Co wybrać, co dalej, co planować?

Odpowiedz Nowy wątek
2015-01-10 19:50
UNIcpp
0

Witam wszystkich, mam parę pytań odnośnie programowania/stanowiska/zarobku itd.
Podkreślę, że mam dopiero 15 lat i chciałbym zacząć już bardzo poważnie myśleć o programowaniu.
1. Jaki język wybrać? - Nie ukrywam, że najbardziej zaprzyjaźniłem się z c++. Gdy miałem 14 lat tworzyłem jakieś gry "konsolowe", przez ten czas udoskonaliłem swoją wiedzę w tym języku. Gdy miałem 11-12lat zawsze marzyłem o tworzeniu własnych gier, miałem ogromną wyobraźnie i chciałem jak najszybciej zacząć tworzyć grę taką, jaką sobie wyobraziłem - niestety z wiadomego powodu nie dałem rady, byłem bardzo zielony w tych "językach". Będąc 13-nasto latkiem znalazłem pewien game engine, mianowicie unity3d zaciekawiło mnie to, jak najszybciej zacząłem tworzyć tam jakiś projekt a skrypty brałem z internetu - było to bezsensu, zaczynało brakować takich skryptów jakich chciałem, wtedy porzuciłem programowanie. Blisko 15 roku życia, gdy miałem 14 lat powróciłem do programowania - czytałem różne kursy etc. Moją pierwszą grą było coś typu pacman, oczywiście w c++. <<Trochę tu wypisałem o swojej historii z programowaniem, aczkolwiek myślę, że w ten sposób będziecie mogli mi pomóc podjąć decyzje.
2. Z którym językiem dojdę dalej w dziedzinie programowania? - Moim największym marzeniem jest otwarcie własnego studia z grami, ale czy aby na pewno z c++ dojdę najdalej, jeżeli takie coś by nie "wypaliło" to czy byłbym w stanie znaleźć dobrą firmę w krótkim czasie?
3. Na jakie studia iść, tzn w jakim mieście - W tym pytaniu interesuje mnie miasto w którym byłoby "najsensowniej" pójść na studia.
4. Zarobki? - Ostatnim moim pytaniem są zarobki, w jakim "języku" programiści zarabiają większe sumy...

Na razie zadam 4 pytania które interesują mnie najbardziej. Proszę o "sensowne" odpowiedzi, co do pytania pierwszego - jeżeli inny język, to dlaczego?
Podkreślę, że na tą chwilę tzn gdy będę w pierwszym etacie, studiach itd nie obchodzą mnie zarobione pieniądze, chciałbym pójść na taką dziedzinę gdzie mógłbym coś wykazać. Największym moim marzeniem jest tworzenie gier, czyli w dalszym ciągu powinienem się zająć c++, aczkolwiek czy aby na pewno mam wybrać taką dziedzinę?
W sumie mam dopiero 15 lat, przez ten czas mogę utrwalić dużo wiedzy z wielu języków, ale na razie chcę wybrać ten jedyny.
Pozdrawiam :).

Pozostało 580 znaków

2015-01-10 19:58
0

[...]tworzenie gier[...] C++ [...]zarobki[...] 15 lat[...]

Brzmi jak programowanie na iOS z objective C++ i/lub swiftem.

Pozostało 580 znaków

2015-01-10 20:43
1

Masz fajny szybki start. Jednak z tego co piszesz, interesuje Cię bardziej stworzenie czegokolwiek, niż stworzenie czegoś oryginalnego -> co jest zrozumiałe, bo jak się nie zna technologii, to nie będziemy projektować nowej gry.

1) Mały projekt w C++ pewnie byłbyś w stanie uciągnąć, choć podejrzewam, że po pewnym czasie samotnego klepania kodu, projekt mógłby się wymknąć spod kontroli. To normalne. Najpierw trzeba sporo projektów skopać, żeby wiedzieć czego się wystrzegać. Np. skutecznie zapobiec wyciekom pamięci. Jak chcesz iść w C++, to musisz naprawdę mocno się pilnować. Nie nastawiaj się na tylko jeden język. Po dobrym opanowaniu jednego, stosunkowo łatwo się przenieść na inny. Technologie się zmieniają, trzeba się dostosować.

