Hejka
Tak z ciekawości zapytam jak myślicie czy warto uczyć się powyższej biblioteki JavaScriptu ? Przeglądając oferty pracy związane z nią to nie zauważyłem zbyt wielkiego zapotrzebowania. Dlatego też jestem ciekawy waszego zdania :).
Jesli pracujesz w COBOLu to nie warto.
Czy warto się uczyć to ciężko powiedzieć - chyba, że znasz firmy, które tego używają i do nich aspirujesz.
Jak Ci się podoba taka zabawa to zapoznaj się, a nuż się przyda, ale traktowałbym to raczej jako ciekawostka.
Patrząc po innych, nowszych video wyniki nie są jakieś super. Wydaje mi się, że główny powód to wiek filmiku (4-5 lat) + tematyka. Snake sam w sobie jest bardzo popularny jako zadanie do zrobienia dla początkujących. W połączeniu ze słowem coding (które też występuje w nazwie kanału) film, który podesłałeś jest bardzo wysoko w wyszukiwaniach na yt.
Zobacz, że drugi film stąd
ma jeszcze lepszy wynik, mimo że najnowsze filmy na kanale mają po 300 wyświetleń.
Snake + js w nazwie robi swoje. Także biblioteka nie ma znaczenia.
Technologia ma o wiele mniejsze znaczenie niż człowiek, prezentacja.
autor ma 1,14 mln subskrypcji
poza tym autor robi jakby show z tego (nie oglądałem filmiku ze Snake'm ale kojarzę gościa z innych filmików)
autor tego 28 (!!!!) subskrypcji, a filmik jest bez dźwięku
W zasadzie CO tu porównywać?
Adept123 napisał(a):
Tak z ciekawości zapytam jak myślicie czy warto uczyć się powyższej biblioteki JavaScriptu ? Przeglądając oferty pracy związane z nią to nie zauważyłem zbyt wielkiego zapotrzebowania.
Ale "czy warto się uczyć biblioteki", a czy na jakąś bibliotekę jest zapotrzebowanie w ofertach pracy to są dwie różne kwestie.
Warto poznać jakąś bibliotekę graficzną, zwiększy ci to twoje możliwości tego, co możesz zrobić jako programista.
Z drugiej strony:
- p5 to jedna z wielu podobnych bibliotek (jest jeszcze np. Pixi, Phaser, Fabric itp.), więc niekoniecznie dana firma musi korzystać akurat z tej biblioteki.
- takie biblioteki do 2D zwykle nie mają wysokiego progu wejścia (w przeciwieństwie do bibliotek do grafiki 3D), więc nawet jeśli dana firma korzysta z jakiejś biblioteki, to niekoniecznie musi ją umieszczać w ofercie pracy zakładając, że to tylko dodatek* (to prędzej twoim zadaniem jest argumentacja, w jaki sposób twoje umiejętności z P5 mogą się przydać pracodawcy i czemu akurat P5 jest lepsze).
Czy warto korzystać jednak z P5.js? Nie wiem, bo nie korzystałem. Ale korzystałem z kilku innych podobnych (Pixi, Phaser, Fabric) i jakbym miał zrobić coś w P5, to przypuszczam, że nie musiałbym się tego nawet uczyć, tylko bym usiadł, zajrzał do dokumentacji i zaczął hakować rozwiązanie. To nie dana biblioteka jest tu słowem kluczem, tylko umiejętność poruszania się w grafice 2D ogólnie (czy to rastrowej czy wektorowej).
*chyba, że dana firma robi np. gry przeglądarkowe (tutaj modny jest Phaser) albo jakieś wizualizacje (tutaj modne jest D3 - swoją drogą D3 to trochę już inny paradygmat i specyficzny sposób myślenia jaki trzeba sobie przyswoić)
Adept123 napisał(a):
Hejka
Tak z ciekawości zapytam jak myślicie czy warto uczyć się powyższej biblioteki JavaScriptu ? Przeglądając oferty pracy związane z nią to nie zauważyłem zbyt wielkiego zapotrzebowania. Dlatego też jestem ciekawy waszego zdania :).
Na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Pomożesz sam sobie odpowiedzieć na nie, jak odpowiesz sobie na takie pytania:
- Czy chodzi o programowanie hobbystyczne, czy komercyjne?
- Czy chcesz zapoznać się z biblioteką samą w sobie, czy masz jakiś projekt i szukasz biblioteki do obsługi pewnych mechanizmów?
- Jeżeli potrzebujesz obsługi grafiki (bo to zapewnia biblioteka P5.JS), to czy ona odpowiada potrzebom? Jakieś inne biblioteki, np. Three.js też sprawdzałeś?
Moim zdaniem, jak chodzi o grafikę 2D na canvasie, to nie potrzeba żadnej biblioteki, a jak chodzi o 3D, to mam doświadczenie w Three.js i ona moim zdaniem jest bardzo dobra. Nie odniosę się do P5.JS, bo jej nie znam, ale jak nie znasz żadnej biblioteki do grafiki 3D, a potrzebujesz takiej, to warto się zapoznać.
btw mozecie polecic prosta do obslugi biblioteke 3D? znam three.js, ale dziala w przegladarce wiec za wolne, chyba zeby zrobic gre w C++ i opengl (przy uzyciu jakiejs biblioteki) i potem przekompilowac do weba z webassembly? Bawil sie ktos kiedys w cos takiego?
Three.js jest fajne :)
Chociaż wadą Three.js jest to, że czasem pewne rzeczy robi się nieintuicyjnie i trzeba się naszukać rozwiązań w różnych miejscach, przy czym może się okazać, że rozwiązanie jest albo nieaktualne albo nieudokumentowane. No i dużo trzeba cyrków wyczyniać, żeby zrobić prostą rzecz.
Przy czym w Three.js i tak się pisze łatwiej niż w czystym WebGL, no ale WebGL to niższy poziom abstrakcji.
lambdadziara napisał(a):
btw mozecie polecic prosta do obslugi biblioteke 3D? znam three.js, ale dziala w przegladarce więc za wolne
Tzn. na jaką platformę uruchomieniową piszesz?
Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.
Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.