Pomoc w projekcie z asemblera

0

Witam serdecznie,
mam napisać aplikację w asemblerze która będzie za pomocą biperka systemowego wygrywać melodyjkę pobieraną z zewnętrznego pliku. Ten zewnętrzny plik powinien składać się z wartości "wysokość dźwięku", "długość dźwięku".
Z asemblera orłem nie jestem i pojęcia zielonego nie mam jak się za to zabrać. Bardzo prosił bym o pomoc.

0

Nie wiem jak pomóc żeby nie rozwiązać całego od razu :)
Prościutki projekcik - ze względu na beeper domyślam się że będzie to apikacja konsolowa (dos/linux)? W zależności od systemu szukasz sobie tablicy przerwań systemowych.

Piszesz że jesteś zielony ale w jakimś wysokopoziomowym języku z pewnością już coś pisałeś.
No więc jak się korzysta z tablicy przerwań systemowych:

Jak w C używasz funkcji to piszesz coś takiego:
std::funkcja(arg1, arg2, arg3)

w asemblerze będzie to wyglądać tak:
mov eax, nr_funkcji
mov ebx, arg1
mov ecx, arg2
mov edx, arg3
int 21h - przerwanie DOS można by przyjąć że jest to jak std w C

To nie dosłownie tak działa ale myślę że pomoże początkującemu się odnaleźć.

Bardziej praktyczny przykład:
C:
std::printf("%s",String); //w zasadzie zeby zgadzały się zmienne to powinno być std::printf(String); ale nie ma takiej funkcji

asembler:
mov ah,09h <= funkcja wyswietlajaca string na standardowym wyjsciu
mov dx, offset String <= adres ciągu znaków (stringu)
int 21h <= Przerwanie dos

Jak już wiesz jak się używa przerwań to reszta jest jasna (szukasz potrzebnych funkcji a reszte już wiesz).
No i looknij sobie na jakimś kursie o podstawowych rozkazach asemblera (te powinny ci wystarczyć push, pop, add, sub, div, mul, call, ret, inc, dec, jmp, j**) i jak się robi pętle/instrukcje warunkowe.

Mam nadzieję że pomogłem i nie napisałem tego co już wiesz :)

0

std::printf("%s",String);
wtf???

w asemblerze będzie to wyglądać tak:
mov eax, nr_funkcji
mov ebx, arg1
mov ecx, arg2
mov edx, arg3
int 21h - przerwanie DOS można by przyjąć że jest to jak std w C

Namieszałeś trochę, ale ok (funkcje w C nie mają nic wspólnego z przerwaniami. Tak samo jak rejestry ea/b/c/dx ...) - zresztą sam zauważyłeś.

Prościutki projekcik - ze względu na beeper domyślam się że będzie to apikacja konsolowa (dos/linux)? W zależności od systemu szukasz sobie tablicy przerwań systemowych.

Asemblerowe API DOSa to porażka. Przynajmniej dla mnie. Jak linux - nie wiem. Aplikacja konsolowa równie dobrze może być w win32, wtedy po prostu używasz msvcrt i używasz funkcji C.

0

Generalnie nie jest źle, po dwóch godzinach udało mi się już wydać dźwięk. Oto kod proszę o ewentualne uwagi:

cseg segment
assume cs:cseg, ds:cseg, es:cseg
org 100h

start:
in al,61h
or al,3
out 61h,al

mov bx,440h	
mov dx,12h	
mov ax,34ddh	
div bx		

pushf		
push ax		
cli		
mov al,0b6h
out 43h,al	

pop ax
out 42h,al	
mov al,ah
out 42h,al	
popf		

mov cx,0fh
mov dx,4240h
mov ah,86h
int 15h			

in al,61h
and al,not 3		
			
out 61h,al

cseg ends

end start

I teraz pytanie praktyczne - potrzebuję do tego zrobić odczyt z pliku, jeśli chodzi o przerwanie to jest jasne. Ustalam wielkość buforu i plik jest wczytywany. Ale jak poruszać się po zawartości ???
Myślałem nad tym aby plik wsadowy wyglądał tak [wysokość w HZ][czas trwania h] czyli:
440F4240h
3807A120
itd.
itd
tylko jak to później odczytać??

Proszę możliwie o szybko pomoc, bo muszę to dzisiaj wysłać i czarno to widzę.... :(

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1