Split payment wchodzi od pierwszego lipca 2018

2

O pomyśle wprowadzenia split-paymentu wiedziałem już do dawna. Ale potem jakoś temat ucichł i dopiero parę dni temu, podczas rozmowy ze znajomym, zostałem oświecony, że to coś, co niedawno było projektem/planem na bliżej nieokreśloną przyszłość, od pierwszego lipca (czyli za nieco ponad tydzień) wchodzi w życie.

Zrobiłem nawet o tym wpis na blogu, ale ponieważ nie wszyscy czytają blogi, a do tego pewnie za dzień czy dwa mój wpis zniknie ze strony głównej, dlatego stworzyłem ten wątek - żeby dotrzeć do jak największej liczby osób, których te zmiany mogą dotyczyć.

Jest to (moim zdaniem) dość istotna informacja, bo trochę ta zmiana przepisów może zmienić naszą płynność finansową. Wprawdzie podatkowo pozostanie wszystko bez zmian, ale realnie będziesz miał jakieś 20% środków częściowo zablokowane. Dlatego ten znajomy powiedział, że obdzwania swoich klientów, żeby w miarę możliwości popłacili mu wszystkie należności do końca czerwca, bo potem wchodzą nowości w życie, a na razie nikt nie wie, jak to realnie wyjdzie, jakie będą z tym problemy itp, a koleś ewidentnie nie chce być królikiem doświadczalnym.

Adres wpisu - Ostatnio pewne zmiany podatk...

1

Wszystko zależy od kontrahentów, split payment na ten moment jest dobrowolne, choć zapewne to testy przed wprowadzeniem obowiązku dzielenia należności z faktury.

1

@dzejes: a czytałeś wpis z bloga? W teorii jest to dobrowolne, ale jak pisałem na blogu - jak mój odbiorca zapłaci mi w sposób rozdzielny, to ja też raczej zacznę tak samo płacić - żeby nie blokować pieniędzy na rachunku VAT. I szybko powstanie takie błędne koło, w którym wszyscy będą "dobrowolnie" korzystać z tego mechanizmu.

A poza tym już od stycznia 2019 dla części branż zostanie wprowadzony split jako obowiązek. A potem podejrzewam, że wszyscy zostaną zmuszeni.
https://www.ksiegowiprzyszlosci.pl/artykuly/2018/4/13/split-payment-bedzie-obowiazkowy-dla-niektorych-przedsiebiorcow

0

Tak, wiem o czym piszesz, dlatego też uważam, że to zależy od kontrahentów i od branż. Czy mój klient dokonuje WDT, czy działa na preferencyjnych stawkach VAT, ale co do zasady się oczywiście zgadzam, to prawdopodobnie w ciągu 12-18 miesięcy stanie się standardem.

1

Trzeba będzie wziąć wiertarkę, linę i poważnie porozmawiać z kontrahentami. Ja nie chcę, żeby mi tak płacili.

0

A co to znaczy w praktyce? jesli wystawiam fakture vat na kwote netto plus vat, to kwota netto trafi do mnie ,a vat na inne konto? Jesli odliczam koszta, to na te pieniadze, ktore pomniejszyly vat, bede czekal miesiacami i dostane je tylko wtedy, kiedy napisa podanie do urzedu skarbowego ?

1
Pchła ma czkawke napisał(a):

A co to znaczy w praktyce? jesli wystawiam fakture vat na kwote netto plus vat, to kwota netto trafi do mnie ,a vat na inne konto?

Tak, na inne Twoje konto, jeśli Twój kontrahent wybierze taką formę płatności.

Jesli odliczam koszta, to na te pieniadze, ktore pomniejszyly vat, bede czekal miesiacami i dostane je tylko wtedy, kiedy napisa podanie do urzedu skarbowego ?

Jeśli chcesz dostać zwrot VAT z Urzędu (czyli masz więcej kosztów niż dochodów, to owszem). Ale tak jest i teraz.

0

Powtórzę to co napisałem na blogu - używajcie polskich firm do generowania kosztów a na źródło przychodów wybierajcie te które nie podlegają pod VAT, ew. zwroty księgujecie na dochodowy i problem z głowy. Może nie zarobicie tych paru groszy na przetrzymaniu podatku na koncie ale jak widać państwo robi wszystko by podatek i tak przepływał przez kontrolowane kanały więc - who cares?

