Koszt aplikacji np. Livespace

0

Cześć
Mam pytanie dosyć nietypowe, czy ktoś orientuję się "na oko" ile może kosztować zrobienie CRM jak Livespace i ile mniej więcej czasu potrzeba na jego wykonanie dla dwóch programistów.(Backend Java, Front Angular) ? Proszę o widełki osobno dla aplikacji webowej i aplikacji mobilnej(tylko Android)?

0

Od kilkuset złotych po kilkaset tysięcy, od kilku dni po kilka lat - zależnie od tego, co rozumiesz "taki jak" oraz jak wiele niewidocznych na pierwszy rzut oka ficzerów ma tamta aplikacja.

0
Patryk27 napisał(a):

Od kilkuset złotych po kilkaset tysięcy - zależnie od tego, co rozumiesz "taki jak" oraz jak wiele niewidocznych na pierwszy rzut oka ficzerów ma tamta aplikacja.

Domyślam się że kilkaset to na pewno nie będzie. Może ktoś to zna i wie mniej więcej jakie funkcję tam są i jest w stanie określić koszty i czas

0

Nie uzyskasz lepszego przybliżenia, ponieważ:

  1. nikt nie zna Twoich zdolności,
  2. nikt nie ma pojęcia, co to znaczy "taki jak",
  3. nikt nie zna szczegółowych wymagań oraz oczekiwań wobec tej nowo-tworzonej aplikacji.

O ile nie chcesz wyrządzić sobie dużej krzywdy (i planujesz zakodować to komercyjnie), przysiądź porządnie z klientem / klientami i spiszcie wszystkie oczekiwane wymagania, integracje itd. - bez tego ani rusz.

0

Może się okazać że taniej wykupić gotowe

0

To nie jest dla klienta, jest to moja ciekawość dla tego nie wchodzę w to jakoś głęboko. Dla programistów mid jak uważacie ile godzin trzeba było by na to poświęcić. Ile przypuszczacie ile wy potrzebowalibyście na to godzin +/- 100h?

0

Nie mam pojęcia jakie funkcjonalności tam są ani nie miałem nigdy do czynienia z żadnym CRMem, ale byłem w dwuosobowym startupie z mocnym frontendowcem - ja pisałem backend (jako mid). Zaskoczony byłem jak szybko prace idą do przodu. Szacuję 3 miesiące na to, żeby sraki produkt wyszedł, 6 miesięcy - żeby klient mógł już w miarę z tego korzystać. I w tym miejscu albo dobry marketing, dojście do klienta i wsparcie kolejnych programistów, albo morale spadają i produkt umiera.
Szacunki z palca, tak samo nieprecyzyjne jak nieprecyzyjnie podałeś wymagania. Choć może się tu ktoś znajdzie, kto dobrze zna tego CRMa.
Nie uwzględniam aplikacji mobilnej, bo nie mam z tym doświadczenia.

0

Przybliżona liczba funkcjonalności ogólnych:
• Automatyzacja follow-up w zakresie e-maili oraz zadań ℹ︎
• Automatyczny scoring klientów ℹ︎
• Struktura firmy w formie zespołów ℹ︎
• Kontakty widoczne tylko dla wybranych osób lub zespołów ℹ︎
• Historia wykonanych zmian w kontaktach ℹ︎
• Śledzenie otwarć wiadomości e-mail ℹ︎
• Pobieranie danych firm na podstawie NIP lub regon ℹ︎
• Udostępnianie klientom formularza zgód marketingowych ℹ︎
• Automatyczne proponowanie kolejnego zadania ℹ︎
• Wsparcie sprzedaży i obsługi klienta
• Zarządzanie zespołem i inteligencja
• Kontakty ℹ︎
• Sprzedaże ℹ︎
• Wiele procesów sprzedaży ℹ︎
• Indywidualna prezentacja online ℹ︎
• Zadania ℹ︎
• Kalendarz ℹ︎
• Integracja z pocztą e-mail ℹ︎
• Raporty i statystyki ℹ︎
• Przychody ℹ︎
• Koszty, rabaty i marże ℹ︎
• Import i eksport danych ℹ︎
• Tagowanie i grupowanie ℹ︎
• Własne pola dodatkowe ℹ︎
• Własne widoki list ℹ︎
• Zapamiętywanie filtrów ℹ︎
• Typy zadań ℹ︎
• Powody wygrania / przegrania sprzedaży ℹ︎
• Szablony dokumentów ℹ︎
• Inteligentne prognozowanie
sprzedaży ℹ︎
• Karty celów i wyników ℹ︎
• Inteligentny proces sprzedaży ℹ︎
• Wirtualny asystent ℹ︎
• Automatyczne segregowanie e-maili ℹ︎
• Obsługa zgód marketingowych ℹ︎
• Zadania posprzedażowe i szablony ℹ︎
• Komunikacja 2.0 ℹ︎
• Wyszukiwarka ℹ︎
• Dodawanie kontaktów poprzez widget ℹ︎
• Czat wewnętrzny ℹ︎
• Przestrzenie ℹ︎
• Udostępnianie kalendarzy ℹ︎
• Delegowanie zadań ℹ︎
• Powiadomienia e-mail ℹ︎
• Raporty dzienne i tygodniowe ℹ︎
• Ranking sprzedaży ℹ︎
• Aplikacja Android i iOS ℹ︎

