Zatrudnienie programisty z punktu widzenia pracodawcy

0

Witam

Zgodnie z zasadą kto pyta nie błądzi.

Nie jestem programistą i może dlatego niektóre pytania mogą się wam wydawać banalne ale na pewno odpowiedzi pomogą nie tylko mi ale też innym któży wchodzą dopiero na ten rynek.
Kilka słów wstępu pracuje nad projektem gry edukacyjnej dla dzieci na platformy iOS i Android. Gra bedzie w całości w 2D. Jestem na etapie tworzenia biznesplanu i mam kilka pytań:

  1. Jak oszacować koszty programisty, od czego one zależą?
  2. Czym powinienem sie kierowac przy wyborze programisty i grafika?
  3. Czy mozna tworzyć jednocześnie na dwie platwormy, jak to się odbywa? A może lepiej tworzyć osobno, jakie są plusy i minusy?
  4. Ponieważ ekrany urządzeń mobilnych są tworzone w wielu rozmiarach, jak przygotować grafikę, czy tworzy się te same grafiki w różnych rozdzielczościach?
  5. Pod jaki wyjściowy telefon tworzyć aplikace, chodzi o to żeby wybrać najniższy sprzętowo model na którym aplikacja bedzie działać płynnie?
  6. W jakich formatach i rozdzielczościach powinna powstać grafika?

Z góry dziękuje za wszelkie odpowiedzi i pozdrawiam

1
  1. Od tego kogo zatrudniasz (Student, Junior, Senior czy jakis ultra Hacker) i od tego ile czasu system będzie powstawał. Plus ewentualnie narzędzia potrzebne do pracy, ale to już kwestia ugadania się, bo freelancerzy zwykle mają sprzęt i oprogramowanie do pracy.
  2. Jako że nie bardzo masz jak kogoś przepytać na rekrutacji to potrfolio i referencje. Najlepiej ustne referencje.
  3. Teoretycznie są technologie takie jak PhoneGap które na to pozwalają, ale efekty są takie-sobie. W praktyce większość aplikacji pisze się osobno, bo jest łatwiej. Minus jest taki że niekoniecznie znajdziesz jednego gościa który pisze biegle pod obie technologie. No i oczywiście on będzie musiał napisać 2 zupełnie osobne aplikacje, nawet jeśli na oko będą wyglądały tak samo.
  4. Myślę że jeśli weźmiesz ludzi którzy zajmują się zawodowo pisaniem aplikacji mobilnych to oni będą wiedzieć jak to zrobić ;)
  5. Bardziej od płynności obawiałbym się niekompatybilności wersji systemu. Jak dostaniesz aplikację pisaną pod Androida 4 to na Androidzie 2 nie ruszy.
  6. Patrz punkt 4
0

co do 3)
jak na androida i na iOS a to ma byc gra mozesz sie zapoznac z
Corona http://coronalabs.com/products/corona-sdk/
lub
Moai http://getmoai.com/
sam pracuje/pracowalem z moai, ma wiele wad, ale odziwo aplikacje potrafia dzialac na obu systemach naraz. Jezyk programowania w tych frameworkach to lua lub jezeli chcesz cos zmienic w silniku moai (w coronie sie nie da) to wtedy c++, java, objective-c
Osobiscie polecam Moai ;)

jezeli bedziesz bardziej zainteresowany to moge opisac plusy i minusy rozwiazania wieloplatformowego opartego na moai

  1. musi byc kilka formatow. W zaleznosci na jakie telefony uderzasz. 4:3, 16:9, 16:10 17:10 i inne cuda (tez mozesz uzyc dwoch a reszte skalowac)

  2. to jest dosc skomplikowane jezeli chodzi o androida. Wersja systemu, parametry urzadzenia. A nawet wielkosc wyswietlacza (czy nie bedzie za maly zeby moc na nim grac) Jak bardzo stare telefony chcesz wspierac. Musialbys wiecej opisac co bys chcial dokladnie na ten temat

0

1.) Jeśli chodzi o iOS to stawki zaczynają się od ok. 40-50 zł/h netto dla freelancerów. Na Androida z tego co wiem jest podobnie (może ciut taniej, bo developerów jest więcej). Czas napisania Małej gry przez jedną osobę na jedną platformę, to minimum miesiąc - dwa... Raczej ciężko jest się zamknąć poniżej 10-15 tysięcy netto / platformę (chociaż oczywiście wszystko zależy od tego jaki to projekt)
2.) Referencjami i portfolio ;)
3.) Odradzam pisania w phonegapach i tego typu tworach. Około roku temu przy jednym ze zleceń korzystałem z Cocosa2d (http://www.cocos2d-iphone.org). Bardzo przyjemne narzędzie, stale rozwijane... Podobno da się portować apkę na inne platformy, ale nie wiem jak jest z tym dokładnie, ponieważ pisałem tylko na iOS. Ostateczny wybór technologii powinien jednak należeć do wykonawcy projektu.
4.) Na iOS nie ma problemu, zazwyczaj jedynie tło aplikacji jest przygotowane w kilku rozmiarach. A na Androidzie, jeśli dobrze pamiętam, wykorzystuje się png9.
5.) Na iOS raczej nie ma sensu schodzić poniżej 6.0. Na temat Androida nie chciałbym się wypowiadać, bo to temat rzeka...

