Wątek przeniesiony 2022-04-21 10:27 z Inżynieria oprogramowania przez cerrato.

Telefoniczny system kolejkowy typu "Jesteś szósty w kolejce"

0

Telefoniczny system kolejkowy typu "Jesteś szósty w kolejce". Czy możecie mi nakreślić jak się takie systemy robi? Tak z lotu ptaka, jakie elementy są potrzebne żeby to złożyć i świadczyć usługi dla firm (typu przychodnia zdrowia) "system kolejkowy telefoniczny".

1

Szukalbym pod haslem PBX (ale sie na tym nie znam).
Np. https://distrowatch.com/table-mobile.php?distribution=3cx&ver=pbx

3

Masz gotowe usługi od operatorów telekomunikacyjnych - (Virtual) PBX, np.
https://dlafirm.play.pl/uslugi/wirtualna-centralka/
https://biznes.plus.pl/komunikacja-glosowa-i-sms/wirtualna-centrala-telefoniczna
https://www.t-mobile.pl/c/vpabx
https://www.orange.pl/duze-firmy/wirtualna-centralka-orange

Od strony implementacji takich usług, to istnieją dedykowane platformy (coś na podobieństwo serwerów aplikacji WebSphere/WebLogic/... z masą różnych bloków z których budujesz usługę), które spina się infrastrukturą operatora i na takich platformach tworzy usługę typu VPBX, np.
https://www.metaswitch.com/products/rhino-tas (dawny open cloud, wykupiony przez mataswitcha)
https://github.com/RestComm (rozwiązanie open source od Telestaxa)

2
marian pazdzioch napisał(a):

Telefoniczny system kolejkowy typu "Jesteś szósty w kolejce". Czy możecie mi nakreślić jak się takie systemy robi?

Za funkcję kolejkowania połączeń przychodzących i kierowania ich do najbliższego agenta odpowiadają centrale telefoniczne, w skrócie PBX. Obecnie większość PBX-ów to centrale IP które wykorzystują różne złożone algorytmy dystrybucji połączeń i umożliwiają integrację za pomocą API z innymi systemami informatycznymi.. Jest to dość złożony temat. Z lotu ptaka to wygląda tak: How do call queues work?

Po więcej szukaj w google pod hasłem "pbx call queue".

marian pazdzioch napisał(a):

jakie elementy są potrzebne żeby to złożyć i świadczyć usługi dla firm (typu przychodnia zdrowia) "system kolejkowy telefoniczny".

Jak wyżej PBX. Mała uwaga, że central telefonicznych nie tworzy i nie pisze ich oprogramowania w domu, tylko kupuje gotowe i integruje z siecią teleinformatyczną przedsiębiorstwa.

1

Jeden z klientów przy zmianie budynku się przemigrował z własnej fizycznej centralki na wirtualną centralę u operatora telefonicznego (lokalnego - nie jest to TP SA), oczywiście już VOIP.
Wyrzucenie dyżurnego telefonu do sąsiedniej gminy - bez problemu, przekierowania na komórkę - o ile jest w zasięgu itd...
(było sporo zamieszania, również oni nie do końca czuli jak szczegóły się zazębiają, ale się ustabilizowało)

Nie jestem telekomunistą, ale bez współpracy tele-operatora wyobrażam sobie (np hipotetycznie na własnym ateriksie) tylko bardzo ograniczone funkcjonalności "podjęliśmy połączenie wiec <coś> zróbmy"

Wiem, że zupełnie małe gabinety lekarskie mają np inny komunikat poza godzinami, więc to musiało stać się szerzej dostępne

2

Tak, jak napisał @pms_enable_synaptics - jest taki darmowy system o nazwie "Asterisk". Jest fajny, tylko trzeba mieć trochę pojęcia - ale za to jest darmowy. Albo druga opcja czyli 3CX - https://www.3cx.com/. Tam masz wszystko do wyklinania, o wiele łatwiejsze, ale za to płatne (chociaż coś mi świta, że jest jakaś wersja free). Żeby było śmieszniej - pod spodem 3CX i tak działa Asterisk :D

Sama centralka/system kolejkowy to jedno, ale musisz jeszcze pamiętać o kilku rzeczach:

  • można to zrobić w oparciu o tradycyjną telefonię, ale wtedy musisz mieć wykupione kilka kanałów - chociażby jakiś ISDN
  • w przypadku centralek IP musisz mieć wykupioną usługę od operatora, w której masz X numerów oraz Y linii. Bo każda osoba w kolejce zajmuje jedną linię. Nie da się na jednej linii obsłużyć wielu rozmów
  • jeśli przechodzisz na telefonię IP to będzie się to wiązało ze zmianami telefonów na biurkach. Albo na telefony IP, albo dołożenie bramek typu PAP2T, aczkolwiek lepszą opcją jest wymiana na telefony IP
  • Odnośnie telefonów IP - fajnie z 3CX się integrują Yealinki. Polecałbym kupienie zestawy DECT - jedna baza ogarnia do 10 słuchawek, więc montujesz jedną gdzieś w centralnym punkcie, a potem na biurkach stawiasz tylko ładowarki

A tak przede wszystkim taka porada - temat nie jest trywialny, więc skonsultuj się z kimś, kto się na tym zna. I może wydaj kilka stówek i niech ktoś to zrobi porządnie, bo pułapek jest wiele, a zrobienie żeby to dobrze działało za pierwszym (no i drugim) razem - jeśli wcześniej z tym nie miałeś do czynienia jest mało prawdopodobne.

0

@marian pazdzioch: Jest jeszcze jedna istotna informacja: takiego PBX trzeba dobrze zabezpieczyć przed dostępem z Internetu, bo można się później zdziwić, gdy przyjdzie rachunek od operatora.

A jak chcesz sobie potestować, to może warto to robić na kontach prepaid.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1