2) Zależy jakie gry chcesz tworzyć. Największy zasięg masz w technologiach wieloplatformowych. Unity 3D, czy Unreal są naprawdę dobre pod tym kątem. Można stworzyć build swojej aplikacji na Androida, iOS, PlayStation, XBOX, PC itd. Zakładanie własnego studia, to przede wszystkim kapitał + umiejętne zarządzanie ludźmi, praca własna nad kodem jest opcjonalna. Poza tym trzeba mieć dobry pomysł na grę, albo zatrudnić dobrego projektanta gameplayu.

3) Jeśli poważnie myślisz o tworzeniu gier, to najsensowniej będzie pójść na PJATK ( http://www.pja.edu.pl/ ).

4) Jak otworzysz własne studio, to sam ustalisz sobie odpowiednią stawkę :) W każdym języku na start zarabia się podobnie, chyba, że "start" wymaga naprawdę dużej wiedzy. Np. do PHP wymagany poziom wejściowy jest dużo niższy niż do C++. Rób w dowolnej wiodącej technologii, ale masz robić to dobrze, to będziesz dobrze zarabiał.

edytowany 2x, ostatnio: Spine, 2015-01-10 20:49

Pozostało 580 znaków

2015-01-10 21:06
0

Ja też mam 15 lat i powiem tak:
1) C++ jest dobry na początek, ale @Spine ma racje nie należy poprzestawać na jednym języku, ja mam za sobą C++ i Basic
2) Co do tworzenie gier na początek polecam C++ i bibliotekę Allegro 5, to właśnie dzięki niej stworzyłem pierwszą grę 2D :)
3) Jeśli chodzi o szkołę to najpierw proponuję wybrać dobre liceum, a potem głowić się gdzie studia (sam przez to przechodzę)
4) O pieniądze się nie bój, programowanie jest bardzo dochodowe, w końcu jest XXI wiek, a komputery są wszędzie :)

Pozostało 580 znaków

2015-01-10 21:28
UNIcpp
0

Dziękuje za odpowiedzi. ;)
@Spine,

Zależy jakie gry chcesz tworzyć. Największy zasięg masz w technologiach wieloplatformowych. Unity 3D
Niestety, unity3d nie obsługuje c++, a co do innych języków opiszę na dole.

kapitał + umiejętne zarządzanie ludźmi, praca własna nad kodem jest opcjonalna.
Może to nie jest jakaś wiedza, aczkolwiek odkąd pamiętam zawsze na szkolnej informatyce byłem "liderem" grupy, tylko jak to szkoła tworzyliśmy jakieś strony etc.. Więc z "zarządzaniem ludźmi" takowego problemu nie mam, jestem otwarty, rozważny oraz wyrozumiały, potrafię przydzielić "stanowisko" jakiejś osobie/sobie. Z tym bym sobie jakoś poradził.

Poza tym trzeba mieć dobry pomysł na grę
Co do pomysłów - mam ich wiele, grałem w różne produkcje różnych gatunków gier, więc z tym także takowego problemu by nie było. Tylko jak wiadomo, z wykonaniem ich jest inna sprawa.
@BigZ25,
1) C++ jest dobry na początek, ale @Spine ma racje nie należy poprzestawać na jednym języku, ja mam za sobą C++ i Basic
Jasne, mam dopiero 15 lat więc mogę jeszcze nauczyć się wielu języków. Tylko problem jest w tym, że każdy mówi "c++ jest najtrudniejszy ale gdy się jego nauczysz, to utrwalisz swoją wiedzę na temat innych języków" - c++ poszedł mi dość prosto, tzn OOP itd. aczkolwiek gdy chciałem sprawdzić np. jave to jakbym uczył się na nowo, nic nie ogarniałem - może też wina kursu, ponieważ do c++ miałem znakomity kurs.

4) O pieniądze się nie bój, programowanie jest bardzo dochodowe
Gdy pytałem się wielu programistów ile zarabiają to większość odpowiedziało "ok. 3500PLN" więc gdyby moje "studio" nie wypaliło, to bym musiał jakoś żyć z tych 3-4 tyś złotych, w sumie nie wiem ile w tym prawdy, ponieważ liczy się w większości firma, staż oraz umiejętności aczkolwiek takie odpowiedzi uzyskałem.

