Powiedzmy ze chce napisać na początek zwykła grę tekstowa. Żadnej grafiki , tylko informacje. Od czego musze zacząć? Jak się do tego zabrać?
możesz zacząć od HelloWorlda, a potem go rozbudowywać.
Gra tekstowa wymaga tego, żeby program coś pisał, więc musisz i tak przerobić tutorial z HelloWorlda.
Po tym jak zrobisz program, który pisze HelloWorld, to możesz go wzbogacić o dodatkowe opcje, np. o opcję interakcji (czyli interaktywny HelloWorld - komputer pisze "jak się nazywasz", ty piszesz "Jan Kowalski", komputer odpisuje "cześć, Jan Kowalski").
Potem dalej to komplikujesz, dodając kolejne opcje, np. dodając "bazę danych" w grze (w cudzysłowie, bo tą "bazą" może być zwykła tablica czy inna struktura danych). Wtedy użytkownik coś będzie pisał, a komputer będzie sprawdzał to w tablicy.
I tak dalej, żeby to coraz bardziej rozbudowane było. (chociaż już pewnie na tym etapie mógłbyś zrobić prostą paragrafówkę).
Jednak, ponieważ jeszcze masz mało doświadczenia, w pewnym momencie dojdziesz do momentu, kiedy twój kod zacznie być tak chaotyczny, że sam się nie możesz w nim połapać. I jest to czas na... wyrzucenie wszystkiego/większośći tego co napisałeś i zaczęcie od nowa (to normalne, że najpierw pisze się prototyp a potem dopiero pisze się naprawdę).
Wtedy już będziesz mógł wyciągnąć pewne wnioski na ile teoria zgadza się z praktyką, co było dobrym pomysłem co złem. Wtedy też będziesz mógł lepiej zaprojektować program, i zrobić go lepiej następnym razem. Będziesz mógł też przewidzieć więcej problemów, które się pojawią przy okazji implementacji.
Czyli: dobrze jest zacząć od czegoś małego, potem dodając małymi krokami kolejne funkcje. Dobrze jest również nie mieć sentymentu do swojego kodu i jak trzeba to przepisać coś od nowa, albo przerobić (na tym etapie jeszcze nie masz z tym do czynienia, ale robiąc cokolwiek większego zrozumiesz co mam na myśli).