Które api z wymienionych w temacie jest najlepsze? dlaczego?
Głównie zależy mi na:
-łatwości pisania
-przenośności
-obsłudze protokołów internetowych
-technologi bazodanowych
-obsłudze xml'a
Które api z wymienionych w temacie jest najlepsze? dlaczego?
Głównie zależy mi na:
-łatwości pisania
-przenośności
-obsłudze protokołów internetowych
-technologi bazodanowych
-obsłudze xml'a
Co do przenośności to teraz od QT4 wszystkie te biblioteki są wieloplatformowe. Która lepsza ci niepowiem bo osobiście pisałem wyłącznie w GTK. QT zdaje się jest płatny jeśli chcesz zarabiać na swoich programach, a wxWidget jak widze jest bardzo często aktualizowany (zdaje się, że go mało testują przed wypuszczeniem) a i też wymaga GTK do działania.
Qt4 jest na GPL więc możesz zarabiać na programach napisanych wnim, ale musisz je publikować na GPL. wxWidgets jest w sumie najprostsze do programowania, lecz ma gorszą od Qt dokumentację (przynajmniej moim zdaniem) ciężej jest też znaleźć tutoriale..
wxWidget wymaga GTK? Instalowałem u siebie do C::B z Devpaków i wymagał zlib, libpng, libjpg, libtiff... może do jakiś innych celów wymaga GTK
avallach0 napisał(a)
wxWidgets jest w sumie najprostsze do programowania, lecz ma gorszą od Qt dokumentację (przynajmniej moim zdaniem) ciężej jest też znaleźć tutoriale..
http://www.wxwidget.friko.pl/ [glowa] [diabel]
co z GTK?
Pisałem tylko w GTK i wxWidgets i to obydwa tylko pod Pythonem.
Z doświadczeń: GTK troszeczkę się muli pracując z Pythonem w porównaniu do wxWidgets (może to tylko mi się wydaje).
Na *niksach wxWidgets podobno wykorzystuje GTK lub Motif (IMHO brzydki). Na Windowsie standardowe api windowsowe (pod win jeszcze nie odpalałem).
Z tych wszystkich to od strony użytkownika, to Qt mi się najbardziej podoba. Ładne ma te kontrolki. Ale nie mam pojęcia jak się to programuje.
Jeżeli chodzi o programowanie GTK i wxWidgets to w Pythonie nie ma większej różnicy. Jak się bierze glade w GTK albo XRC z wxWidgets, to generalnie mało mnie obchodzi co tam w środku jest.
Sprawy licencyjne na razie też mnie nie dotyczyły, więc również nic nie powiem.
Jeżeli ktoś może coś więcej powiedzieć o ew. haczykach itp. szczególnie pomiędzy tymi dwoma toolkitami, to byłbym wdzięczny za ostrzerzenia.
AklimX napisał(a)
wxWidget wymaga GTK? Instalowałem u siebie do C::B z Devpaków i wymagał zlib, libpng, libjpg, libtiff... może do jakiś innych celów wymaga GTK
Nie sprawdzałem tego pod windowsem, ale na linie do kompilacji wymaga GTK.
AklimX napisał(a)
kurs wxWidget od Podstaw kosztuje 30zł, a Qt ma tutoriale za free ale to taki szczególik... [sciana]
avallach0 napisał(a)
AklimX napisał(a)
kurs wxWidget od Podstaw kosztuje 30zł, a Qt ma tutoriale za free ale to taki szczególik... [sciana]
Wejdź na http://www.wxwidgets.org/ i w dziale dokumentacja masz tutoriale. Nie wiem o co marudzić.
nie marudzę tylko wypominam koledze, że nie ma darmowych tutoriali po polsku do wxWidgets :)
avallach0 napisał(a)
nie marudzę tylko wypominam koledze, że nie ma darmowych tutoriali po polsku do wxWidgets :)
Po polskiemu to niestety nie w programowaniu :P
To co GTK ma o niebo lepsze niż wxWidget to IMHO edytory. Glade GTK bije na głowę wxGlade, XRCed czy nawet Boaconstructor (chociaż ten akurat XRC nie może generować :( i pewnie przypadłby do gustu tym, którzy Delphi używali).
Zainteresowałbym się QT, ale licencja mnie odstrasza.
avallach0 napisał(a)
nie marudzę tylko wypominam koledze, że nie ma darmowych tutoriali po polsku do wxWidgets :)
tą stronę podałem jako ciekawostke - ciekaw jestem ile koleś już na tym zarobił. Osobiście nie zamierzam mu dać zarobić!
GTK napisane jest w C, Qt w C++ i bardzo długo się kompiluje.
GTK jest na LGPL, Qt na GPL.
GTK posiada binding dla Ady 95.
Osobiście jak do tej pory używałem tylko GTK - z tego ostatniego powodu.
To co GTK ma o niebo lepsze niż wxWidget to IMHO edytory.
a wx-Devcpp - świetny edytor bazujący na dev-cpp niestety tylko na windows.
może code blocks to też dobry ide.
co do tutoriali to faktycznie NIE MA nic po polsku
Polecam Qt. Biblioteka ta posiada setki dopracowanych, przydatnych, o dużych możliwościach klas. Najlepsze jest to, że kod napisany w Qt kompiluje się zarówno pod Linuksem jak i Windowsem. Można jej używać w językach:
Qt wspiera programowanie bazodanowe, XML-a (posiada 17 klas do jego obsługi), czy też obsługę protokołów internetowych (tak jak chciałeś).
Oficjalna strona Qt: http://www.trolltech.com/products/qt
Oficjalna dokumentacja Qt 4: http://doc.trolltech.com/4.0/index.html
Pare innych linków:
PS. w Qt zostało napisane całe KDE z Linuksa, większość (a jest tego naprawdę dużo) aplikacji pod KDE - w tym np. Opera.
