UOP -> B2B Czy są jakies przeszkody?

0

Cześć,
tak jak zaanonsowałem w temacie: Obecnie pracuję na UOP. Czy są jakieś prawne przeszkody przy przejściu na B2B u tego samego pracodawcy? Jeżeli tak, jakie?

3

Odpada ci mały ZUS, dodatkowo mogą się przyczepić, że to twoje b2b to jest naciągane, bo robisz to samo w tej samej firmie co do tej pory :-)

6

Po pierwsze - nie będziesz miał możliwości skorzystania z "małego ZUS", tylko od razy wskakujesz na pełną stawkę.

A po drugie - jest ryzyko, że ZUS może próbować podważyć takie rozwiązanie. Bo czym innym jest firma oferująca swoje usługi innym firmom, a czym innym maskowanie pracy na etat poprzez fikcyjny B2B. Nie oszukujmy się - większość z "jednoosobowych biznesmenów" to tak naprawdę etatowcy, tyle że ze względów podatkowych (oraz wygody pracodawcy) rozliczają się "na faktury". Jest wiele przesłanek wskazujących na to, że mamy do czynienia ze stosunkiem pracy - m.in. praca w określonych godzinach, w miejscu wskazanym przez pracodawcę, brak odpowiedzialności wykonawcy/pracownika za popełnione błędy, praca na sprzęcie pracodawcy, sprawowanie przez pracodawcę ścisłego nadzoru nad pracownikiem, prawo do płatnych urlopów i zwolnień lekarskich, bonusy socjalne typu multisport czy luxmed itp. Takich przesłanek jest wiele, każda z nich z osobna jeszcze o niczym nie świadczy, ale jeśli się okażę, że spełniasz większość z nich, ZUS będzie miał prawo do podważenia zawartej między Wami umowy jako fikcji maskującej prawdziwy charakter relacji między Wami, a następnie zostaną naliczone zaległe składki oraz podatki, które powinny zostać odprowadzone w związku z UoP.

Dla Twojego bezpieczeństwa możesz zrobić 2 rzeczy, które zapewnią Ci raczej spokój.
1) zatrudnij kogoś. Może np. firma dla której pracujesz zgodzi się, aby któregoś z pracowników "przepuścić" przez Twoją działalność. Co do zasady - przy B2B czepiają się jednoosobowych podmiotów. Jeśli masz pracowników, to możesz czuć się bezpieczny
2) postaraj się wystawiać faktury na inne podmioty, nie tylko na swojego pracodawcę. Może np. ta firma ma jakąś spółkę-córkę, albo Szef/właściciel ma jeszcze inne firmy? Zamiast fakturować jedną firmę, rozbijasz to na 2 niezależne faktury, wystawiane na rzecz dwóch różnych podmiotów gosp. A może da się jakoś dogadać z paroma kolegami - Ty wystawiasz fakturę na Leszka, on na Piotrka, Piotrek na Szymona, a Szymon na Ciebie? ;) Oczywiście trzeba to zrobić z głową, ale temat jest do ogarnięcia.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1