Praca zdalna dla firmy z Londynu

1

Cześć,

rozpoczynam proces rekrutacji w jednej z firm w Londynie. Moja ewentualna praca dla tej firmy byłaby pracą zdalną. W związku z tym mam parę pytań.

Orientowałem się nieco w temacie i z tego co rozumiem, to nie płaciłbym żadnego podatku w UK - płaciłbym w Polsce ze względu na fakt, że moją rezydencją podatkową jest Polska. A zatem - jak rozumiem - podatek dochodowy płaciłbym w Polsce. No dobrze, ale co z innego rodzaju opłatami? Przykładowo:

  1. Co z ubezpieczeniem zdrowotnym? Musiałbym płacić w UK?
  2. Co z ubezpieczeniami społecznymi?
  3. Czy w UK istnieją jakieś inne podatki / ubezpieczenia etc., które by mnie obowiązywały?
  4. Czy na umowę o pracę w Anglii też istnieje jakieś ograniczenie na maksymalna odpowiedzialność finansową w przypadku niezamierzonego błędu?

Jak widać nie wiem ile musiałbym z kwoty brutto "zostawić" w samym UK, a ile jeszcze w Polsce. Jeżeli założymy, że zarobiłbym np. 40 000 GBP brutto ile muszę zostawić w samym UK?

3

Zakładam, że mówimy o UoP z pracodawcą znajdującym się w UK. Wtedy wygląda to następująco:

  1. W Polsce, przez pośrednika
  2. W Polsce, przez pośrednika
  3. Nie
  4. Umowa jest wg polskiego kodeksu pracy, więc nie dotyczy.

Składki na PIT płacisz sam a na koniec roku składasz PIT-36 a nie 37.

Natomiast jeśli B2B, to zwyczajnie jak na B2B, z odwrotnym obciążeniem VAT. Potrzebujesz VAT-UE.

0

@Krolik, dzięki za odpowiedź

Chyba jednak bardzo uprościłeś sprawę tym założeniem. Założyłeś, że podpisuję UOP (polską umową o pracę z jakimś polskim podmiotem - np. polskim oddziałem tej firmy). Sytuacja jest inna:
Podpisuję angielską (employment contract) umowę o pracę z firmą z Londynu. Zatem nie sądzę, żeby to co napisałeś było nadal prawdą.

0

Wydaje mi się, że mam trochę podobną sytuację. Pracowałem na UoP w UK i przeniosłem się do US (w tej samej firmie). W UK dalej dostaje cześć wynagrodzenia (akcje) nie będąc już rezydentem podatkowym.

  1. Podatki płacę normalnie (za cześć tam przypadającą) w UK tak jak każdy tam pracujący (przez PAYG), a pod koniec roku mogę sobie odliczyć tam zapłacony podatek od tego w US
  2. To chyba płaci pracodawca? Nie widzę nic takiego na moich payslipach poza groszowym "Critical illness"
  3. Niestety zarówno przed i po transferze płacę pełny soc sec, a jak nie przepracujesz w UK minimum kilkudziesięciu lat to te składki przepadają. Z drugiej strony ZUS i tak pewnie też przepadnie (taki czarny humor)
  4. Tylko crit illness, ale to kilkadziesiąt funtów rocznie

Obawiam się, że Twoja sytuacja podatkowa jest gorsza, niż zakładałeś: zgodnie z umowami przeciw podwójnemu opodatkowaniu zapłacisz max(podatek UK, podatek pl)

2
watek napisał(a):

@Krolik, dzięki za odpowiedź

Chyba jednak bardzo uprościłeś sprawę tym założeniem. Założyłeś, że podpisuję UOP (polską umową o pracę z jakimś polskim podmiotem - np. polskim oddziałem tej firmy). Sytuacja jest inna:
Podpisuję angielską (employment contract) umowę o pracę z firmą z Londynu. Zatem nie sądzę, żeby to co napisałeś było nadal prawdą.

Nie. Napisałem to co napisałem i nie czytaj między liniami. Założenie było że posiadasz umowę o pracę z firmą z Londynu. Firma nie posiada oddziału w Polsce. Umowa musi być sporządzona po polsku lub dwujęzyczna. Sam mam taką umowę, więc wiem, co piszę.

Wszelkie warunki umowy są zgodne z polskim KP oraz obowiązujący jest tekst polski umowy. Niemniej, od prawników firmy taka umowa wymaga podjęcia pewnego niestandardowego wysiłku - w moim przypadku wszystkie aspekty prawne realizowała niezależna firma doradcza. B2B jest zdecydowanie łatwiejsze.

0
W Polsce, przez pośrednika
W Polsce, przez pośrednika
Nie
Umowa jest wg polskiego kodeksu pracy, więc nie dotyczy.

@Krolik, co masz na myśli poprzez 'pośrednika'? Serio może tak być, że umowa o pracę jest podpisywana przez angielską firmę i jest wg polskiego kodeksu pracy?

1

Serio. Pośrednik jest potrzebny tylko do płacenia ZUSu i rozliczeń (paski wynagrodzeń, obliczenie zaliczki na podatek i takie tam). Dowolna sensowna firma księgowa może być, o ile tylko świadczy usługi dla firm zagranicznych.

Czyli podsumowując:

  • umowa jest wg zasad polskich
  • stroną umowy jest firma w UK
  • firma w UK zleca obsługę księgową umowy firmie w Polsce (zapewne firma księgowa wystawia zwyczajnie fakturę za swoje usługi)

Nie wiem, czy firma z UK nie musi tylko do tego wszystkiego wyrobić sobie NIPu w Polsce. Moja ma. Ale nie wiem, czy jest to niezbędne. Na pewno ma też konto w ZUSie. ;)

0

Dzięki za odpowiedź.
Możesz dać jakiś hint jak szukać w Googlach informacji o tego typu umowie? Jak szukam to wszędzie trafiam na contract employment (co wskazuje na umowę o pracę, ale angielską).

1

Umowa jest normalną umową o pracę. Naprawdę w samej umowie nie ma nic szczególnego. No może poza tym, że stroną jest firma w UK.

Odnośnie podatków od takiej umowy, regulują to art. 44 u. 1a p.1 oraz 3a Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak widzisz, ustawodawca przewidział przypadek "Podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników: ze stosunku pracy z zagranicy".

O tu masz jeszcze coś:
https://www.infakt.pl/blog-ks[...]ce-z-zagranicznym-pracodawca/

Dobrze pisałem, czyli firma musi sobie wyrobić jednak polski NIP.

0

dzięki za pomoc :)

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0