Wątek przeniesiony 2020-01-12 22:26 z przez cerrato.

Wliczenie komputera w koszty

Odpowiedz Nowy wątek
2020-01-12 21:37
0

Cześć wszystkim,

Chce wliczyć sprzęt komputerowy w koszta, przeczytałem sporo artykułów i sam już nie wiem jak to wygląda. Mam nadzieje ,że mi pomożecie :)

Jak wygląda sprawa, otóż chciałem kupić komputer składa, czyli pokupować sobie poszczególne części (procesor, karta graficzna itd) i złożyć z niego komputer + urządzenia peryferyjne (monitor, drukarka itd). Kupno całości chciałem rozbić na dwa miesiące. Trochę poczytałem i wiem ,że można to zrobić na dwa sposoby dla zakupu poniżej 10 tysięcy mogę wrzucić to bezpośrednio w koszta + odliczyć VAT.

  1. Pytanie: Czy poszczególne faktury sumują się do tych 10 tysięcy, czyli jeżeli karta graficzna kosztuje 5 tysięcy to zostaję do wykorzystania na sprzęt komputerowy 5 tysięcy czy każda faktura poniżej 10 tysięcy to osobny wątek. Wiem ,że w przypadku środków trwałych całość sprzętu (jako zestaw komputerowy) się sumuje, czy podczas wrzucania bezpośrednio w koszta jest tak samo?

Kontynuując, całość komputera (wszystkie podzespoły) będą kosztowały około 12 tysięcy netto + urządzenia peryferyjne pewnie koło 3-4 tysięcy. Chciałem to podzielić następująco w tym miesiącu kupić część podzespołów żeby nie przekroczyć 10 tysięcy i w kolejnym dokupić brakujące (te 2 tysiące) i urządzenia peryferyjne.

  1. Pytanie: Z tego co czytałem to sprzęt powyżej 10 tysięcy trzeba wrzucać do środków trwałych i wtedy amortyzować, jeżeli mój cały sprzęt będzie kosztował powyżej 10 tysięcy ale będzie rozbity na kilka faktur tak aby w danym miesiącu nie przekroczyć tych 10 tysięcy to nadal muszę wrzucać to do środków trwałych i amortyzować?

  2. Pytanie: Aby zamortyzować środek trwały, według przepisów zestaw komputerowy musi być kompletny, co w przypadku bezpośredniego wrzucania faktury w koszty. Też zakup musi być kompletny?

  3. Pytanie: Co w przypadku gdybym wybrał opcje amortyzacji całości jednorazowo (początek działalności) i wrzucił wszystko w jednym miesiącu, czy jeżeli potem coś dokupię do tego zestawu to mogę to wrzucać bezpośrednio do kosztów czy muszę dopiąć do zestawu i amortyzować znowu.

Dziękuje z góry za odpowiedź.

Pozdrawiam

Pozostało 580 znaków

2020-01-12 21:48
0

Myślę, że powinieneś zapytać o to swojego księgowego.

edytowany 1x, ostatnio: wiciu, 2020-01-12 21:49
i po tej odpowiedzi mozna zamknac temat i sie rozejsc. - m123 2020-01-12 21:53

Pozostało 580 znaków

2020-01-12 21:54
1

Nie kupujesz komputera, kupujesz poszczególne części i jako poszczególne części jest rozliczane. Jakbyś kupił złożony zestaw i byś miał jedną cenę na fakturze to byś musiał się bawić ze środkami trwałymi.

Nie wprowadzaj go w błąd. - Bartłomiej Golenko 2020-01-13 00:38

Pozostało 580 znaków

2020-01-12 22:06
0

Nie mam księgowego, chce zobaczyć na ile sam dam rade. Wszystko obecnie rozlicza się dość prosto w systemach jeżeli chodzi o deklaracje i też chciałem trochę zobaczyć jak to działa. Jeżeli będzie to uciążliwe to pewnie z korzystam z takich usług. W sumie przydałaby mi się prędzej doradztwo przez okres miesiąca, może macie coś wartego polecania. Głównie chodzi o rozwianie kilku wątpliwości, gdzieś kiedyś czytałem o jakim zbiorowym radcy - coś online. Wracając do tematu, tylko czy w koszta mogę wrzucić poszczególna część, biorąc pod uwagę ze amortyzacji można dokonać dla sprzętu który jest kompletny?

Pozostało 580 znaków

2020-01-12 22:38
2

@mr_jaro: niestety, ale nie masz racji. Wprawdzie kupuje poszczególne części osobno, ale w celu ich złożenia i użytkowania jako komputer. Gdyby kupował te elementy jako towary na handel, części zamienne albo w celach kolekcjonerskich, to dałoby się jeszcze obronić księgowanie ich osobno, ale ponieważ karta graficzna czy RAM nie są urządzeniami zdolnymi do samodzielnego funkcjonowania, przez co bez umieszczenia ich w komputerze są bezużyteczne, dlatego należy na to patrzeć całościowo.