4

To nie jest lista funkcjonalności, to jakiś spis nic nie wartych biznesowych hasełek (zwłaszcza te wszystkie komunikacja 2.0 czy wyszukiwarka - co to w ogóle znaczy?).

Spisem funkcjonalności byłyby np. user stories.

0

Dobra, nie ma tematu

1

No dobra, ale jeśli już jest taki CRM, jakiego potrzebujesz (skoro piszesz "CRM jak Livespace"), to czemu po prostu nie wykupić na niego licencji?

0

Nie chce robić takiego CRM, głównie ciekawi mnie ile czasu mniej więcej trzeba na wykonanie takigo CRM od strony web w szczególnosći ( front + api) czy w np 600h uda się jednemu progrmaiscie fulstack mid ?

0

nie

0

Wydaje mi się, że 600h nie wystarczy.

2

Pracowałem z doskoku przy kilku CRMach javowych.
Nawet nie były tak rozbudowane jak ten livespace, a koszt wytworzenia był raczej ponad 6000 godzin.
(W sumie były rozbudowane w inną stronę - to nie były generyczne CRM tylko produkty bankowe lub ubezpieczeniowe).

Trzeba pamiętać, że musisz mieć do prawie wszystkiego log zmian (choć pełnej historyzacji zwykle nie trzeba).
Do tego dużo kosztują integracje z innymi systemami (mailing, centrala voip itp).

Taki CRM to musi całkiem sprawnie (szybko działać), więc jak ktoś odbierał telefon od klienta to nie mogło być tak, że przez 30 sekund system będzie szukał w bazie kto to taki i co mu obiecaliśmy, kto z nim ostatnio rozmawiał itp.
Dlatego pracowałem przy nich (z doskoku), bo trzeba było tą wydajność kilku kluczowych funkcji (np. search) poprawić.

IMO w 600h może się udać zrobić coś użytecznego, co może nawet będzie miało klientów, ale na pewno nie będzie to nawet blisko tego co ten livespace obiecuje (nie widziałem co faktycznie ma i jak to działa).
Może to będzie 5-10% tego. Ale czasem te 5-10% komuś może wystarczyć.

Rada:
opracuj plan minimum, co ma twój CRM mieć. Zaprojektuj jak by to miało działać (ekrany)
Wytnij z tego jeszcze 80% :-)
I będziesz miał coś szacowalne.

0

LiveSpace jest rozbudowane o takie coś jak CRM dla dealera samochodowego ,CRM dla agencji marketingowej mi głownie chodzi o CRM sprzedażowo/ projektowy.
Mi chodzi o mniej więcej takie funkcję

  1. Kalendarz z zadaniami
  2. Synchronizacja z emailem/ wysyłanie odbieranie emaili od klienta który jest zapisany w bazie
  3. Chat miedzy pracownikami ( prosty)
  4. Tablica ala facebook. Pokazuje korespondecje z klientem, czynności wykonane do poszczególnych zadań sprzedażowych, możliwość komentowania i polubienia takiego posta
  5. Dodawanie postów komentowanie i polubienie
  6. Tworzenie użytkowników
  7. Baza klientów, grupy,
  8. Kalendarz z zadaniami, filtrowanie, wpisywanie urlopów itp.
  9. Szanse sprzedażowe ( zebranie danych, kontakt rozpoznanie potrzeb, Ofertowanie) coś jak tablica To Do
  10. Filtrowanie, sortowanie, wyszukiwarka

• Statystyki Otwarte szanse sprzedaży
• Zakończone szanse sprzedaży
• Skuteczność
• Kontakty
• Aktywności
• Ranking
• Cele i wyniki
12. wykresy
13. powiadomienia
14. powiadomienia na email
15. segregowanie widomosci email po adresie (tak żeby mozna zobaczyć historie rozmów z danym klientem)

No i oczywiscie takie funkcje jak logowanie, dodawanie uzytkowników itp.