PS2. Obiło mi się o uszy, że ma wyjść KDE pod Windowsa :)
avallach0 napisał(a)
Qt4 jest na GPL więc możesz zarabiać na programach napisanych wnim, ale musisz je publikować na GPL..
Chyba, że kupisz licencję...
Coldpeer napisał(a)
PS2. Obiło mi się o uszy, że ma wyjść KDE pod Windowsa :)
KDE pod Windowsa ? chyba tylko jako jakaś graficzna nakładka... wydaje mi się niemożliwe, żeby móc zmienić "interfejs graficzny" tegóż systemu :) jeśli się mylę, chętnie posłucham jak to na prawdę jest [browar]
Ja dokładnie też nie wiem, tylko mi się "obiło o uszy" w rozmowie z kumplem :P To raczej na pewno będzie rodzaj jakiejś nakładni, tyle że o większych możliwościach niż tradycyjne nakładki na Windows.
KDE pod windowsa jest juz od dawna, instaluje sie ja jakos przy pomocy cygwina i z tego co wiem jest mniej rozbudowana od wersji linuksowej i to raczej nie jest zadna nakladka, bo w windzie jest cos takiego jak powłoka graficzna bodajże i juz od dawna wychodzily nowe powłoki ktore mogly ja zamieniac i rozszerzac funkcjonalnosc winzgrozy
Tak przelotem trafilem,
Qt ma wiecej mozliwosci, dobrze jest zaplanowane. Ogromna zaleta tego jest,
ze pisali to w C++.
W stosunku do GTK dziala szybciej, GTK jest napisane niestety w C ( ale za to latwiej eksportowac
go do innych jezykow ), a do implementacji obiektowosci uzywa G-Object. Wiec jesli ktos jest masochista
i chce robic obiektowo aplikacje w GTK to zmaruje duzo czasu na obsluge tego interfejsu, kiedy w C++
zrobi to za nas kompilator. Oczywiscie mamy GTKmm, ktore sa bindem do C++. Ogromna zaleta.
( Jesli jakis nieuk bedzie komentowal moj post, ze GTK jest lepsze bo jest w C a C jest szybsze, to z gory
informuje zeby przemyslal pierw sprawe :-) )
Data założenie tematu: 10-08-2005 12:26
Data postu anonima: 25-03-2007 14:08
[rotfl]
I co z tego, to znaczy, że nie może dodać odpowiedzi? To tylko kilka miesięcy od ostatniego postu (zdarzały się odpowiedzi sprzed 5 lat :)), a akurat wiele użytkowników może mieć kiedyś podobny problem, a jego post wnosi coś do tematu.
Troche o wxwidgets po polsku :
http://www.ilkus.eu.org/~juhas/wxWidgets/artykuly/ :
podstawy wxwigets:
http://www.ilkus.eu.org/~juhas/wxWidgets/artykuly/wprowadzenie/
podstawowe elementy:
http://www.ilkus.eu.org/~juhas/wxWidgets/artykuly/elementyGUI/
obsluga zdarzen:
http://www.ilkus.eu.org/~juhas/wxWidgets/artykuly/zdarzenia/
no i nawet ksiazka, niestety po angielsku:
http://ilkus.eu.org/~juhas/wxWidgets/wxwidgets_book.pdf
Trochę odświeżam temat no ale cóż...
Ostatnio stanąłem przed wyborem jakiegoś GUI. Najpierw spróbowałem wxWidgets ale mocno się zawiodłem. wxWidgets to straszna kobyła - posiada własne ADT, obsługę socketów, bazyd danych, zlewozmywak oraz własną mikrofalówke ;p Nie dla mnie taka biblioteka więc wybrałem GTKmm. Biblioteka bardzo przyjemna, korzysta z STL więc odpada konieczność nauki kolejnych ADT lub co gorsza mieszania ADT wxWidgets z tymi z C++. Do tego GLADE jedzie po bandzie każde IDE do wxWidgets. Kolejna kwestia to czas kompilacji. wxWidgets koooompilowooowaaał sięę naaapraaawde dłuuugooooo i wcaale niee przeeeciąągam teeegoo pooostaaa. GTKmm to chwila a i exek zajmuje trochę mniej.
IDE:
http://codeblocks.org/
jest jeszcze lepsze, ale platne rozwiazenie
@up
płatność Code::Blocks jest chyba raczej nieaktualna, cytat z ichniego FAQ
Q: What licence is Code::Blocks released under?
A: GNU General Public License 3 (GPL)
Jeśli chodzi o popularność IDE, to chyba Eclipse z Qt Eclipse Integration wymiata. Ja osobiście na razie programowałem tylko w Qt4, więc nie powiem, które lepsze.
Witam
Wkleję swoje 3 grosze. Pracowałem zarówno z Qt jak i wxWidgets i osobiście wybrałem tą drugą opcję. Jednym z powodów jest, że Qt NIE JEST DARMOWE!!! Możemy zapomnieć o wykorzystywaniu np. OpenGL w Qt bez dodatkowych opłat. Biblioteka wxWidgets jest za to darmowa (licencja LGPL) i często aktualizowana. Oczywiście obie biblioteki są przenośne pomiędzy różnymi systemami operacyjnymi. Do zalet wxWidgets mogę zaliczyć:
Osobiście używam wxWidgets + Eclipse, do tego gcc. Jeden projekt ma ustawione konfiguracje zarówno dla Windows jak i Linux więc w zależności od tego "gdzie jestem" mogę jednym kliknięciem odpalić kompilację.
Tak, ale to co ja podałem to już jest gotowy RAD podobny do Borland C++ Buildier na Win