W naszym wypadku prawdopodobnie powstanie konieczność wciągnięcia komputera do środków trwałych, a co z tym idzie amortyzowania go zgodnie z przepisami, czyli nie będzie możliwości jednorazowego wrzucenia w koszty i odliczenia całości w zakresie podatku dochodowego. VAT oczywiście odliczymy jednorazowo z datą księgowania dokumentów zakupu. Jedyną furtką może być sytuacja, w której wartość całości - czyli komputera, monitora, głośników, klawiatury itp. nie przekroczy 10kpln - wtedy jest możliwość jednorazowego odpisu.

Do poczytania:
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-komputer-w-firmie
https://ksiegowosc.infor.pl/p[...]gowej-komputery-skladaki.html
https://poradnikprzedsiebiorc[...]srodek-trwaly-czy-wyposazenie


Naczelny forumowy hejter Apple

That game of life is hard to play, I'm gonna lose it anyway
The losing card I'll someday lay, So this is all I have to say
mi księgowa zrobiła wszystko osobno, nie było z tym problemu, fakt nie kupiłem wtedy grafiki więc mozna powiedzieć że była to modernizacja, poza tym kupiłem w 3 turach wszystko, przez 3 miesiące różne elementy na rożne faktury ;) - mr_jaro 2020-01-12 22:41
poza tym to co opisujesz o tym, że ramy nie są samodzielnym sprzętem... to jak byś podszedł rozbudowy peceta? :p Jaki okres od zakupu jednych części do drugich musi upłynąć by ktoś nie pomyślał, że te sprzęty tworzą całość? :) - mr_jaro 2020-01-12 22:46
idźmy dalej, czy jak ktoś kupuje peceta, monitor, myszkę i klawe to mu liczyć jako jeden sprzęt czy osobno? :D myślę, że łapiesz co mam na myśli - mr_jaro 2020-01-12 22:48
@mr_jaro: rzuć okiem na post poniżej ;) - cerrato 2020-01-12 22:57

Pozostało 580 znaków

2020-01-12 22:56
2

mi księgowa zrobiła wszystko osobno, nie było z tym problemu, fakt nie kupiłem wtedy grafiki więc mozna powiedzieć że była to modernizacja, poza tym kupiłem w 3 turach wszystko, przez 3 miesiące różne elementy na rożne faktury

Tak naprawdę (szanse na wpadkę są bardzo niewielkie, ale nie piszemy teraz o tym, czy Cię złapią, tylko jak powinno być) to i tak powinieneś wykazać, po co te rzeczy kupiłeś. Nie powiesz przecież, że sobie trzymasz grafikę/CPU w biurze, albo że jako prezent dla klienta. Więc skoro po coś to kupiłeś, to po co? Żeby zmodernizować/stworzyć komputer. W takim razie - idąc dalej, czy już Pan ten komputer ma złożony? Jeśli nie, to może niech Pan to wyjmie sobie z kosztów, bo ten wydatek nie miał związku z uzyskaniem przez Pana przychodu. A jeśli komputer już istnieje i działa, to czemu Pan go nie wprowadził do ewidencji środków trwałych?

To co piszesz odnośnie modernizacji to też nie do końca się zgadza - rzuć okiem na ostatni link na dole posta. W dużym skrócie:

Przez ulepszenie środka trwałego rozumie się jego przebudowę, rozbudowę, modernizację lub rekonstrukcję, które powodują, że wartość użytkowa środka trwałego po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość (zob. art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości).
[...]
Jeśli w ocenie jednostki na skutek dokonanej w zestawie komputerowym modernizacji, jego wartość użytkowa – mierzona okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów, bądź też innymi miarami – wzrosła, to wydatki poniesione przez jednostkę na zakup tych części wskazane jest potraktować jak ulepszenie środka trwałego. Konsekwencją tego powinno być zwiększenie wartości początkowej zestawu komputerowego o wartość dokonanych zakupów.

Podatnik ma prawo/obowiązek (kwestia interpretacji ;)) do środków trwałych zaliczyć rzeczy, które nabył gotowe - w takim razie datą zaliczenia jest data zakupu, ale także rzeczy wytworzone we własnym zakresie. W drugim przypadku datą wykazania środka jest moment, w którym dana rzecz staje się kompletna i zdatna do użytkowania.

Teraz piszę z pamięci, więc na 100% pewien nie jestem, ale wydaje mi się, że Twoja księgowa (piszę do @mr_jaro) powinna była od razu, w chwili zakupu, zaksięgować te elementy składowe jako środki trwałe w budowie - https://mfiles.pl/pl/index.ph[...]9Arodki_trwa%C5%82e_w_budowie. Ponieważ tego nie zrobiła, w chwili w której kupiłeś ostatni element, a komputer stał się zdatny do działania, powinna była wyksięgować z kosztów faktury związane z zakupem części, a całość ponownie rozliczyć zgodnie ze sposobem postępowania ze środkami trwałymi. Powtarzam - tak, jak zrobiłeś to często się robi, szanse na wpadkę są niewielkie, ale formalnie rzecz biorąc to jest to źle zaksięgowane.