3

A wg mnie dobre podejscie :). Mozecie narzekac ale wyglada ze to moze ladnie zblokowac walki przy odzyskiwaniu VAT'u - a jesli idzie o programistow to odzyskiwania VAT'u nie ma zbyt duzego w standardowych przypadkach.

1
somekind napisał(a):

Jesli odliczam koszta, to na te pieniadze, ktore pomniejszyly vat, bede czekal miesiacami i dostane je tylko wtedy, kiedy napisa podanie do urzedu skarbowego ?

Jeśli chcesz dostać zwrot VAT z Urzędu (czyli masz więcej kosztów niż dochodów, to owszem). Ale tak jest i teraz.

Nie prawda, nawet jeśli nie masz zwrotu VAT to mogą Ci zostać jakieś wolne środki na koncie VAT o które będziesz musiał prosić US, np. płacisz kartą firmową / gotówką za coś, nie pobierze Ci z konta VAT odpowiedniej kwoty.

1

nie wiem czy dobrze rozumiem,
czyli jak mam dwóch kontrahentów i jeden zaplaci mi split paymantem a drugi po staremu to część VATu bedzie na subkoncie a czesc na moim normalnym koncie?
jak wtedy odprowadzić VAT? :o przelac calosc z subkonta i odjac to od tego ile musze zaplacic i przelac z innego rachunku reszte?

0

@azalut: możesz zrobić komuś split payment mając 0 na koncie VAT, po prostu pociągnie Ci z firmowego. Analogicznie jest w sytuacji w której musisz VAT zapłacić do US

0

Pytanie do znawców. W jaki sposób będzie następowała płatność za fakturę, bo dalej nie do końca czaję? Załóżmy, że klient dostaje fakturę na dwie usługi: 100zł netto + 23% VAT i 100zł netto + 8% VAT. Razem 231zł brutto. Myli się podczas płatności i płaci jakąś dziwną kwotę powiedzmy 213zł. Ile z tego trafia na normalny rachunek, a ile na VATowski?

0

Czyli w teorii... Klient zapłacił mi fakturę gdzie było 1k VATu, w tym samym miesiącu zrobiłem zakupy gdzie było 500 VATu. Teoretycznie powinno mi zostać 500pln do dyspozycji ale teraz będzie to na osobnym koncie nie do ruszenia?

0

Ludzie, jesteście programistami i nie potraficie znaleźć odpowiedzi na Wasze pytania? To jest żałosne.

  • Przy płatności split payment będziesz miał dwa pola, netto i VAT

  • Jeżeli zrobisz zakupy nie płacąc split paymentem, to zostanie Ci na koncie VAT 500 złotych i będziesz musiał składać podanie do US o zwolnienie środków

1

Chwilę temu dostałem powiadomienie z banku - jego treść wklejam poniżej.
W ostatnim punkcie jest link, pod którym można uzyskać dodatkowe informacje.

Jest tam też dziwny/smutny/do d**y zapis, z którego wynika, że obecnie jednym przelewem będzie można opłacić tylko jedną fakturę. Jest to niefajne - często przelewając coś do dostawców, jednorazowo przekazywałem kilka faktur. Kwota przelewu to była ich łączna wartość, a w opisie przelewu po prostu były podane numery opłacanych dokumentów.


