Wykres kołowy w JAVIE

0

Witam,
Mam gorącą prośbę. Mam do napisania aplikację w JAVIE, która ma tworzyć wykres kołowy na podstawie danych wpisywanych z klawiatury za pośrednictwem pola tekstowego. Okienko ma zawierać przyciski Dodaj, Usuń, Start i Stop (do obsługi wątków - obracania się wykresu wokół własnej osi), przewijalną listę wprowadzanych wartości oraz pole tekstowe do wprowadzania danych. Kompletnie nie potrafię się zabrać za to zadanie i liczę na pomoc z Waszej strony.

Z góry dziękuję za jakąkolwiek pomoc.

0

Najpierw musisz sobie napisać (lub wyklikać w jakimś gui builderze) szkielecik z polem tekstowym, przyciskami i panelem na którym będzie wykres. Wtedy zgłoś się w tym wątku ponownie z tym co masz lub z konkretnym problemem na tym etapie. Drugim etapem będzie podpięcie zdarzeń, a trzecim samo rysowanie/animacja.

0

Do tego momentu mam zbudowany "program". Nie wiem jak dalej ruszyć niestety... Szkielet jest taki:

import java.awt.BorderLayout;
import java.awt.EventQueue;
import java.awt.List;
import java.awt.TextField;

import javax.swing.JFrame;
import javax.swing.JPanel;
import javax.swing.border.EmptyBorder;
import java.awt.GridLayout;
import javax.swing.JList;
import javax.swing.JButton;
import javax.swing.JTextField;
import java.awt.event.ActionListener;
import java.awt.event.ActionEvent;

public class MainWykres extends JFrame {

private JPanel contentPane;
private JTextField Pasek;


/**
 * Launch the application.
 */
public static void main(String[] args) {
	EventQueue.invokeLater(new Runnable() {
		public void run() {
			try {
				MainWykres frame = new MainWykres();
				frame.setVisible(true);
			} catch (Exception e) {
				e.printStackTrace();
			}
		}
	});
}

/**
 * Create the frame.
 */
public MainWykres() {
	setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
	setBounds(100, 100, 450, 300);
	contentPane = new JPanel();
	contentPane.setBorder(new EmptyBorder(5, 5, 5, 5));
	setContentPane(contentPane);
	contentPane.setLayout(null);
	
	JPanel panel = new JPanel();
	panel.setBounds(10, 11, 301, 198);
	contentPane.add(panel);
	panel.setLayout(new GridLayout(1, 0, 0, 0));
	
	JList list = new JList();
	list.setBounds(322, 11, 110, 167);
	contentPane.add(list);
	
	JButton Start = new JButton("Start");
	Start.setBounds(24, 232, 89, 23);
	contentPane.add(Start);
	
	JButton Stop = new JButton("Stop");
	Stop.setBounds(123, 232, 89, 23);
	contentPane.add(Stop);
	
	JButton Dodaj = new JButton("Dodaj");
	Dodaj.setBounds(222, 232, 89, 23);
	contentPane.add(Dodaj);
	
	JButton Usun = new JButton("Usun");
	Usun.setBounds(322, 232, 89, 23);
	contentPane.add(Usun);
	
	Pasek = new JTextField();
	Pasek.setBounds(325, 189, 107, 20);
	contentPane.add(Pasek);
	Pasek.setColumns(10);
}

}

0
początkujący_w_Javie napisał(a):

Okienko ma zawierać przyciski Dodaj, Usuń, Start i Stop (do obsługi wątków - obracania się wykresu wokół własnej osi)
Wątki tu nie pasują. Tylko pogorszą sprawę.

0

Takie mam zadanie niestety... Wykres ma się obracać, po naciśnięciu przycisku START. Ale powiedzmy, że to opcjonalne... Bardziej zależy mi na tym, żeby ten wykres w ogóle się rysował na podstawie tych wartości wpisywanych z klawiatury. Proszę o jakąkolwiek pomoc...

0

Takie pytanie, możesz używać zewnętrznych bibliotek?

0

Hmm, a jakie masz na myśli? "Zajmuję" się programowaniem dosłownie od kilku tygodni i w zasadzie jestem kompletnie zielona... Pracuję na eclipsie i instalowałam jakieś dodatkowe biblioteki, ale nie wiem czy o tym samym mówimy...