Do poczytania:
https://biznes.interia.pl/pra[...]w-ewidencji-ksiegowej,1353715
https://www.ifirma.pl/f-jak-f[...]osazenie-i-srodki-trwale.html
https://inforfk.pl/cykle-tema[...]-w-zestawie-komputerowym.html
https://poradnikprzedsiebiorc[...]odzielnie-zlozonego-komputera
https://www.gofin.pl/rachunko[...]ie-zestawu-komputerowego.html


Naczelny forumowy hejter Apple

That game of life is hard to play, I'm gonna lose it anyway
The losing card I'll someday lay, So this is all I have to say

Pozostało 580 znaków

2020-01-12 23:00
1

@cerrato: nadal fajnie tylko to co kupiłem nie nadawało by się do użycia gdyby nie elementy, które przeniosłem ze starego sprzętu, a te są akurat moje prywatne a nie na firmę. I co teraz?

Pozostało 580 znaków

2020-01-12 23:03
1

elementy, które przeniosłem ze starego sprzętu, a te są akurat moje prywatne a nie na firmę. I co teraz?

No to jeszcze gorzej, bo https://poradnikprzedsiebiorc[...]low-dzialalnosci-gospodarczej:

Należy pamiętać, że podczas wprowadzania do firmy składnika majątku prywatnego nie ma możliwości zaliczenia go do innych wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Takie aktywa należy zawsze wprowadzać jako środki trwałe.

Poza tym, gdy do kompletacji środka trwałego wykorzystuje się elementy, które już się posiada, których wartości nie da się ustalić, które się otrzymało nieodpłatnie (np. w ramach jakiejś promocji, odszkodowania itp.) to nie uznaje się, że są one bezwartościowe (z księgowego punktu widzenia), ale powinno się oszacować ich realną wartość rynkową i z taką wartością wprowadzić jako element składowy środka trwałego.


Naczelny forumowy hejter Apple

That game of life is hard to play, I'm gonna lose it anyway
The losing card I'll someday lay, So this is all I have to say

Pozostało 580 znaków

2020-01-12 23:15
0

@cerrato: ale wiesz, że tutaj można podpiąć np biurko? :) Generalnie ze wszystkiego da się wybronić.

Pozostało 580 znaków

2020-01-12 23:18
0

No OK, ale biurko jednak jest samodzielnym bytem, więc to trochę inna sytuacja, niż płytka z pamięcią do kompa, która, jeśli nie jest wsadzona do płyty głównej, ma zerową wartość użytkową. Poza tym pisałem przecież - szanse, że akurat Ciebie skontrolują, a do tego że ktoś się doczepi są minimalne, co nie zmienia faktu, że jest to nieprawidłowo rozliczone ;)


Naczelny forumowy hejter Apple

That game of life is hard to play, I'm gonna lose it anyway
The losing card I'll someday lay, So this is all I have to say
Pokaż pozostałe 2 komentarze
@cerrato: zgodnie z umową jaką mam wszelkie kary pokrywa księgowa, moim obowiązkiem jest przynosić faktury i płacić podatki zgodnie z tym co mi przysyła. Podatku się nie boję nie są to wielkie koszty, ale wszelkie odsetki i kary wynikające z opisanych wyżej błędów pokrywa księgowa. Fakt, że ja opłacę i potem od niej dostane zwrot, ale go dostane, prędzej lub później. Natomiast nie boje się, że coś dostane bo jest to jedno z większych biur w moim mieście więc one wiedzą jak podchodzi do różnych spraw z moim us. - mr_jaro 2020-01-12 23:33
Pamięć ram można włożyć nie tylko do kompa... Np można do nasa, do jakichś raspberry które kosztują grosze. Nie wiem czy nie da się ramu dorzucić np do drukarek itp. Karta graficzna kupiona samodzielnie także nie wymaga kupna płyty głównej by działała, są zewnętrzne obudowy, dzięki czemu możemy sobie dorzucić takiego rtxa 2080 do lapka który ma słaba grafe (bodajże przez usb-c lub thunderbolta) - axelbest 2020-01-13 12:04
@axelbest: no ok, jeśli jesteś w stanie wykazać, że masz drukarkę i że ta pamięć poszła do niej, albo że masz osobną obudowę na kartę graficzną to spoko. Ale tak czy siak - sama karta czy RAM, bez dodatkowych urządzeń, są nieprzydatne. - cerrato 2020-01-13 12:08
Środki trwałe można modernizować. Dodanie ramu podnosi wartość ŚT, ale nie stanowi środka trwałego samego w sobie. - Saalin 2020-01-13 12:16
Zgadza się, zresztą pisałem o tym w drugim poście - https://www.gofin.pl/rachunko[...]ie-zestawu-komputerowego.html - cerrato 2020-01-13 12:17

Pozostało 580 znaków

2020-01-12 23:19
0

@cerrato: taka sama zasada dla prywatnych urządzeń peryferyjnych? Podlinkowane tematy na pewno przeczytam na dniach, dzięki. Fajna dyskusja, ogólnie z tym sprzętem w budowie i rozliczaniem tego to nie taka prosta sprawa.

edytowany 1x, ostatnio: cerrato, 2020-01-12 23:21

Pozostało 580 znaków

Odpowiedz
Liczba odpowiedzi na stronę

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 0, botów: 1

Robot: CCBot