To jest oczywiście mniej więcej o czym mysle ale czy tego nie da sie zrobić 600h ?

0

@Programmer10111: not even close. Patrzysz na to jak na CRUDa, a 90% kodu to będzie skomplikowana logika biznesowa której sobie teraz nawet nie wyobrażasz, a nie duperele jak dodawanie komentarzy.
Np. te twoje powiadomienia, niby prosta sprawa ale:

  • trzeba jakoś ogarnąć sytuacje nie wysyłania wielokrotnie tego samego powiadomienia, mimo że jakis warunek będzie cały czas spełniony / będzie się wahać
  • w ogóle ewaluacja warunków do wysłania notyfikacji to będzie pewnie sam w sobie już skomplikowany twór, wyliczający jakieś metryki
  • jak masz wiele nodów tej twojej aplikacji / wiele instacji różnych serwisów to jak zapewnisz że wszystkie nie emituja tych samych powiadomień?
  • musisz gdzieś trzymać kolejkę powiadomień do wysłania, żeby nie zginęły jak sie coś przyblokuje i pójdzie restart
  • powtarzanie wysyłania jeśli coś poszło nie tak
  • mówisz o mailu, pewnie o webie, ale teraz to jeszcze jakis push-notification trzeba wysłać przez aplikacje mobilną

Samo "wysłanie notyfikacji" to jest tutaj najmniejszy problem ;)

O takich rzeczach jak raporty i wykresy to nawet nie będę mówić, bo to może być pracy na długie miesiące...

0

@Shalom ok czy powiadomienia i wykresy mogę być problematyczne? A ile i jakie z tych punktów można by było zrobić w 600h ( tylko aplikcja webowa + api)?

0

i boty, zapomniałeś o botach ;)

Zobacz sobie Salesforce, bo tam jest to dobrze zrobione ;)

edit:
nie ogarniesz tego w 600h. Pomysł dobry, ale zapomnij o takim czasie realizacji. Pomyśl o tym w taki sposób: robię platformę, która ma mi tworzyć dowolne obiekty, które wpakuję później do appki, która ma działać na tejże platformie. Sama platforma ma działać w ten sposób, że dowolny obiekt, jest już opakowany całym frontem i backendem. Klikasz i masz pewność, że jak odpalisz to na telefonie/desktopie to ma być wszystko cinco. Dodajesz kolejny, też ma być cinco. Poza tym, spięcie tego z backendem i SQLem.

3

Każdy z tych punktów może być problematyczny! Bez jasnych wymagań biznesowych trudno coś więcej powiedzieć. CRM i w ogóle generalnie soft biznesowy to nie są CRUDy. Serio.
Ty sobie tu piszesz tworzenie użytkowników i myślisz tyko w kategorii jakiegoś RESTowego endpointu i CRUDa do bazy danych, a idą za tym różne inne skomplikowane kwestie:

  • security, autentykacja i autoryzacja, ACLe, feature-toggles, może user ma dostęp do elementu X a do elementu Y już nie ma
  • powiązania między użytkownikami, hierarchie
  • rozproszona edycja z wielu nodów (robisz bottleneck na bazie czy ogarniasz eventual consistency z jakimś rozproszonym rozwiązaniem?)
  • RODO (:D)
    ... i cała masa innych rzeczy, ale nie jestem BA, więc o 99% pozostałych rzeczach nawet mi się nie śniło ;)

Serio, API + CRUD do bazy to jest najmniejszy problem takiego ficzera.

0

no ok, a ile przewidujecie OPTYMISTYCZNIE czasu na te funkcję co wyżej napisałem ?

0

samemu? kilka lat do MVP.

Do takiego projektu potrzeba ze 30 ogarniętych developerów i testerów.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1