Programista Obj-C czy warto?

0

Witam.Jestem poczatkujacym programista. Caly czas szukam swojego ("Jezyka"?) Chcialem was zapytac jak to wyglada z Obj-C czy warto sie tego uczyc? jak wyglada rynek pracy programistow Obj-C i czy jest to ogolnie ciezki jezyk.Pozdrawiam

1

Rynek pracy AFAIK jest ok. Sprawdź ogłoszenia.

2

Pytanie - czy posiadasz sprzęt z japkiem?
Na wejście w Obj-C i robienie rzeczy np. na iOS (to chyba najczęstsze wykorzystanie Obj-C) potrzebujesz

  • komputera z japkiem (kilka tysięcy)
  • 99 dolarów rocznie za "Apple Developer Program", który ci pozwoli wydawać apki.
  • urządzenie z systemem iOS do testowania (najtańsze za tysiąc z kawałkiem powinieneś kupić).
  • drogie akcesoria do sprzętów Apple (nawet kabelki są drogie)

Jeśli byłbyś co najmniej średniozaawansowanym programistą to jeśli chciałbyś w to wejść, to te wydatki cóż, ot tylko wydatki. Wiadomo, że nic nie jest za darmo (sam kiedyś chciałem wejść w programowanie iOS, ale w końcu dalej web klepie. Chociaż mak się przydaje, bo jest o wiele bardziej wygodny niż linuxy).

Gorzej, że napisałeś:

Witam.Jestem poczatkujacym programista.

Więc, jeśli jesteś osobą początkującą i szukasz dopiero swojego języka, to raczej poszukałbym tańszego rozwiązania (chyba, że już posiadasz sprzęt z nadgryzionym jabłkiem, albo masz po prostu kasę na zakup).

1

LukeJL trochę przesadził imo :p Owszem, trzeba sprzęt z jabkiem, ale może to być nawet jakiś używany mac mini, który pewnie za 1,5k by się znalazło (strzelam), na początek na bank wystarczy. 99 dolarów rocznie nie trzeba o ile chce się mieć sprzęt jabkowy do nauki a później żyć z pracy "na etatcie" iOS dev. Jeśli faktycznie chcesz własne apki wydawać to trzeba, ale dopiero przy wrzucaniu do app store'a. Wcześniej możesz tą apkę kodzić bez konta developerskiego. Urządzenia z ios do testowania też koniecznie nie musisz. W XCode(IDE do kodzenia w obj-c) jest symulator wszystkich takich urządzeń. A jak koniecznie chcesz przetestować w realu to można jakiegoś iphone'a 4s używkę za kilka stówek i tyle. Drogie akcesoria - fakt, są drogie, ale tak dużo ich nie trzeba. Mam maca i iphone'a i jak dotąd kupiłem tylko przejściówkę z thunderbolt na hdmi za jakieś 79 zł.
Bardziej martwi mnie aspekt samego języka. Jeśli to miałby być Twój pierwszy język to trochę ciężko. Składnia obj-c nie należy do najprzyjemniejszych a i jest parę dziwactw w tym języku. Imo ten język nie należy do najłatwiejszych. Co do rynku, ofert pracy jest z 10x mniej niż np. w Javie, ale myślę, że programistów iOS jest również z 10x mniej, więc wychodzi na to samo. Hajs się zazwyczaj w miarę zgadza.

1

Jak się trochę postarasz to zainstalujesz Mac OSX na PC lub na wirtualce jeśli masz wystarczająco dobry sprzęt. Na start i rozpoczęcie przygody zupełnie wystarczające.
**Ważna **informacja o której nie wspomnieli poprzednicy. Wraz z pojawieniem się najnowszej wersji XCode 7, apple zmieniło trochę politykę odnośnie testowania aplikacji na urządzeniach. Od teraz można z poziomu XCode testować aplikację bez opłaconego konta developerskiego zarówno na symulatorze jak i na telefonie/tablecie na podobnej zasadzie jak ma to miejsce z androidem. Nadal trzeba będzie mieć opłacone konto developerskie, aby móc wrzucać aplikacje do App Store, ale do testowania na urządzeniu już nie.

4

Jeśli jesteś początkujący to zacznij od programowania czegoś na desktop.
Polecam rozwiązywać zadanka ns SPOJ albo MAIN.edu.pl by wyrobić sobie podstawowe umiejętności.
Nie bierz się za nic większego dopóki:

  • nie będziesz umiał posługiwać się debuggerem (narzędzie tak ważne jak młotek dla stolarza). Minimum skilla w w tek materii to: "Step over", "Step into", "Step out", breakpoints, podgląd zmiennych
  • nie napiszesz kodu większego niż 1000 na linii (choćby w ramach rozwiązywania zadań na SPOJ lub MAIN)
  • nie nauczysz się czytać dokumentacji (bez średniej-podstawowej znajomości agielskiego to nie ma o czym mówić). Np jeśli mówimy o C++ to www.cplusplus.com/reference/ albo http://en.cppreference.com/w/
  • posługiwać się wyszukiwarką (google)

Krok następny poznanie jakiegoś framework-a (zestawu bibliotek do tworzenia aplikacji). Może być to cokolwiek (nie koniecznie cocoa), ważne by nauczyć się wertować dokumentację i rozwiązywać problemy związane z jej zrozumieniem.
Dobrą metodą jest udzielania się na forach i ich obserwowanie (nie tylko zdawania pytań). Podstawowe błędy i problemy programistyczne są tu wałkowane na tysiące sposobów.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1