Jak wspominałem, mam dopiero 15 lat więc dużo jeszcze mogę zmienić w swojej "nauce" czy też w wyborze języka etc. Mimo wszystko, dziękuje za odpowiedzi - dały mi wiele do myślenia, pozdrawiam!

Pozostało 580 znaków

2015-01-11 02:33
0
UNIcpp napisał(a):

@Spine,

Zależy jakie gry chcesz tworzyć. Największy zasięg masz w technologiach wieloplatformowych. Unity 3D
Niestety, unity3d nie obsługuje c++, a co do innych języków opiszę na dole.

I co z tego, że Unity nie obsługuje C++? Do napisania skryptów bardziej potrzebujesz znać API Unity niż sam język. Jakieś podstawy typu "odpowiednik vector z C++" (ArrayList) możesz sobie przecież przyswoić. Może po prostu jesteś przyzwyczajony, że trzeba się oklepać kodu zamiast użyć gotowców, które oferuje Unity?

UNIcpp napisał(a):

Tylko problem jest w tym, że każdy mówi "c++ jest najtrudniejszy ale gdy się jego nauczysz, to utrwalisz swoją wiedzę na temat innych języków" - c++ poszedł mi dość prosto, tzn OOP itd. aczkolwiek gdy chciałem sprawdzić np. jave to jakbym uczył się na nowo, nic nie ogarniałem - może też wina kursu, ponieważ do c++ miałem znakomity kurs.

Ale teraz po opanowaniu C++, Java jakoś Ci idzie? Zdziwiłbym się jakby było inaczej. Tworzenie obiektów, kontenery, zmienne statyczne, pętle, dużo rzeczy wypisz wymaluj C++, nawet ciut okrojony, bo nie ma np. przeciążania operatorów, czy opcjonalnych argumentów metody. Ja się niedawno przesiadłem z C++ na Javę, bo łatwiej mi w niej zarządzać swoim kodem. Paczki, klasy, brak rozdzielności na plik .h i .cpp, wydajność też ujdzie.

UNIcpp napisał(a):

Gdy pytałem się wielu programistów ile zarabiają to większość odpowiedziało "ok. 3500PLN" więc gdyby moje "studio" nie wypaliło, to bym musiał jakoś żyć z tych 3-4 tyś złotych, w sumie nie wiem ile w tym prawdy, ponieważ liczy się w większości firma, staż oraz umiejętności aczkolwiek takie odpowiedzi uzyskałem.

Większość zawsze będzie zarabiać mniej. Trzeba włożyć bardzo dużo pracy i być bardzo wydajnym, żeby zarabiać więcej. Ludzie są różni, cenę usług ustala nie tylko pracodawca, ale i Twoje kompetencje (jak szybko i jak poprawnie działasz).

BigZ25 napisał(a):

2) Co do tworzenie gier na początek polecam C++ i bibliotekę Allegro 5, to właśnie dzięki niej stworzyłem pierwszą grę 2D :)

Kiedy sobie uświadomisz jak działa gra 2D (rysowanie, przemieszczanie i obracanie prostokątów, dodawanie, usuwanie obiektów), przelewanie swoich myśli na ekran w dowolnej technologii nagle staje się prostsze ;) Komputer ma robić to co mu każesz, musisz mu to tylko dokładnie wyjaśnić.

Ja bym do pierwszej gry 2D polecił framework LÖVE ( https://www.love2d.org/ ). Pisze się tam w LUA, ale moc tkwi w prostocie ładowania obiektów i nie trzeba też dużo pisać, żeby coś osiągnąć -> darujesz sobie inicjowanie trybu graficznego itp. skupiasz się tylko na kodzie gry. Dlatego na początek to jest idealne, poza tym masz wsparcie sprzętowe przez OpenGL.

edytowany 4x, ostatnio: Spine, 2015-01-11 02:47

Pozostało 580 znaków

Odpowiedz
Liczba odpowiedzi na stronę

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0