Najważniejsze informacje i główne zmiany dotyczące nowego rachunku VAT oraz udostępnienia nowych przelewów Split Payment:
• Bank udostępnieni możliwość realizacji lub otrzymania nowego rodzaju przelewu krajowego w PLN szczegółowo opisanego w ustawie o podatku od towarów i usług, jako Mechanizm podzielonej płatności „Split Payment”
• nowy rodzaj przelewu „Split Payment”, dostępny będzie w bankowości internetowej, Centrum Telefonicznym oraz w Oddziale Banku
• dla każdego Klienta firmowego Bank otworzy rachunek VAT oraz powiąże go z rachunkami rozliczeniowymi Klienta prowadzonymi w walucie PLN
• 1 lipca 2018 r. każdy Klient firmowy Banku otrzyma swój indywidualny numer rachunku VAT. Numer Rachunku VAT będzie widoczny w bankowości internetowej oraz będzie możliwy do uzyskania w Centrum Telefonicznym oraz w Oddziale Banku
• otwarcie rachunku VAT** nie będzie wymagało** podpisania odrębnego Aneksu z Bankiem oraz rachunek VAT będzie prowadzony bezpłatnie.
• Dla rachunku VAT Bank będzie udostępniał Klientowi wyciągi bankowe oraz salda roczne w terminach i na zasadach, jak dla rachunków rozliczeniowych, zgodnie z wcześniej zadeklarowaną przez Klienta formą i terminem udostępniania wyciągów dla Klienta dla rachunków rozliczeniowych.
• rachunek VAT nie będzie mógł być używany w rozliczeniach z kontrahentami, natomiast stanie się niezbędny w rozliczeniach z Urzędem Skarbowym z tyt. VAT.
• posiadanie rachunku VAT jest niezbędne dla funkcjonowania przelewu „Split Payment”.
• przelew „Split Payment” będzie umożliwiał realizację zapłaty kontrahentowi za fakturę VAT z rachunku rozliczeniowego, przy równoczesnym automatycznym obciążeniu kwotą podatku VAT powiązanego z rachunkiem rozliczeniowym rachunku VAT oraz automatycznie otrzymania przez wystawcę faktury zapłaty kwoty netto na rachunek rozliczeniowy, a kwoty podatku VAT na rachunek VAT. „Split Payment” dotyczy jedynie obrotu w polskich złotych realizowanych na terytorium kraju.
• nowy rachunek VAT oraz rodzaj przelewu będą dostępne w systemach bankowości internetowej i elektronicznej od 1 lipca 2018 r.
• szczegóły funkcjonowania mechanizmu „Split Payment” dostępne są w załączonej prezentacji oraz na stronie https://raiffeisenpolbank.com/male-firmy/obsluga-biezaca/split-payment

0
Smutny Kaczor napisał(a):

Nie prawda, nawet jeśli nie masz zwrotu VAT to mogą Ci zostać jakieś wolne środki na koncie VAT o które będziesz musiał prosić US, np. płacisz kartą firmową / gotówką za coś, nie pobierze Ci z konta VAT odpowiedniej kwoty.

Owszem, ale on pytał o to, czy VAT z kosztów dostanie "tylko wtedy", gdy napisze podanie do US, co nie jest prawdą. Jeśli będzie opłacał koszty z rachunku firmowego, to żadnego zwrotu nie będzie potrzebował - no chyba, że ma więcej kosztów niż dochodów, i do takiej sytuacji się odniosłem.

cerrato napisał(a):

Jest tam też dziwny/smutny/do d**y zapis, z którego wynika, że obecnie jednym przelewem będzie można opłacić tylko jedną fakturę. Jest to niefajne - często przelewając coś do dostawców, jednorazowo przekazywałem kilka faktur. Kwota przelewu to była ich łączna wartość, a w opisie po prostu były podane ich numery.
Jeśli ktoś wie, czy ta zasada jest nałożona odgórnie, czy to wymysł mojego banku - proszę o informację.

U mnie nic na ten temat nie pisali, no ale chyba nie musieli nawet. Logiczne wydaje się płacenie jednym przelewem za jedną fakturę.
Poza tym w formularzu przelewu ma być teraz pole "numer faktury".

0

Logiczne wydaje się płacenie jednym przelewem za jedną fakturę

@somekind: W żadnym wypadku.
Logiczne jest to, że jak masz firmy, do których masz dużo małych płatności, to wygodniej jest zrobić co jakiś czas jeden zbiorczy przelew, niż się bawić z każdą fakturą osobno.

Przykładowo - jednym z dostawców jest firma, która dostarcza materiały biurowe. Czasami jest to większe zamówienie, a częściej jakaś drobnica za kilkanaście/kilkadziesiąt PLN, zamawiana i dostarczana zgodnie z aktualna potrzebą. Nikt nie bawi się w płacenie każdej faktury osobno, logika nakazuje raczej zebrać je w paczki i puścić przelew zbiorczy w jakiejś sensownej kwocie.