0

Jeśli chodzi o aplikacje biznesowe, to rzeczywiście lepiej stworzyć dwa osobne projekty - jeden na iOS, a drugi na Androida.
Natomiast jeśli mówimy o pisaniu gier 2D i 3D, to zastanów się nad środowiskiem Unity. Z wykorzystaniem tego narzędzia, można napisać grę na iOSa i Androida za jednym zamachem jako jeden projekt.
Moim zdaniem, pisanie gier należy rozpatrywać jako odrębny temat w przypadku tworzenia aplikacji mobilnych, ponieważ należy tutaj podejść do tematu zupełnie inaczej, niż w przypadku typowej aplikacji biznesowej.

0
wiciu napisał(a):

Jeśli chodzi o aplikacje biznesowe, to rzeczywiście lepiej stworzyć dwa osobne projekty - jeden na iOS, a drugi na Androida.
Natomiast jeśli mówimy o pisaniu gier 2D i 3D, to zastanów się nad środowiskiem Unity. Z wykorzystaniem tego narzędzia, można napisać grę na iOSa i Androida za jednym zamachem jako jeden projekt.

Czy tworzyłeś w tym środowisku projekty na obie platformy, czy wygląd i działanie bardzo się różnią. Jakie są plusy i minusy takiego rozwiązania.

0

Pytania 4, 5 i 6 nawet nie powinieneś zadawać. Po prostu płacisz komuś i wymagasz (wykonana aplikacja powinna spełniać te punkty). Jeżeli chodzi o grę to sytuacja jest lepsza niż w przypadku zwykłej aplikacji, dlatego że sporą część można napisać pod kilka systemów (ale osoba, która to potrafi musi mieć już doświadczenie i za niską stawkę robić nie będzie), ale o takie systemy jak xamarin, phonegap i inne w przypadku gier na nic się nie zdadzą. Czas realizacji (realny!) to 2-3 miesiące w zależności od skomplikowania produktu (jeżeli ktoś jest w temacie mocno zaawansowany albo jest to zespół to prawdopodobnie można zejść do 1 miesiąca). Podsumowując, jeżeli chcesz w rozsądnej cenie, pewnie i dość szybko to polecam szukać firmy, która aplikacje wykonuje w silniku Unity.

0

Wracając do pytania nr 3, wiciu wspomina o Unity, czy ktoś ma jakieś doświadczenie z tym środowiskiem, może ktoś tworzył jeden projekt na dwie platformy, podzielcie się doświadczeniem.

0
ff8882 napisał(a):
wiciu napisał(a):

Jeśli chodzi o aplikacje biznesowe, to rzeczywiście lepiej stworzyć dwa osobne projekty - jeden na iOS, a drugi na Androida.
Natomiast jeśli mówimy o pisaniu gier 2D i 3D, to zastanów się nad środowiskiem Unity. Z wykorzystaniem tego narzędzia, można napisać grę na iOSa i Androida za jednym zamachem jako jeden projekt.

Czy tworzyłeś w tym środowisku projekty na obie platformy, czy wygląd i działanie bardzo się różnią. Jakie są plusy i minusy takiego rozwiązania.

Osobiście nie tworzyłem. Tworzyłem jedynie aplikacje użytkowe na platformę Android, ale nie były to gry. Robiłem przegląd środowisk do pisania gier na urządzenia mobilne, ale sam nie tworzyłem żadnego projektu tego typu. Mam dopiero w planach napisanie swojej gry hobbystycznie w wolnej chwili.
Natomiast na podstawie tego, co zdążyłem wyczytać i dowiedzieć się od znajomych z większym doświadczeniem, Unity jest środowiskiem sprofilowanym pod pisanie gier. Nie jestem w stanie Ci napisać, czy gry stworzone z wykorzystaniem tego narzędzia bardzo się różnią na różnych platformach. Widziałem wersję wersję mobilną gry na Androida i jej deskpotowy odpowiednik. Wyglądały bardzo podobnie. Plusem takiego rozwiązania jest mniejsza ilość pracy. Wadą może być nieco mniejsza wydajność, choć nie zawsze. Nie jestem też pewien, czy w przypadku tworzenia projektów komercyjnych nie trzeba wykupywać jakiejś licencji dla Unity. Warto o tym doczytać. Nie mam obecnie wiedzy n.t. pisania gier na platformę iOS. Na Androida jest kilka silników, ale większość z nich jest dla gier 2D i trzeba poświęcić trochę czasu na ich opanowanie. Nie wiem, jakie są narzędzia i silniki do gier dla platformy iOS. Jeżeli chciałbyś tworzyć gry na obie platformy osobno, to myślę, że musiałbyś w to zaangażować w to więcej osób, byłoby z tym więcej pracy i koszt byłby wyższy. W przypadku aplikacji biznesowej poleciłbym Ci pisanie osobno obu aplikacji na obie platformy oddzielnie. Natomiast w przypadku gry, warto rozważyć Unity. Ewentualnie, można poszukać odpowiedników bibliotek Androidowych do gier na platformę iOS i próbować pisać dwie wersje.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1