Pierwszą pracę już mam, ale co dalej ?

0

Hej, od kilku miesięcy pracuję jako programista gier na mobilne. Zrobiłem kilka gierek przed ten czas, dostaję 2k netto. Ta firma to sami młodzi ludzie ( studenci tak jak ja ) zajmująca się głównie robieniem gierek na mobilne, ale też apki na andka/ios + strony - php, wordpress. Najlepsi programiści w firmie zarabiają ok 5-6k.

Gierki fajnie się robi, przyjemnie, sprawia mi to przyjemność, ale czuję, że gdzieś tam jest pewna granica rozwoju i mniejszy hajs, który to nie do końca mnie zadowala. Osiągnę powiedzmy po jakimś czasie ten zarobek 4-5k i to już będzie chyba szczyt w gierkach na mobilne. A i te 4-5k osiąganie zajmie mi pewnie sporo czasu. Od innych w firmie już za bardzo w sprawie gierek wiedzy nie zaczerpnę, bo sam kiedyś przed pracą robiłem jakieś gry, zajmowałem się ogólnie programowaniem dłużej niż niektórzy i kodersko ogarniam lepiej niż ludzie siedzący tam rok już i zarabiający więcej. Jedynie czego się dowiaduję to czegoś o samym narzędziu.

Ostatnio mnie strasznie zaskoczyło, jak chłopak robiący apki na iOSa od 2 lat i też nie jakiś geniusz dostał ofertę w innym mieście za ponad 10k. Pomyślałem sobie - może iść w iOSa ?

Po prostu nie wiem jaki podjąć kroki ? Przed tą pracą kilka miesięcy ogarniałem coś tam w springu sobie - napisałem dwie malutkie apki jako samo testowanie możliwości i potem zacząłem pisać większy projekt, ale przez sesję nie skończyłem. Wiem, że w tej firmie nie ma tej technologii, więc w CV nie bedą mi leciały lata doświadczenia w tym no i też nie ma ludzi, którzy pomogą, a php nie chcę.

Kolejną możliwością są apki na mobilne. Od androida jest 1-2 ogarniętych ziomków i mógłbym zacząć po godzinach ogarniać klepanie apek na andka i po 2-3 miesiącach kodzenia gier poprosić o możliwość przydzielenia do jakiegoś mniejszego projektu na androida. Wtedy zacząłbym robić aplikacje i już do CV by szło komercyjne doświadczenie w kodzeniu na ten system. Tylko czy nie mylę się z tym, że pieniądze są większe niż w grach ? Chętnie bym się nauczył to robić i spróbował czy mi się to podoba, ale musi mnie motywować cel i że da mi to coś więcej niż te gry. W tym punkcie jest też iOS - co prawda musiałbym zainwestować w maca i iphona i ogarnąc swifta, którego składania nie do końca mi się spodobała, ale pieniądze widzę są ogromne tutaj.

Jeszcze jednym moim pomysłem było robienie w firmie nadal tych gier, a po godzinach ogarnianie andka/iosa + javy(springa), zrobienie własnej stronki, umieszczenie na niej portfolio ( projekty gier te z firmy + jakieś własne starsze i te nowsze, które zacząłbym pisać ) i próba szukania klientów do mniejszych projektów na jakimś freelancingu. Znalazłbym 2-3 znajomych, którzy chcieliby razem ze mną ogarnąć temat i byśmy razem pisali apki i budowali własną renomę i poszerzali portfolio. Z takiego czegoś można by w końcu coś przerodzić w działającą firmę. Co sądzicie o takim pomyśle ?

Po prostu chciałbym usłyszeć rady bardziej doświadczonych kolegów.

0
  1. Podejdź do androida, podejdź do iOS i zobacz co Ci bardziej odpowiada.
  2. Zrób kilka (2/3 różne wystarczy) app/gier i wrzuć na jakieś publiczne repo (github?)
  3. Równolegle zadbaj o dobre konto na linkedin i/lub golden line + konto z 'kilkoma' punktami na so też będzie atutem
  4. Na bazie punktu 2 i 3 szukaj pracy, myślę że z dotychczasowym doświadczeniem i nowymi umiejętnościami nie powinno być problemu z 3k netto na start
  5. Jak już znajdziesz nową pracę idź do szefa w obecnej firmie, pokaż mu, że się rozwinąłeś i poproś o podwyżkę
  6. punkt 5 nie wypali - zmień firmę

W punkcie 5 będziesz po jakiś 4-7 misiącach od rozpoczęcia (w zależności od Twojej percepcji).

BTW. po Twojej wypowiedzi da się wywnioskować, że 4-6k to duże sumy a 10k to trochę abstrakcja. Tymczasem (w zależności od regionu) 10k dla dobrego doświadczonego midda to norma, natomiast 4k to bieda a 6k to raczej takie minimum. Zobacz tutaj jak mniej więcej wyglądają zarobki: Ile zarabiacie?

