Czulosc ludzkiego ucha na rozne czestotliwosci...

Odpowiedz Nowy wątek
2010-05-12 03:13
0

witam
sporo szukalem, ale wlasciwie po za wykresami nic ciekawego nie znalazlem...
robie "spectrogram" w moim programie.
poniewaz ludzkie ucho jest bardziej czule na pewne czestotliwosci, chcialem dodac mozliwosc naniesienia "poprawki" na spectrogram, tak zeby mozliwie najlepiej oddawal to, co uslyszy ludzkie ucho.

tu moje pytania:

  1. czy taka "poprawka" bedzie w ogole widoczna na spectrogramie?
  2. spotkal sie ktos z funkcja matematyczna opisujaca czulosc ludzkiego ucha na poszczegolne czestotliwosci?

dzieki
pozdrawiam

Pozostało 580 znaków

2010-05-12 05:32
0

ale wlasciwie po za wykresami nic ciekawego nie znalazlem...

Ale to właśnie o to chodzi , tylko musisz bardziej zgłębić temat np. -> Fizjologiczna regulacja dzwięku..
http://www.audiostereo.pl/forum_wpisy.html?temat=14375&p=1

  • Analiza Barwy dzwięku ...
    Problem w tym że czułość ucha na poszczególne częstotliwości jest ściśle związana z jego natężeniem
    a pewnie i z poszczególną zawartością składowych harmonicznych czy tam czegoś ...
    Temat myslę dosyć szeroki chociaż zjawisko jest powszechnie wykorzystywane właśnie
    w regulatorach dzwięku w szelakim sprzęcie grającym , przy czym Rap i Hip-Hop wykorzystują
    je w sposób który mi się nie podoba ...

Pozostało 580 znaków

2010-05-12 23:43
0
dzejo napisał(a)

Problem w tym że czułość ucha na poszczególne częstotliwości jest ściśle związana z jego natężeniem
a pewnie i z poszczególną zawartością składowych harmonicznych czy tam czegoś ...
Temat myslę dosyć szeroki chociaż zjawisko jest powszechnie wykorzystywane właśnie
w regulatorach dzwięku w szelakim sprzęcie grającym [...]

to wiem. problem w tym, ze nie wiem czy jest sens sie za to zabierac, a jesli jest, to co z wzorem... chyba, ze na podstawi wykresu mam sobie sam zbudowac odpowiednia tablice...

Pozostało 580 znaków

2010-05-13 08:32
0

tak zeby mozliwie najlepiej oddawal to, co uslyszy ludzkie ucho.

ze nie wiem czy jest sens sie za to zabierac

Tego to nie rozumiem , albo chcesz coś zrobić w tym kierunku albo nie ;-)
Co do wzoru to Ci nie podam bo d..a jestem nie matematyk .
Tak że jakbym "musiał" coś takiego wykonać to zastosowałbym rozwiązanie na podstawie
wykresu lub sieci neuronowe , niech się męczą ...


Pozostało 580 znaków

2010-05-13 20:00
0
dzejo napisał(a)

Tego to nie rozumiem , albo chcesz coś zrobić w tym kierunku albo nie ;-)

chodzilo mi o to ze nie jestem do konca przekonany czy bedzie widac roznice na spectrogramie, bo jesli roznice beda minimalne to nie ma sensu zebym sie za to w ogole zabieral. pytam, bo moze ktos juz robil cos takiego.

dzejo napisał(a)

Co do wzoru to Ci nie podam bo d..a jestem nie matematyk .

no wlasnie ja niestety tez... ;]

dzejo napisał(a)

Tak że jakbym "musiał" coś takiego wykonać to zastosowałbym rozwiązanie na podstawie
wykresu lub sieci neuronowe , niech się męczą ...

sieci neuronowe to w tym przypadku chyba troche przerost formy nad trescia...
na podstawie wykresu to troche okrojone rozwiazanie ale zastanowie sie nad nim.

Pozostało 580 znaków

2010-05-13 20:49
0
  1. czy taka "poprawka" bedzie w ogole widoczna na spectrogramie?

Taka poprawka będzie bez sensu z dwóch powodów:

  1. mikrofon/wzmacniacz/głośnik nie mają płaskiej charakterystyki, zatem to, co "usłyszy ludzkie ucho" w głównej mierze będzie zależeć od tych trzech elementów.
  2. ludzkie ucho z wiekiem staje się mniej czułe na wyższe częstotliwości, więc taka korekta nie wiadomo pod jakie ucho miałaby być robiona.

Pozostało 580 znaków

2010-05-13 23:43
0
0x666 napisał(a)
  1. czy taka "poprawka" bedzie w ogole widoczna na spectrogramie?

Taka poprawka będzie bez sensu z dwóch powodów:

  1. mikrofon/wzmacniacz/głośnik nie mają płaskiej charakterystyki, zatem to, co "usłyszy ludzkie ucho" w głównej mierze będzie zależeć od tych trzech elementów.
  2. ludzkie ucho z wiekiem staje się mniej czułe na wyższe częstotliwości, więc taka korekta nie wiadomo pod jakie ucho miałaby być robiona.

i tak i nie, bo wiadomo ze np 4kHz kazdy uslyszy lepiej niz 600Hz.
zalozenie bylo takie zeby na spektogramie wyroznic zakres dzwiekow lepiej slyszalny przez ludzi.
uzylem w koncu "A-weighting", (a wlasciwie "d-weighting"):
http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting
wykres nie jest taki jak chcialem na poczatku ale w sumie wystarczy... chociaz wolalbym, zeby uwzgledniano tez glosnosc danej czestotliwosci.

co do sensu uwzgledniania tego na spektrogramie... chyba jednak bez sensu :D
ale jak juz zrobilem to chyba zostawie gdzies w opcjach.
oto moje marne efekty:

bez wnoszenia poprawki:
user image
z poprawka:
user image

Pozostało 580 znaków

2010-05-13 23:50
0
cimak napisał(a)

oto moje marne efekty:

Jaaki łaadny... od zawsze poszukuję czegoś takiego jako pluginu do Winampa ;-)

Pozostało 580 znaków

Odpowiedz
Liczba odpowiedzi na stronę

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0