Rzuć okiem na poniższy obrazek - wyciągnięte z systemu księgowego zestawienie zakupów od tej firmy z biurowymi rzeczami. Czy nadal uważasz, że logiczne jest płacenie każdej z tych pozycji osobno? Byłoby to uciążliwe zarówno dla mnie - jako płatnika, jak i dla samego odbiorcy

screenshot-20180622124617.png


Napisałeś jeszcze, że

Poza tym w formularzu przelewu ma być teraz pole "numer faktury".

Przecież zawsze zlecając przelew masz pole "opis przelewu" i w nim się podawało numery opłacanych dokumentów. Analogicznie można by było zrobić w przypadku Split paymentu. Zresztą z punktu widzenia skarbówki nie ma większego znaczenia, z jakiego konkretnie dokumentu ten VAT wynika - istotnie jest, że w danym przelewie kwota X stanowi VAT, w związku z czym właśnie taką sumę należy skonfiskować. Ale chyba masz rację i jest to odgórnie narzucone - skoro trzeba wskazać numer faktury w specjalnym polu, to raczej oznacza to jakiś odgórny wymóg :(

0

@tamtamtu napisał:

Dla odbiorcy to nie jest uciazliwe - bardziej uciazliwe sa zbiorcze przelewy

Owszem, jest. Wprowadzając płatności do systemu księgowego, zamiast wprowadzić jedną pozycję z wyciągu i podpiąć do niej ileś-tam dokumentów rozliczanych, dla każdej opłaconej faktury musiałbyś stworzyć osobny wpis w ramach wyciągu. Dodatkowa niepotrzebna robota

czesto jest tak ze suma wszystkich naleznosci nie jest taka sama jak kwota calej platnosci - zgaduj ktora faktura nie zostala splacona w 100%... Dodatkowo jeszcze lepsze sa sytuacjie gdy ktos placi zbiorczo, nie podaje za co, a na podstawie kwoty nie da sie wybrac za ktore faktury placi.

Znasz to z autopsji, czy z teorii?
Ja od dobrych kilku lat odpowiadam m.in. za płatności w dwóch spółkach o łącznym rocznym obrocie ok. 10 milionów (może brzmi groźnie, ale jak na firmę to szału nie ma).

Zainspirowałeś mnie i sprawdziłem - w jednej z nich, od połowy 2012 roku (czyli od chwili wdrożenia nowego systemu księgowego) wykonałem ok. 4500 przelewów na kwotę 14,5 miliona.
I wiesz co? Całkowicie się z Tobą nie zgadzam. Być może współpracujesz z jakimiś oszołomami, którzy prowadzą księgowość oraz pilnują płatności w zeszycie szkolnym w kratkę 32 kartki. Ale w przypadku większych podmiotów - 99% przelewów się zgadza. A jeśli podczas rozliczania coś jest źle - szybki mail lub telefon i sprawa jest wyjaśniana od ręki.

Spółki prawa handlowego (oraz niektóre inne podmioty) mają obowiązek corocznego uzgadniania sald - w związku z czym, nawet jeśli rozjazd się pojawi, to jest w miarę świeży i łatwy do wyprostowania.

W przypadku rozliczania wpłat - masz obowiązek ich rozliczania zgodnie z tym, jak zostało opisane na przelewie albo dokumencie kasowym. W wypadku braku stosownych wytycznych (np. opis "za faktury" albo "zaległe płatności za towar") księgujesz od najstarszych, lekkie pole manewru masz w przypadku odsetek. Wszystko jesz szczegółowo opisane - m.in. w 451KC (do poczytania - https://www.gofin.pl/firma/17,2,145,105445,zasady-zaliczania-wplat-od-kontrahentow.html).

0
cerrato napisał(a):

Rzuć okiem na poniższy obrazek - wyciągnięte z systemu księgowego zestawienie zakupów od tej firmy z biurowymi rzeczami. Czy nadal uważasz, że logiczne jest płacenie każdej z tych pozycji osobno? Byłoby to uciążliwe zarówno dla mnie - jako płatnika, jak i dla samego odbiorcy

Tak, tylko jak się posługuję logiką cywilizowanego świata, która mówi, żeby przestać prowadzić księgowość przy pomocy Excela, krzesiwa i skóry mamuta. Listę przelewów można wyeksportować z systemu księgowego, a następnie zaimportować w banku, wtedy ich liczba nie ma znaczenia.
A jak ktoś robi przelewy ręcznie, to już w ogóle nie ma żadnego problemu. Widać musi to uwielbiać, sprawia mu to niesamowitą frajdę, więc więc im więcej tym lepiej. :)

