Praca zdalna dla firmy z Londynu

1

Cześć,

rozpoczynam proces rekrutacji w jednej z firm w Londynie. Moja ewentualna praca dla tej firmy byłaby pracą zdalną. W związku z tym mam parę pytań.

Orientowałem się nieco w temacie i z tego co rozumiem, to nie płaciłbym żadnego podatku w UK - płaciłbym w Polsce ze względu na fakt, że moją rezydencją podatkową jest Polska. A zatem - jak rozumiem - podatek dochodowy płaciłbym w Polsce. No dobrze, ale co z innego rodzaju opłatami? Przykładowo:

  1. Co z ubezpieczeniem zdrowotnym? Musiałbym płacić w UK?
  2. Co z ubezpieczeniami społecznymi?
  3. Czy w UK istnieją jakieś inne podatki / ubezpieczenia etc., które by mnie obowiązywały?
  4. Czy na umowę o pracę w Anglii też istnieje jakieś ograniczenie na maksymalna odpowiedzialność finansową w przypadku niezamierzonego błędu?

Jak widać nie wiem ile musiałbym z kwoty brutto "zostawić" w samym UK, a ile jeszcze w Polsce. Jeżeli założymy, że zarobiłbym np. 40 000 GBP brutto ile muszę zostawić w samym UK?

3

Zakładam, że mówimy o UoP z pracodawcą znajdującym się w UK. Wtedy wygląda to następująco:

  1. W Polsce, przez pośrednika
  2. W Polsce, przez pośrednika
  3. Nie
  4. Umowa jest wg polskiego kodeksu pracy, więc nie dotyczy.

Składki na PIT płacisz sam a na koniec roku składasz PIT-36 a nie 37.

Natomiast jeśli B2B, to zwyczajnie jak na B2B, z odwrotnym obciążeniem VAT. Potrzebujesz VAT-UE.

0

@Krolik, dzięki za odpowiedź

Chyba jednak bardzo uprościłeś sprawę tym założeniem. Założyłeś, że podpisuję UOP (polską umową o pracę z jakimś polskim podmiotem - np. polskim oddziałem tej firmy). Sytuacja jest inna:
Podpisuję angielską (employment contract) umowę o pracę z firmą z Londynu. Zatem nie sądzę, żeby to co napisałeś było nadal prawdą.

0

Wydaje mi się, że mam trochę podobną sytuację. Pracowałem na UoP w UK i przeniosłem się do US (w tej samej firmie). W UK dalej dostaje cześć wynagrodzenia (akcje) nie będąc już rezydentem podatkowym.

  1. Podatki płacę normalnie (za cześć tam przypadającą) w UK tak jak każdy tam pracujący (przez PAYG), a pod koniec roku mogę sobie odliczyć tam zapłacony podatek od tego w US
  2. To chyba płaci pracodawca? Nie widzę nic takiego na moich payslipach poza groszowym "Critical illness"
  3. Niestety zarówno przed i po transferze płacę pełny soc sec, a jak nie przepracujesz w UK minimum kilkudziesięciu lat to te składki przepadają. Z drugiej strony ZUS i tak pewnie też przepadnie (taki czarny humor)
  4. Tylko crit illness, ale to kilkadziesiąt funtów rocznie

Obawiam się, że Twoja sytuacja podatkowa jest gorsza, niż zakładałeś: zgodnie z umowami przeciw podwójnemu opodatkowaniu zapłacisz max(podatek UK, podatek pl)

2
watek napisał(a):

@Krolik, dzięki za odpowiedź

Chyba jednak bardzo uprościłeś sprawę tym założeniem. Założyłeś, że podpisuję UOP (polską umową o pracę z jakimś polskim podmiotem - np. polskim oddziałem tej firmy). Sytuacja jest inna:
Podpisuję angielską (employment contract) umowę o pracę z firmą z Londynu. Zatem nie sądzę, żeby to co napisałeś było nadal prawdą.

Nie. Napisałem to co napisałem i nie czytaj między liniami. Założenie było że posiadasz umowę o pracę z firmą z Londynu. Firma nie posiada oddziału w Polsce. Umowa musi być sporządzona po polsku lub dwujęzyczna. Sam mam taką umowę, więc wiem, co piszę.

Wszelkie warunki umowy są zgodne z polskim KP oraz obowiązujący jest tekst polski umowy. Niemniej, od prawników firmy taka umowa wymaga podjęcia pewnego niestandardowego wysiłku - w moim przypadku wszystkie aspekty prawne realizowała niezależna firma doradcza. B2B jest zdecydowanie łatwiejsze.

0
W Polsce, przez pośrednika
W Polsce, przez pośrednika
Nie
Umowa jest wg polskiego kodeksu pracy, więc nie dotyczy.

@Krolik, co masz na myśli poprzez 'pośrednika'? Serio może tak być, że umowa o pracę jest podpisywana przez angielską firmę i jest wg polskiego kodeksu pracy?

1

Serio. Pośrednik jest potrzebny tylko do płacenia ZUSu i rozliczeń (paski wynagrodzeń, obliczenie zaliczki na podatek i takie tam). Dowolna sensowna firma księgowa może być, o ile tylko świadczy usługi dla firm zagranicznych.

Czyli podsumowując:

  • umowa jest wg zasad polskich
  • stroną umowy jest firma w UK
  • firma w UK zleca obsługę księgową umowy firmie w Polsce (zapewne firma księgowa wystawia zwyczajnie fakturę za swoje usługi)

Nie wiem, czy firma z UK nie musi tylko do tego wszystkiego wyrobić sobie NIPu w Polsce. Moja ma. Ale nie wiem, czy jest to niezbędne. Na pewno ma też konto w ZUSie. ;)

0

Dzięki za odpowiedź.
Możesz dać jakiś hint jak szukać w Googlach informacji o tego typu umowie? Jak szukam to wszędzie trafiam na contract employment (co wskazuje na umowę o pracę, ale angielską).

1

Umowa jest normalną umową o pracę. Naprawdę w samej umowie nie ma nic szczególnego. No może poza tym, że stroną jest firma w UK.

Odnośnie podatków od takiej umowy, regulują to art. 44 u. 1a p.1 oraz 3a Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak widzisz, ustawodawca przewidział przypadek "Podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników: ze stosunku pracy z zagranicy".

O tu masz jeszcze coś:
https://www.infakt.pl/blog-ksiegowy/umowa-o-prace-z-zagranicznym-pracodawca/

Dobrze pisałem, czyli firma musi sobie wyrobić jednak polski NIP.

0

dzięki za pomoc :)

1

Natomiast w sytuacji zawarcia umowy o pracę z pracodawcą spoza UE niemającym w Polsce siedziby ani oddziału pracodawca taki nie ma obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne za pracownika wykonującego pracę na terytorium Polski. Obowiązku takiego nie ma również pracownik, choć może on ubezpieczyć się dobrowolnie.

Swoją drogą, ten punkt w połączeniu z Brexitem (którego zapewne nie będzie... ale na razie załóżmy że będzie) może dawać fajny sposób na ominięcie ZUSu przy umowie o pracę. Ciekawe tylko czy można ustalić sobie podstawę samemu jak na DG, czy jednak jest wszystko albo nic...

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1