0

Jeśli nie kolejne api pod urządzenia mobilne (co osobiście uważam jako krok do tyłu w Twojej karierze) to może backend. Wtedy mógłbyś tworzyć gry dla wielu graczy, a przy okazji wkręcisz się w asynchroniczne programowanie. Możliwe, że całkiem niedługo poznasz Scala/Akka i jednocześnie będziesz przebierał na rynku oferty, które są mega ciekawe.

0

Ostatnio mnie strasznie zaskoczyło, jak chłopak robiący apki na iOSa od 2 lat i też nie jakiś geniusz dostał ofertę w innym mieście za ponad 10k. Pomyślałem sobie - może iść w iOSa ?

To raczej nie kwestia technologii tylko typu projektu. Za klepanie gierki na mobile płaci się inaczej niż za klepanie mobilnej aplikacji do obsługi konta w banku albo apki do bookowania lotów.

0

@SekretarzGeneralnyONZ

Dziękuję za odpowiedź. Jeśli podchodziłbym do mobilnych to póki co raczej android bo na iOSa nawet nie mam gdzie robić z racji braku sprzętu. Z tym wrzuceniem gier/apek na repo chodziło Tobie o własne apki, które napiszę po godzinach w domu sam, czy te projekty z firmy ? No właśnie, jak to jest z tymi projektami z firmy ? Do tej pory mam kilka gierek napisanych dla firmy solo i kilka w teamie. Kody gierek normalnie są na prywatnym repo, więc ich kodu nie mogę udostępniać ale jakoś pochwalić się tym warto, tylko jak ?
Z tymi golden line'ami itd to na pewno zacznę, alę super, dzięki za sugestię.

Szukać pracy już teraz ? Moje komercyjne doświadczenie to jedynie kilka gierek na mobilne, więc wątpię, że teraz dostanę gdzieś 3k netto. Zawszę mogę cały czas budować swój profil na tych portalach, ale chyba warto jednak starać się dołączyć do jakiegoś projektu apki w mojej obecnej firmie po 1/2 miechach jak ogarnę w domu jakieś podstawy pisania pod Andka. Dołączę po tym czasie do jakiegoś projektu albo dostanę swój, bo wiadomo, że apki mobilne to nie jest wielka sprawa jak webowe projekty i już zacznie lecieć jakiś exp. No i tu w sumie też mam pytanie - co lepiej mieć w portfolio - apkę wymyśloną i napisaną samemu w domu z udostępnionym repo czy apkę napisaną w firmie ?

Ogólnie cały czas zastanawiam się czy nie rzucić tej roboty w imię większej ilości czasu na naukę andka/iOSa/javy(springa) i za pół roku po skończeniu studiów serio już czegoś szukać za te 3-4k netto, ale z drugiej strony to jest głupota bo rezygnuję z zarobku i nie leci mi exp komerycjny, a przecież zawsze w tej firmie mogę się rozwinąć i w po niedługim czasie dostać te 4+ k netto ( tyle zarabia kolega we frontendzie mający nieduże pojęcie o programowaniu w innej firmie .. irytacji nie opiszę ).
Naprawdę sądzisz, że dla juniora w robieniu apek na andka te 4-5k to norma ? Jestem z dużego miasta :)

@YOLO

Dlaczego sądzisz, że po grach pójście w apki to regres ? Backend to był początkowy plan i kilka miesięcy robiłem coś w springu/hibernacie, ale nie wiem czy uśmiecha mi się praca w korpu- wiele negatywnych opinii słyszałem, ale wiem też, że $ lepsze. Backend i gry ? Chodzi Ci o pisanie serwerów do obsługi multiplayera ?

I koledzy .. co z ostatnim punktem mojego postu i rozkręcaniem własnej działalności ? W tym momencie chyba muszę nadmienić, że bardzo cenię sobie niezależność i często uważam, że mój pomysł jest i tak najlepszy ( taki już charakter ).

0

Dlaczego regres to powinienes juz ty to wiedzieć najlepiej :> No kurde zrob se solo banalna gierke np. takiego snake. Ile ci to zajmie? Ile przy tym roboty? No w cholere, a sproboj zrobic bardzo prosta apke czy bakend. Ile to roboty? Junior ci zrobi w 1h

0

Chodzi Ci o pisanie serwerów do obsługi multiplayera ?

Tak. Wówczas możesz pogodzić to z tym co teraz umiesz. Przy okazji wiedza dotycząca pracy nad backendem jest na tyle uniwersalna, że pozwoli Ci uczestniczyć w innych projektach - nie tylko grach.

Jeśli chcesz być bardziej niezależny i nie chcesz pracować w korpo to wtedy na Twoim miejscu zastanowiłbym się czy faktycznie warto pchać się w kierunku java-backend.

1) Mniejsze firmy przeważnie nie stać na konkurowanie z korporacjami. Dlatego w pojedynku o programistow spring/hibernate wynik jest przesądzony.

2) W mniejszych bądź średnich projektach średnio opłaca się java. Fakt jest taki, że w dynamicznych językach zrobisz to dużo produktywniej. To samo dotyczy projektów jakie w domu możesz skrobać. Zobacz: python, ruby, nodejs; a nóż może coś Ci podejdzie

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0