Zresztą z punktu widzenia skarbówki nie ma większego znaczenia, z jakiego konkretnie dokumentu ten VAT wynika - istotnie jest, że w danym przelewie kwota X stanowi VAT, w związku z czym właśnie taką sumę należy skonfiskować. Ale chyba masz rację i jest to odgórnie narzucone - skoro trzeba wskazać numer faktury w specjalnym polu, to raczej oznacza to jakiś odgórny wymóg :(

No chyba jednak ma znaczenie - po to przecież wprowadzili JPK, aby śledzić dokładnie wszystkie transakcje, a nie zbiorczo jak do tej pory. Wymóg oddzielnych przelewów wpisuje się w tę strategię.

0

Listę przelewów można wyeksportować z systemu księgowego

Owszem - tak właśnie robię. Zasadniczo są 3 "levele puszczania przelewów" - ręcznie, eksport do pliku oraz pełna integracja. Jak korzystam z opcji numer 2, w związku z czym dla mnie dodatkowe, całkowicie niepotrzebne przelewy są jedynie utrudnieniem. Nie chcę korzystać z jakichś korpo-integracji, wrzucenie polecenia do pliku, a następnie jego zassanie z bankowości elektronicznej jest dla mnie całkowicie wystarczające. Nie uważam, żeby firma była na tyle duża, żeby wprowadzać rozwiązania stosowane w znacznie większych podmiotach. Oczywiście - mógłbym. Tak samo jak można kupić TIR'a żeby przewieźć szafkę do ciotki. Ale czy to ma sens?

po to przecież wprowadzili JPK, aby śledzić dokładnie wszystkie transakcje, a nie zbiorczo jak do tej pory. Wymóg oddzielnych przelewów wpisuje się w tę strategię

Owszem, wpisuje się, ale jest lekko na wyrost. Podatek jest obliczany w oparciu o deklaracje, jest kontrola JPK z deklaracjami oraz kontrola krzyżowa JPK podmiotów ze sobą współpracujących. Sam fakt opłacenia (lub braku zapłaty) konkretnego dokumentu nie jest zbytnio istotny dla skarbówki - ich raczej interesuje kwota, którą z racji bycia VAT'em można "zabezpieczyć" przy każdym przelewie. Zresztą sam fakt świadomości przez US nieopłacenia VAT nic podatnikowi nie daje, nic się z automatu nie dzieje, żeby zrobić korektę na dany dokument z powodu braku zapłaty i tak trzeba złożyć stosowne dokumenty (wskazywanie konkretnych zapłat do dokumentów miałoby sens, jakby wyksięgowywanie się działo automatycznie, a w obecnej postaci jest tylko kolejnym dodatkowym obowiązkiem/uciążliwością).

0
cerrato napisał(a):

Owszem - tak właśnie robię. Zasadniczo są 3 "levele puszczania przelewów" - ręcznie, eksport do pliku oraz pełna integracja. Jak korzystam z opcji numer 2, w związku z czym dla mnie dodatkowe, całkowicie niepotrzebne przelewy są jedynie utrudnieniem.

Ale dlaczego to jest utrudnienie? I tak na wyjściu masz jeden plik, więc co za różnica, czy jest w nim 10 czy 1000 rekordów?

A tak w ogóle, to nie pomyślałeś, że faktycznym źródłem problemu jest wiele małych faktur zamiast jednej zbiorczej? :)

Owszem, wpisuje się, ale jest lekko na wyrost. Podatek jest obliczany w oparciu o deklaracje

Które mają zostać zlikwidowane, bo JPK dostarcza te informacje i tak (a także dużo więcej).

Zresztą sam fakt świadomości przez US nieopłacenia VAT nic podatnikowi nie daje

Ale czemu miałby? Nie oszukujmy się, te zmiany są po to, aby US było łatwiej znajdować nieprawidłowości.