0

Jest coś takiego jak JFreeChart i jest w stanie rysować wykresy kołowe, ale nie używałem i nie wiem czy spełnia wszystkie wymagania.

0

Jest też JavaFX, w której dodatkowo obracanie wykresu powinno być proste, od niedawna dołączana do najnowszych wydań JDK.

0
Wibowit napisał(a):

Jest coś takiego jak JFreeChart

Słyszałam o tej bibliotece.

Aczkolwiek obawiam się, że mój prowadzący chce, żebyśmy napisali to "z palca", bez korzystania z bibliotek. I do obracania wykresu chce abyśmy uruchomili odpowiedni wątek...

0

Do rysowania jest klasa Graphics i Graphics2D. Można pobrać obiekt dla panelu metodą getGraphics. Potem trzeba na tym narysować wykres z wprowadzonych danych. To nie jest jakieś bardzo trudne, bo do rysowania masz metodę fillArc i wyjdzie śliczny wykres kołowy.
Jak już będzie narysowany, to można na nim wykonywać w osobnym wątku jakieś złożenie transformacji afinicznych (jest klasa AffineTransform), co da efekt obracania. Nie jest to wyjątkowo trudne, ale dość upierdliwe może być w implementacji. Składanie transformacji to też droga przez mąkę, bo intuicja się na nic nie przyda. No ale popatrz na to tak, że i tak musisz to zrobić, więc jakoś to będzie.

3

Nigdy nie używaj metody getGraphics(). Jak chcesz rysowac po panelu, to nadpisz metodę paint (lub paintComponent). Metody te otrzymują automatycznie argument typu Graphics. Rysowanie w innym miejscu programu (z wykorzystaniem getGraphics()) powoduje, że panel nie jest odrysowywany po:

  • minimalizacji i maksymalizacji okna,
  • przesunięciu okna pod spód i z powrotem na wierzch.
0

Podstawowa sprawa - jakie dane ma wprowadzać użytkownik? W jakiej postaci (poza tym, że tekstowej)? Bo te dane będziesz musieć odczytać z pola tekstowego i odpowiednio wypełnić jakąś swoją strukturę danych na podstawie której metoda paint jakiegoś panelu będzie mogła wyświetlać wykres. Żeby było to możliwe musisz stworzyć swoją klasę, która będzie dziedziczyć z JPanel i będzie miała wypełnioną (przez Ciebie) metodę paint. W tym celu potrzebujesz zmodyfikowaną klasę JPanel, a nie JPanel. Musiałabyś więc stworzyć swoją klasę np. PanelWykresu extends JPanel, której egzemplarz może być przypisany zmiennej panel. Jej typ (tej zmiennej) może być nadal JPanel, a nie PanelWykresu dopóki poprzez tę zmienną będziesz się posługiwać wyłącznie metodami odziedziczonymi z JPanel. W przeciwnym wypadku musiałabyś zmienić typ na: PanelWykresu panel;. Druga sprawa, to zmienne - wszystkie zmienne, które będą przez Ciebie wykorzystywane w wielu metodach zmieniasz na pola klasy JFrame oraz ich dostęp jako private (jako pierwszy wybór). Da się obsługiwać kontrolki GUI również tylko przez zmienne lokalne, ale na początkowym etapie znajomości Javy (Swinga) jest to zbyt trudne.
Kolejna sprawa, to contentPane - nie przypisujesz tej zmiennej bezpośrednio wartości lecz powinnaś używać metod setContentPane oraz getContentPane. Doczytaj sobie Javadoc tych metod.
Zakładam, że przeczytałaś tutorial Javy dotyczący GUI w Swingu. Jeżeli nie i nie masz problemu z angielskim, to zrób to teraz:
http://docs.oracle.com/javase/tutorial/uiswing/components/index.html

Można też alternatywnie w ogóle odpuścić sobie Swinga i zacząć od tego: http://docs.oracle.com/javafx/2/get_started/jfxpub-get_started.htm
Będzie trudniej (w sensie dużo mniejszej ilości informacji, gotowych przykładów), ale i przyszłościowo.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1