Algorytm

0

Witam, szukam algorytmów stosowany w różnego rodzaju programach sportowych do ustalania szans procentowych na zwycięstwo drużyny w danym meczu.

Nie wiem, co jest brane w takim algorytmie pod uwagę: pozycja w tabeli, siła druży czy ostatnie spotkania.

Jesli znacie jakies stronki albo macie jakies info to z gory dziekuje za pomoc.

0

ech.. szczerze powiedziawszy szansę oblicza się z rachunku prawdopodobieństwa... ale tak na serio do tego podchodząc trzeba wziąć pod uwage umiejętności i formę każdego z graczy i stopień ich zgrania, czyli największe szanse powinna mieć drużyna zgrana, w której zawodnicy są najlepsi i są w szcczytowej formie... proste, co? jeszcze tylko procent zwyciestwa... to zwykłe ułamki dielisz jedną przez druga sumę umiejętnośi formy zgrania drużyn potem *100% i już jest

0

Hmm, najprościej to byłoby napisać symulator owej gry sportowej. Przprowadzić kilka(dziesiąt) tysięcy symulacji i patrzeć jak rozkładają
się wyniki spotkań (zwycięstwo, remis, porażka). Teraz jak taki symulator napisać. Na początku dobrze zacząć od jakiegoś prostego modelu gry. Weźmy piłkę nożną. Zakładamy, że mecz jest rozstrzygany samymi karnymi. Co robimy dalej? Ustalamy limit karnych np. na 5 i wybieramy 5 najlepszych strzelców z obu drużyn. Każdy oddaje po jednym strzale na bramkę. Patrzymy na rezultat takiego meczu i zapamiętujemy wynik. Po 10 takich sytuacjach mamy np. 3 remisy, 5 wygranych i 2 porażki, czyli przyjmujemy, że prawdopodobieństwa rezultatu meczu pomiędzy danymi dwoma drużynami, wynoszą odpowiednio (0.3, 0.5, 0.2) Teraz rodzi się pytanie 'Co to znaczy 5 najlepszych zawodników?'. Musimy umieć porównywać 2 zawodników, więc trzeba wprowadzić jakieś charakterystyki ich opisujące: np. szybkość, celność, obrona etc. Przypuśćmy, że mamy takich dwóch o charakterystykach: napastnik(10,8,9) i bramkarz(2,3,2). Możemy porównywać celność i szybkość vs obrona i jak widać zawsze mamy gola ;) Im więcej charakterystyk tym lepiej. Stoponiowo powiększamy liczbę charakterystyk i komplikujemy model. Wiadomo, że taki deterministyczny model nie całkiem odpowiada rzeczywistości, dlatego można wprowadzić elementy losowe, wtedy charakterystyki zawodników są zmiennymi losowymi i nie zawsze wiadomo jaki będzie wynik potyczki bramkarza i napastnika (czyli tak jak w życiu, przypadek decyduje ;) Tu przydaje się trochę wiedzy o dominacji stochastycznej (FSD, SSD). Jak już mamy opracowane charakterystyki i umiemy porównywać pojedynki graczy warto trochę urozmaicić samą symulację gry, tzn. nie tylko karne decydują o wyniku meczu. Wprowadzamy czas rozgrywki i zawodnicy wykonują pewne czynności np. zawodnik w posiadaniu piłki może kopnąć ją do przodu, stanąć w miejscu, biec z piłką w określonym kierunku, oddać strzał w kierunku bramki etc. a reszta zawodników akcje typu czekaj, blokuj, przejmij piłkę itd. Na każdy kwant czasu gry przypadałaby pewna ilość takich akcji i mecz jakoś by się toczył ;) Jeśli jesteś zainteresowany czymś takim to polecam w google wrzucić RoboCUP, powinieneś znaleźć trochę materiałów na temat sztucznej inteligencji stosowanej w grze.

pzdr,

y.

0

Co do korzystania z rachunku prawdopodobieństwa to takie wyliczenia nie mają najmniejszego sensu - zdarzenia elementarne nie są jednakowo prawdopodobne co na starcie wyklucza już klasyczną definicję prawdopodobieństwa. ;-)

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0