Rachunek VAT oraz split payment

0

Trzy miesiące temu założyłem JDG. Kilka dni temu otworzyłem konto firmowe, mam tam rachunek firmowy oraz rachunek VAT. Wiem, że rachunek VAT jest do split payment ale czy muszę z tego korzystać? Raczej nie wystawię faktury na więcej niż 10 tys netto., rozumiem, że płatność może iść na konto firmowe tak jak do tej pory szło na konto osobiste? Nie muszę ruszać w ogóle tego rachunku VAT (do pewnych kwot)? VAT do urzędu skarbowego mogę wysyłać z konta firmowego? Co jeśli jednak dostanę split payment, np. na 10 tys. + 2300 VAT. Dokonuję zakupu, który jest moim kosztem na kwotę 5000 + 1150 VAT. Przy płatności nie mogę skorzystać ze split payment, więc 6150 zł idzie z rachunku firmowego. Do urzędu skarbowego trafia 1150 zł i na rachunku VAT zostaje mi drugie tyle (bo 1150 na VAT poszło z rachunku firmowego, nie VAT). Jeśli chciałbym teraz "dostać" te pieniądze na swoje konto firmowe to muszę się prosić urzędu skarbowego o pozwolenie? Jeśli tak, to w takim przypadku lepiej unikać split payment jak tylko się da bo będzie mniej roboty..

Druga sprawa, wiem, że od 1 września ma być coś takiego jak rejestr VAT. Wiem, że muszę podać tam swoje konto firmowe. Ale jak mam to zrobić? Poprzez aktualizację wpisu w CEIDG? Podaję tam numery obu rachunków?

3

Chyba nie rozumiesz, w jaki sposób działa Split-payment :P

Zasadniczo to nie Ty decydujesz, czy pieniądze trafią na rachunek VAT, czy na "ogólny", ale Twoi kontrahenci. Jeśli firma, która ma Ci coś zapłacić, podczas zlecania przelewu zaznaczy, że płatność idzie przez split, to Ty nic z tym nie zrobisz. VAT trafi na specjalne konto, z którego nie możesz go (w łatwy sposób) odzyskać. Jeśli już coś Tobie tam wpłynie, to masz właściwie 3 sposoby odmrożenia środków z tego konta:
**1) **także zapłacić Swoim dostawcom w taki sam sposób. Wtedy kwota netto zostanie pobrana z Twojego głównego konta, a VAT pójdzie z subkonta (jeśli zabraknie tam kasy, to reszta zostanie pobrana z rachunku głównego)
**2) **podczas płacenia VAT do skarbówki (miesięcznie, kwartalnie czy jak tam się rozliczasz) - wtedy najpierw jest czyszczone konto VAT, a dopiero potem środki są pobierane z głównego rachunku
3) możesz się zgłosić do US z prośbą o zwrot nadpłaty, ale to prawdopodobnie skończy się kontrolą (tak przynajmniej miała większość osób, które znam i które prosiły o zwrot). Jeśli nie masz niczego na sumieniu to w sumie nie powinieneś się obawiać, ale mimo wszystko - lepiej tego uniknąć ;) Poza tym to może realnie z 2-3 miesiące trwać.

W każdym razie - polecam opcję numer 1: najprostsza i całkowicie legalna, plus Ty, kiedy płacisz splitem, jesteś kryty w razie, gdyby Twój dostawca zaczął kręcić jakieś wałki, nie rozliczył się ze skarbówką z VAT, był uczestnikiem jakiejś karuzeli itp.

1

Czy na pewno chodzi Ci o split payment czy generalnie limit płatności? Bo po zmianach są dwie nowe ważne kwestie np. że nie będziesz miał możliwości zaliczenia do kosztów danego wydatku jeśli wpłata dokonana będzie na niewłaściwy rachunek. Sporo wyjaśnia ten artykuł np.: https://www.ifirma.pl/blog/zmiany-w-prawie/biala-lista-podatnikow-co-sie-zmieni.html

A odnośnie zgłoszenia tego konta – rachunek VAT to subkonto, tworzy się ono automatycznie przez twój bank więc nie ma obowiązku aby go zgłaszać. Obowiązkowo zgłosić musisz wszystkie konta związane z działalnością – bo w wykazach podatników są widoczne zawsze tylko rachunki firmowe, a nie prywatne :)

0

@romik905: zgadza się, ale wpis do którego napisałeś odpowiedź powstał, zanim weszła w życie ustawa o "białej liście VAT" i konieczności weryfikacji odbiorcy płatności. O tym także pisałem, ale w innym miejscu - Ważna informacja dla firm będących płatnikami VAT oraz WAŻNA INFORMACJA DLA FIRM BĘ...

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1