1

Ciekawa jestem, czy będzie możliwe, by opłacający fakturę złośliwie zawyżył VAT w split payment :D Np. w sytuacji, gdy nie ma kasy na głównym koncie, a ma na koncie VAT i w ten sprytny sposób chce ją upłynnić.
Czy przewidziano jakieś kary, dla takich osób? ;)

0

I tak na wyjściu masz jeden plik,

Może mam pecha.. ale banki, z którymi miałem do czynienia - Raiffeisen, Boś oraz ING mają to tak zrobione, że jeden przelew to jeden plik...Być może zmiany związane z płatnościami rozdzielnymi będą pretekstem i motywacją do poszukania banku alternatywnego ;)

nie pomyślałeś, że faktycznym źródłem problemu jest wiele małych faktur zamiast jednej zbiorczej

Owszem, jest to jakaś opcja, aczkolwiek nie zmienia to faktu, że nieraz jest wygodniej dostać towar i od razu fakturę, niż WZ i czekać na FV. Zwłaszcza przy pełnej księgowości oraz pełnej magazynówce - jak np. kupujesz coś z przeznaczeniem na handel i musisz to wciągnąć szybko na stan

Które mają zostać zlikwidowane, bo JPK dostarcza te informacje

To już oficjalna informacja, czy projekty? Bo słyszałem o tym, ale raczej w tonie "fajnie by było" ewentualnie "rozważamy" ;)

te zmiany są po to, aby US było łatwiej znajdować nieprawidłowości

nigdy nie sądziłem, żeby było inaczej :D

0
cerrato napisał(a):

Może mam pecha.. ale banki, z którymi miałem do czynienia - Raiffeisen, Boś oraz ING mają to tak zrobione, że jeden przelew to jeden plik...Być może zmiany związane z płatnościami rozdzielnymi będą pretekstem i motywacją do poszukania banku alternatywnego ;)

Bazowałem na swoich doświadczeniach, kiedyś w pracy robiłem eksport płatności do chyba 5 różnych banków i każdemu wystarczał jeden plik. Ale ok, w opisanej przez Ciebie sytuacji faktycznie może być komplikacja. Zależy jeszcze jak wygodny jest interfejs banku.

To już oficjalna informacja, czy projekty? Bo słyszałem o tym, ale raczej w tonie "fajnie by było" ewentualnie "rozważamy" ;)

Z tego co wiem, to od dawna są takie plany.

0

Z tego co wiem, to od dawna są takie plany.

No właśnie ja też wiem o planach, stąd moje pytanie, czy już wiadomo /zostało ogłoszone coś bardziej konkretnego

1

Deklaracje VAT mają zniknąć już w 2019. Nie wiem, czy od 1 stycznia, czy później, ale ten rok jest dość pewny.

0
aurel napisał(a):

Ciekawa jestem, czy będzie możliwe, by opłacający fakturę złośliwie zawyżył VAT w split payment :D Np. w sytuacji, gdy nie ma kasy na głównym koncie, a ma na koncie VAT i w ten sprytny sposób chce ją upłynnić.
Czy przewidziano jakieś kary, dla takich osób? ;)

Z konta VAT będzie można płacić tylko VAT za dany towar. Jak płacisz za fakturę split paymentem to kwota VAT idzie z konta VATowskiego, a kwota netto ze zwykłego. Możesz zawyżyć VAT ale to bez sensu.

2

@shamil06: No ale właśnie o to chodziło @aurel (przynajmniej tak to odebrałem).

Przykładowo - masz do zapłaty 25 tysięcy, na co się składa 20 netto i 5 VAT. Na "głównym" koncie masz 10 tysięcy, ale masz też 50kpln na VAT'owskim.
I teraz pytanie - czy można się "pomylić" i przelać 25 tysięcy, które się składa z 15 tysięcy VAT i 10 kwoty netto?

Nie zgadzam się, że to jest bez sensu, uważam wręcz przeciwnie. W ten sposób (fakt, że powodując zamieszanie, które trzeba będzie potem odkręcać) możesz chociaż chwilowo odzyskać kwotę z konta VAT. Owszem - jest to ryzykowne i powoduje bałagan w papierach we wszystkich zamieszanych w to podmiotach (płatnik, odbiorca, oba banki i US), ale w sytuacji, w której masz nóż na gardle i musisz wyczarować do końca dnia kasę - jest to jakaś opcja.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1