odwzorowanie współrzędnych geograficznych

0

Witam,

Zastanawiam się w jaki sposób można by odwzorować współrzędne geograficzne na obrazku mapy.
Np. mam rysunek (bitmapę) mapy z zaznaczonymi południkami i równoleżnikami i jak dotąd problem
rozwiązałem za pomocą dwóch punktów. Np. punkt 54N, 18E ma współrzędne na obrazku 200, 300 pikseli,
a punkt 48N, 24E - 1000, 1100 pikseli. Odjąłem długości i szerokości i podzieliłem je przez różnicę
w pikselach i otrzymałem współczynniki. Przy zmianie położenia kursora na mapie współrzędna geograficzna = piksel na
obrazku * odpowiedni współczynnik. Sposób ten nie jest jednak dokładny. Nie uwzględnia zakrzywienia południków i równoleżników. Dlatego poszukuję lepszego algorytmu. Np. kalibrowania mapy za pomocą trzech lub czterech (lub więcej)
punktów charakterystycznych. Czy mógłby mi ktoś wyjaśnić, np. dla trzech punktów, jak wyglądałby algorytm kalibracji?.

Pozdrowienia.

0

ja bym narysowal to w 3d w buforze zeby nikt tego nie widzial z odpowiednimi kwadratami jako kolory reprezentujace poludniki i rownolezniki ale wtedy nier ma minut

0

Najpierw krótka powtórka z geografii - musisz się dowiedzieć jakie odwzorowanie kartograficzne ma twoja mapa (cylindryczne, stożkowe, powierzchniowe). Żeby nie było zbyt łatwo to siatki te mają jeszcze rodzaje, w których wiernie odwzorowane są: odległości, powierzchnie lub kąty.
Jeśli to wciąż dla ciebie zbyt łatwe, to są jeszcze mapy umowne, które nie odwzorowują dokładnie niczego ;)

Dopasuj sobie swoją mapę do tych na angielskiej Wiki - http://en.wikipedia.org/wiki/Map_projection#Projections_by_preservation_of_a_metric_property
Przy niektórych są od razu podane wzory na x i y. Jeśli nie znajdziesz, to trochę opisów i wzorów masz jeszcze tutaj - http://mathworld.wolfram.com/MapProjection.html

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1