z tym idzie amortyzowania go zgodnie z przepisami, czyli nie będzie możliwości jednorazowego wrzucenia w koszty i odliczenia całości w zakresie podatku dochodowego. VAT oczywiście odliczymy jednorazowo z datą księgowania dokumentów zakupu. Jedyną furtką może być sytuacja, w której wartość całości - czyli komputera, monitora, głośników, klawiatury itp. nie przekroczy 10kpln - wtedy jest możliwość jednorazowego odpisu.

Do poczytania:
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-komputer-w-firmie
https://ksiegowosc.infor.pl/porady-prawne/27447,Jak-wprowadzic-do-ewidencji-ksiegowej-komputery-skladaki.html
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-srodek-trwaly-czy-wyposazenie

3

mi księgowa zrobiła wszystko osobno, nie było z tym problemu, fakt nie kupiłem wtedy grafiki więc mozna powiedzieć że była to modernizacja, poza tym kupiłem w 3 turach wszystko, przez 3 miesiące różne elementy na rożne faktury

Tak naprawdę (szanse na wpadkę są bardzo niewielkie, ale nie piszemy teraz o tym, czy Cię złapią, tylko jak powinno być) to i tak powinieneś wykazać, po co te rzeczy kupiłeś. Nie powiesz przecież, że sobie trzymasz grafikę/CPU w biurze, albo że jako prezent dla klienta. Więc skoro po coś to kupiłeś, to po co? Żeby zmodernizować/stworzyć komputer. W takim razie - idąc dalej, czy już Pan ten komputer ma złożony? Jeśli nie, to może niech Pan to wyjmie sobie z kosztów, bo ten wydatek nie miał związku z uzyskaniem przez Pana przychodu. A jeśli komputer już istnieje i działa, to czemu Pan go nie wprowadził do ewidencji środków trwałych?

To co piszesz odnośnie modernizacji to też nie do końca się zgadza - rzuć okiem na ostatni link na dole posta. W dużym skrócie:

Przez ulepszenie środka trwałego rozumie się jego przebudowę, rozbudowę, modernizację lub rekonstrukcję, które powodują, że wartość użytkowa środka trwałego po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość (zob. art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości).
[...]
Jeśli w ocenie jednostki na skutek dokonanej w zestawie komputerowym modernizacji, jego wartość użytkowa – mierzona okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów, bądź też innymi miarami – wzrosła, to wydatki poniesione przez jednostkę na zakup tych części wskazane jest potraktować jak ulepszenie środka trwałego. Konsekwencją tego powinno być zwiększenie wartości początkowej zestawu komputerowego o wartość dokonanych zakupów.

Podatnik ma prawo/obowiązek (kwestia interpretacji ;)) do środków trwałych zaliczyć rzeczy, które nabył gotowe - w takim razie datą zaliczenia jest data zakupu, ale także rzeczy wytworzone we własnym zakresie. W drugim przypadku datą wykazania środka jest moment, w którym dana rzecz staje się kompletna i zdatna do użytkowania.

Teraz piszę z pamięci, więc na 100% pewien nie jestem, ale wydaje mi się, że Twoja księgowa (piszę do @mr_jaro) powinna była od razu, w chwili zakupu, zaksięgować te elementy składowe jako środki trwałe w budowie - https://mfiles.pl/pl/index.php/%C5%9Arodki_trwa%C5%82e_w_budowie. Ponieważ tego nie zrobiła, w chwili w której kupiłeś ostatni element, a komputer stał się zdatny do działania, powinna była wyksięgować z kosztów faktury związane z zakupem części, a całość ponownie rozliczyć zgodnie ze sposobem postępowania ze środkami trwałymi. Powtarzam - tak, jak zrobiłeś to często się robi, szanse na wpadkę są niewielkie, ale formalnie rzecz biorąc to jest to źle zaksięgowane.

Do poczytania:
https://biznes.interia.pl/prasa/news/zespol-komputerowy-w-ewidencji-ksiegowej,1353715
https://www.ifirma.pl/f-jak-firma-f-jak-fajne-zycie/wyposazenie-i-srodki-trwale.html
https://inforfk.pl/cykle-tematyczne/tresc,,,INF0000000000000697155,Jak-ujac-w-ksiegach-rachunkowych-wymiane-uszkodzonego-monitora-w-zestawie-komputerowym.html
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ewidencja-samodzielnie-zlozonego-komputera
https://www.gofin.pl/rachunkowosc/17,1,85,186448,wydatki-na-remont-i-ulepszenie-zestawu-komputerowego.html

1

@cerrato: nadal fajnie tylko to co kupiłem nie nadawało by się do użycia gdyby nie elementy, które przeniosłem ze starego sprzętu, a te są akurat moje prywatne a nie na firmę. I co teraz?

1

elementy, które przeniosłem ze starego sprzętu, a te są akurat moje prywatne a nie na firmę. I co teraz?

No to jeszcze gorzej, bo https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-prywatny-majatek-wykorzystywany-do-celow-dzialalnosci-gospodarczej:

Należy pamiętać, że podczas wprowadzania do firmy składnika majątku prywatnego nie ma możliwości zaliczenia go do innych wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Takie aktywa należy zawsze wprowadzać jako środki trwałe.

Poza tym, gdy do kompletacji środka trwałego wykorzystuje się elementy, które już się posiada, których wartości nie da się ustalić, które się otrzymało nieodpłatnie (np. w ramach jakiejś promocji, odszkodowania itp.) to nie uznaje się, że są one bezwartościowe (z księgowego punktu widzenia), ale powinno się oszacować ich realną wartość rynkową i z taką wartością wprowadzić jako element składowy środka trwałego.

