Po pierwsze - moim zdaniem ten post raczej pasuje w inne miejsce, a nie do Off-Topic.
Off-topic jest miejscem do gadania głupot i rzucania luźnych przemyśleń, a Twoje pytanie posiada dużo sensu i jest związane z pracą. Dlatego raczej dałbym to do "kariera", ewentualnie do "nietuzinkowe tematy".
A co do rozmów z klientami (oraz innymi "nietechnicznymi" osobami) - czasem trzeba mieć dużo cierpliwości, a z niektórymi rozmawiać jak z dzieckiem.
Nie używaj fachowych ani slangowych zwrotów - np. zamiast "frontend" lepiej mówić "na stronie" a zamiast "backend" używać określenia "na serwerze", nie SQL ale baza danych itp.
Staraj się używać porównań i analogii do rzeczy/technologii, które "przeciętne" osoby znają - np. porównaj do samochodu albo odkurzacza (wiem, że to może brzmieć dziwnie, ale naprawdę - działa). Często znajomi polewają ze mnie i mojego ulubionego tekstu "to jest zupełnie jak z samochodem" :D
Pytaj często, czy dana osoba rozumie o czym rozmwiacie, przy czym nie rób tego poprzez pytanie "czy rozumiesz" - bo wtedy prawie każdy pokiwa mądrze głową i powie, że tak, ale raczej poprzez zadawanie pytań w ten sposób, żeby rozmówca musiał się odwołać do czegoś, co było wcześniej omawiane.
Dużo też rysuj - jakieś strzałki, napisy itp. - możliwość zobaczenia czegoś wielu osobom ułatwia zrozumienie tematu.
Jak klient coś Ci mówi - powtarzaj to po nim. W ten sposób sprawdzisz, czy dobrze zrozumiałeś. Czyli - klient mówi, że chce "niebieskie kółko z lewej strony". Ty go wysłuchujesz, a następnie mówisz "rozumiem, że chcesz, żeby po lewej stronie było kółko koloru niebieskiego". W ten sposób się upewnisz, że się dogadaliście
Czasami dobrze jest po takim spotkaniu wysłać maila/stworzyć ticket, w którym opiszesz to, co ustaliliście. Dzięki temu masz to gdzieś zebrane, więc raczej żadna z rzeczy uzgodnionych nie ucieknie. Dodatkowo klient może się zapoznać z tymi ustaleniami i zweryfikować, czy na pewno o to mu chodziło. A jakby zaczął wydziwiać/czepiać się - mówisz że był wysłany mail i nie zgłaszał wtedy do niego zastrzeżeń, więc niech się teraz pójdzie udławić ;)