0

@cerrato: ale wiesz, że tutaj można podpiąć np biurko? :) Generalnie ze wszystkiego da się wybronić.

0

No OK, ale biurko jednak jest samodzielnym bytem, więc to trochę inna sytuacja, niż płytka z pamięcią do kompa, która, jeśli nie jest wsadzona do płyty głównej, ma zerową wartość użytkową. Poza tym pisałem przecież - szanse, że akurat Ciebie skontrolują, a do tego że ktoś się doczepi są minimalne, co nie zmienia faktu, że jest to nieprawidłowo rozliczone ;)

0

@cerrato: taka sama zasada dla prywatnych urządzeń peryferyjnych? Podlinkowane tematy na pewno przeczytam na dniach, dzięki. Fajna dyskusja, ogólnie z tym sprzętem w budowie i rozliczaniem tego to nie taka prosta sprawa.

1

Zgadza się, ogólnie księgowość to skomplikowana sprawa. Zwłaszcza w obecnych czasach, gdy rząd robi wszystko, żeby utrudnić przedsiębiorcom życie - JPK, VAT-Split, białe listy VAT, konieczność weryfikacji numerów kont podczas płacenia, BDO, odwrotne obciążenie VAT i tak dalej.

Dlatego, moim zdaniem, warto poświęcić tą stówkę czy 2 miesięcznie i jednak zlecić temat profesjonalnej księgowej. Bo o ile samo podliczenie w tabelce (można w Excelu albo w jakiejś aplikacji) kosztów i przychodów, potem obliczenie od tego 23% i ustalenie w ten sposób, ile VAT należy przelać oraz wygenerowanie deklaracji ZUS nie jest wielką filozofią, ale haczyk polega na śledzeniu przepisów oraz znajomości szczegółów - chociażby w zakresie właśnie środków trwałych, o których teraz piszemy ;)

2

Swego czasu kiedy kupowałam komputer na firmę w częściach i chciałam traktować jako zestaw komputerowy to nie było takiej możliwości. Musiało na fakturze stać jasno, że jest to "zestaw komputerowy". Akurat mi udało się z firmą dogadać, żeby faktura była finalnie takiej treści. To było co prawda ładnych parę lat temu więc aktualnie trzebaby doczytać bo coś się zmieniało ostatnio z środkami trwałymi

0

@Sandra: nie zgodzę się ;) Sam miałem podobną sytuację prawie 20 lat temu. Kupowałem części do kompa i nie chciałem tego wrzucać w koszty. I mój ówczesny księgowy bardzo chciał mnie namówić, żeby nie ściemniać i potraktować to jako całość, bo takie było przeznaczenie tych części - stworzenie gotowego urządzenia. W końcu powiedziałem, żeby to rozliczył niezależnie, biorę to w razie czego na klatę :D

W każdym razie - przepisy dotyczące środków trwałych się praktycznie nie zmieniały przez wieeeele ostatnich lat, więc to o czym piszesz to nie kwestia przepisów, ale niekumatej księgowej ;)

0

@ceratto: nie nie księgowej :) akurat tutaj była kwestia środków na prowadzenie działalności i właśnie wtedy dowiedziałam się, że zgodnie z prawem tak mi tego rozliczyć nie wolno. Skarbówka jakby się uparła mogłaby się za to doczepić :) chyba, że pani w skarbówce była nie kumata ale to już inna bajka

1

Nawet jeśli taki zestaw komputerowy ma wartość większą niż 10 tys zł, to i tak może być amortyzowany jednorazowo. Mały podatnik może amortyzować w taki sposób w ciągu roku środki trwałe o wartości powyżej 10 tys zł do limitu 50 tys Euro.
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jednorazowa-amortyzacja-srodkow-trwalych

0

A co w takiej sytuacji gdy chcemy amortyzować jednorazowo gdy cena netto zestawu komputerowego przewyższa podatek PIT ?

Czyli:
Zestaw komputerowy kosztuje 6000 netto , brutto 6000*1.23, a podatek liniowy za miesiąc w którym dokonany jest zakup wyniósł 4000 zł.
Czyli nie płacimy podatku PIT za ten miesiąc bo 6000 - 4000 = -2000
To można powiedzieć ,że ten komputer kosztował nas tak naprawdę 2000 zł ? Bo nie można w następnym miesiącu kwoty 2000 zł amortyzować.

Tak to działa ta amortyzacja jednorazowa ?

1

o vat możesz wystąpić o zwrot ale wtedy łatwo o kontrolę natomiast dochodowy ci zwrócą na koniec roku bo w rocznym zeznaniu wychodzą dopiero rzeczywiste koszty.

4

@Tomasz Kollennger - trochę mieszasz pojęcia.

Po pierwsze - poniesionych wydatków się nie odlicza od podatku, a jedynie zwiększa się koszty uzyskania przychodu, przez co podatek jest niższy. Ale nie działa to tak, ja piszesz - że masz 4kpln podatku do zapłacenia, ale komp kosztował 6, więc nic nie płacisz. Podatek (zależy od sposobu opodatkowania) to ok. 20%, czyli z tych 6 tysięcy odzyskujesz te (w przybliżeniu) 20% - tak więc zamiast 4000 podatku, zapłacisz 4000 - (6000 * 20%) = 4000 - 1200 = 2800 zł.

A po drugie - to tak nie działa, że coś "przepada", zwłaszcza w podatku dochodowym.Co miesiąć płacisz jedynie zaliczki na poczet podatku, ale rok rozliczasz całościowo po jego zakończeniu.

I po trzecie - nawet, jeśli rok byś zamknął na minusie, to przecież stratę podatkową można przenieść na kolejny okres, więc tak czy siak, nic się nie marnuje, żadnych kosztów w ten sposób nie tracisz.

0 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 0